تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۲۲۷
تعداد بازدید: ۱۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
فرمانده نیروی دریایی ارتش : نیروهای دریایی ایران تا سال 1387 تنها در خلیج فارس و شرق تنگه هرمز حضور داشت اما با تدبیر و دستور فرماندهی معظم کل قوا منطقه دریایی ایران تا مدار 10 درجه شمالی نسبت به خط استوا وسعت یافته است که معادل 7 برابر منطقه قبلی در سال 87 است.
به گزارش مارین نیوز، دریادار حبیب‌الله سیاری ظهر امروز در بازدید از پژوهشگاه و آزمایشگاه‌های دریایی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت : تجهیزات نیروی دریایی برای حضور در دریاهای دور با بهره‌مندی از همه فناوری‌های روز تکمیل و مورد استفاده است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه در تجهیزات دریایی به خودکفایی کامل رسیده‌ایم، گفت : بومی‌سازی تجهیزات برای حضور در دریاهای دوردست مهمترین دستاورد نیروی دریایی است.
وی با بیان اینکه امروز مدعی هستیم که تجهیزات موردنیاز علوم دریایی را ساخته‌ایم و توان ساخت آن را داریم، افزود : امروز توان نظامی ما در دریاها به حدی است که سایر کشورهایی که به‌دنبال اجرای رزمایش در محدوده خلیج فارس و دریای عمان هستند، جرأت وارد شدن به این منطقه از آب‌های سرزمینی ما را ندارند.
سیاری یادآور شد : نیروهای دریایی ایران تا سال 1387 تنها در خلیج فارس و شرق تنگه هرمز حضور داشت اما با تدبیر و دستور فرماندهی معظم کل قوا منطقه دریایی ایران تا مدار 10 درجه شمالی نسبت به خط استوا وسعت یافته است؛ منطقه دریایی ایران 2 میلیون و 100 هزار کیلومتر مربع (1.3 مساحت کل کشور) افزایش یافته است که معادل 7 برابر منطقه قبلی در سال 87 است.
وی با بیان اینکه ما در سال 25 رزمایش را در حوزه‌های تخصصی مختلف برگزار می‌کنیم، تصریح کرد: این رزمایش‌ها شامل حوزه‌های موشکی، زیردریایی و آب‌های سطحی است.
دریاداری سیاری گفت: تا پایان امسال رزمایش بزرگ ولایت 95 را برگزار می‌کنیم، این رزمایش در 2 هزار کیلومتری بندر چابهار، در محدوده آب‌های آزاد جهان و بدون نزدیک‌شدن به آب‌های سرزمینی سایر کشورها برگزار می‌شود و نشان‌دهنده اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: 93 درصد از واردات و صادرات کشور از یک سوم مرزهای ایران انجام می‌گیرد اما تنها 7 درصد از واردات و صادرات کشور از 63 تا 70 درصد مرزها که مرز زمینی است، صورت می‌گیرد.
وی اذعان داشت: اقتصاد آبی یعنی مزید کردن منابع دریایی به منابع ملی که از آن به عنوان اقتصاد دریایی نیز نام برده می‌شود، این منابع باعث افزایش امکان تولید در کشور و باعث افزایش رفاع و بهبود معیشت خواهد شد.
سیاری استفاده از اقیانوس را در راستای افزایش منابع امری حیاتی عنوان کرد و ادامه داد: این منابع شامل غذا، انرژی، حمل و نقل، ذخایر معدنی، دارو، گردشگری و آب است، منابعی که امروز به شدت به آن نیازمند هستیم.
وی با اشاره به دیگر فواید منابع دریایی و آبی اضافه کرد: کشور ایران به آب کر متصل است و نباید شهرهای ما به خصوص شهرهای ساحلی با کمبود آب مواجه باشند، همچنین استان اصفهان نیز که با مشکل کمبود آب مواجه است را می‌توان با کار علمی سیراب کرد.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به الزامات استفاده مفید از منابع آبی تأکید کرد: باید به طریقی زندگی کنیم که همه ابعاد زندگی‌مان اعم از فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به دریا وصل باشد.
وی با تأکید بر لزوم توسعه سواحل اقیانوسی بیان داشت: استقرار جمعیت در شهرهای ساحلی، برقراری ارتباط معنادار با دریا و ایجاد تمدن دریایی، برقرار امنیت دریایی، استراتژی اقتصاد آبی و اهداف دریایی مشترک برای همه ارگان‌های دریایی از جمله الزاماتی است که می‌توان از دریا برای پیشرفت دریامحور کشور استفاده کرد.
سیاری با اشاره به قدرت دریایی و نیروی دریایی کشور اظهارداشت: با داشتن اقتدار می‌توان از دریا و منابع آبی در راستای منافع ملی استفاده کرد؛ به مجموعه توانمندی‌های یک ملت که می‌تواند منابع و منافع خود را از دریا بگیرد و استفاده کند، قدرت دریایی گفته می‌شود که 3 شاخصه دارد.
وی ادامه داد: حضور ناوگان نظامی ایران در منطقه و برقرار امنیت دریایی یکی از شاخصه‌های قدرت دریایی است که نیازمند توسعه و به روزرسانی بیشتر است، همچنین وجود ناوگان تجاری که ایران از نظر ناوگان تجاری و کشتی‌های نفت‌کش جایگاه قابل توجهی را دارد.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اهمیت صنایع و زیرساخت‌های دریایی متذکر شد: این موضوع ارتباط زیادی با دانشگاه‌ها دارد به طوری که نیازمند بررسی و کار کارشناسی نخبگان است.
وی خاطرنشان کرد: مباحثی همچون فناوری ساخت و تعمیر کشتی، خدمات دریایی، سازه‌های دریایی، اسکلت دریایی، موج‌شکن و پس‌کرانه‌ها بحث‌های علمی و دانشگاهی است و در صورت قرار گرفتن شاخصه‌های قدرت دریایی در کنار یکدیگر، ایران به قدرت دریایی جهان تبدیل خواهد شد.
به گزارش مارین نیوز، در بازدید امروز فرمانده نیروی دریایی ارتش از دانشگاه صنعتی اصفهان تفاهم‌نامه علمی، تحقیقاتی و آموزشی بین این دانشگاه و نیروی دریایی ارتش امضا شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: