تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۲۲۵
تعداد بازدید: ۱۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
در شماره دوم خبرنامه فناوری های دریایی، اقدامات و فعالیت های انجام شده در راستای شناسایی 44 محور فناوری دریایی، سوخت های جایگزین و فناوری های مرتبط، کاربرد فناوری اطلاعات در ساخت کشتی‌ های خودکار و جدیدترین دستاوردهای محققان، معرفی و بررسی فناوری های مرتبط با سامانه های دفاع نزدیک را می خوانید.
به گزارش مارین نیوز، امروزه دریا از جنبه های مختلفی همچون ساخت و تعمیر شناور, تجارت و حمل و نقل, منابع زیستی و غیر زیستی, صنایع نظامی و صنعت گردشگری اهمیت فراوانی یافته و اغلب کشورهای دریایی برنامه های دقیق و منسجمی در جهت استفاده حداکثری از ظرفیت های دریایی خود دارند. بر همین اساس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با همکاری سازمان ها و ارگان های ذیربط و با هدف شناسایی و اولویت بندی فناوری های دریایی تدوین نقشه راه فناوری های دریایی را در دستور کار قرار داده است. حاصل اقدامات و فعالیت های انجام شده در این راستا شناسایی 44 محور فناوری دریایی است که در این شماره به خلاصه ای از محور کامپوزیت ها پرداخته شده است.
در آینده ای نزدیک پیش بینی می شود کشتی های اقیانوس پیما به منظور رعایت الزامات محیط زیستی و کاهش آلودگی ملزم به استفاده از سوخت های جایگزین شوند. متانول سوختی ارزان و با آلایندگی کم برای شناورها محسوب می شود. در صنایع دریایی استفاده از سوخت متانول در آغاز راه قرار دارد. در سال 2015 اولین کشتی با یک عملیات تغییر کاربری، به مخزن، موتور و سایر تجهیزات با فناوری استفاده از سوخت متانول مجهز شد. اهمیت سوخت های جایگزین در حمل و نقل دریایی و رعایت الزامات محیط زیستی موجب شده که این شماره از خبرنامه به مبحثی با عنوان سوخت های جایگزین و فناوری های مرتبط تخصیص داده شود.
در سال های اخیر کاهش هزینه های حمل و نقل به یکی از مسائل مهم ارائه کنندگان خدمات لجستیک تبدیل شده است. کشتی های بدون خدمه یا همان کشتی های خودکار می توانند باعث تحولات عظیمی در حمل و نقل دریایی شوند. پیشرفت های قابل توجهی در حوزه حمل و نقل دریایی صورت گرفته و مفاهیم جدید در سراسر دنیا در حال توسعه هستند. در سال های اخیر تحولاتی که در فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) رخ داده باعث رشد سریع این صنعت شده است. در این شماره به کاربرد فناوری اطلاعات در ساخت کشتی‌ های خودکار و جدیدترین دستاوردهای محققان در این حوزه پرداخته می شود.
یکی دیگر از جنبه های اهمیت دریا صنایع نظامی است. اغلب کشورهایی که به دریا راه دارند به منظور حفظ استقلال و اثبات اقتدار خود در منطقه و دنیا همواره به فکر افزایش قدرت نظامی خود در دریا هستند. یکی از فناوری های جدید در صنایع نظامی سامانه دفاع نزدیک یا ciws است. این سامانه جز سامانه های برد کوتاه است که از آن به عنوان حلقه آخر دفاعی بر روی ناوها استفاده می شود. از انجایی که ناوها و کشتی های نظامی در محافظت از خود تنها هستند، از اینرو بایستی دارای یک حلقه دفاعی چند لایه باشند که هر یک در موقعیت خاصی قابلیت دفاعی خود را نمایش دهند. در واقع وظیفه سامانه دفاع نزدیک، برخورد با دشمن به عنوان آخرین خط دفاعی و امید نهایی ناو است. در این شماره همچنین سعی شده فناوری های مرتبط با سامانه های دفاع نزدیک معرفی و مورد بررسی قرار گیرند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: