تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۲۳۲
تعداد بازدید: ۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان شناور : اگر اشکال کشتیرانیها به کشتی سازان داخلی عدم اجرای تعهدات و زمان مقرر و نتیجتا افزایش هزینه است، راه حل آن اجرای پروژه در یاردهای داخلی با مشارکت کشتی سازان خارجی است نه آموزش طراحی به تعدادی نفرات محدود دادن.
مارین نیوز - در خبرها آمده، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از طرف وزیر صنعت، معدن و تجارت مذاکراتی با شرکت طرف قرارداد شرکت کشتیرانی ج.ا.ا با همان شرکت HHI (هیوندای کره) داشته که طی آن مقرر شده 50 نفر در طی این قرارداد آموزش ببینند و ذکر شده بیشتر در بخش طراحی و نیز مقرر شده نماینده یا معاون مدیرعامل آن شرکت جهت استفاده از توان داخلی به شرط پذیرش از لحاظ کیفیت و قیمت به ایران سفر کند. 
حال نکته اساسی این که آیا این خبر خوبی برای کشتی سازان داخلی است ؟ ! 
فارغ از اینکه نحوه انتخاب این افراد چگونه است و این افراد از طرف کشتیرانی ها معرفی می شوند یا کشتی سازیها و نیز بدون در نظر گرفتن اینکه در اکثر قراردادهای قبلی نیز این بند بوده و هنوز می گویند کشتی ساز نشده ایم این سوال در ذهن مطرح می شود که آیا ما مشکل طراحی داریم ؟ 
آموزش طراحی را بایستی از دانشگاههای علمی و معتبر آموخت و مگر ما دانشگاه، مهندس دانش آموخته، نرم افزار و مقاله در مملکت کم داریم ؟ 
مشکل اساسی در کشتی سازی های ما نبود سفارش ساخت و مدیریت پروژه در حوزه های مالی و زمان بندی پروژه است. 
لازم به ذکر است بخش طراحی حداکثر چیزی حدود 2/5 تا 5% مبلغ پروژه را شامل می شود و اتفاقا تاثیر چندانی بر اشتغال نیز ندارد. 
نکته دیگر اینکه ما اختیارمان را داده ایم و خواهش و تمنا گرفته ایم. چرا باید طرف خارجی آنهم با شروط بپذیرد که از توان داخلی استفاده کند، دست آخر هم حتما محدود به چند قلم کالای کم ارزش در مجموع قیمت پروژه خواهد شد. در حالیکه که دغدغه اصلی کشتی سازان ساخت بدنه و نصب تجهیزات در داخل کشور و استفاده از ظرفیت های بلا استفاده موجود است. غیر از این هر تصمیم دیگری هم خلاف قانون است و مخالف خواسته و نظر کشتی سازان. 

هر پدیده ای دارای مراحل مختلفی در طول عمر خود است، مانند موجود زنده از شروع تولد و مراحل رشد، بلوغ و پیری را سپری خواهند کرد. صنایع کشتی سازی ما با ساخت شناورهای کانتینربر، حمل فرآورده، شناورهای لنگرانداز و سکوهای حفاری موجود توان ساخت خود را به اثبات رسانیده، ولی برای رشد و رسیدن به بلوغ صنعتی نیازمند تجربه اندوزی از طریق اجرای پروژه های مکرر و همزمان سعی در نوآوری و خلاقیت چه در طراحی و چه در اجرای پروژه هستند. 
اگر اشکال کشتیرانی ها به کشتی سازان داخلی عدم اجرای تعهدات و زمان مقرر و نتیجتا افزایش هزینه است. راه حل آن اجرای پروژه در یاردهای داخلی با مشارکت کشتی سازان خارجی است نه آموزش طراحی به تعدادی نفرات محدود دادن. 
لذا لازم است دقت کنیم که از موضوع اصلی فاصله نگرفته و دارویی اشتباه تجویز نکنیم. 

پیمان مسعودزاده 
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: