تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۲۳۹
تعداد بازدید: ۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
توسعه پرورش ماهی در قفس به عنوان یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی سازمان شیلات در دستور کار قرار گرفته اما طبق اظهارات کارشناسان این امر بیشتر جنبه شعاری به خود گرفته است.
به گزارش مارین نیوز، وجود سه هزار و سیصد کیلومتر نواحی ساحلی در شمال و جنوب کشور، با  وجود محدودیت منابع آبی فرصت مناسبی برای پرورش ماهی در قفس ایجاد کرده تا با استفاده حداکثری از امکانات و توانمندی های خدادای کشور بتوانیم گامی در راستای امنیت غذایی،ایجاد اشتغال و صادرات پایدار برداریم.
اگرچه توسعه پرورش ماهی در قفس  به عنوان یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی سازمان شیلات در دستور کار قرار گرفته اما طبق اظهارات کارشناسان این امر بیشتر جنبه شعاری دارد.
اما در این میان رئیس سازمان شیلات معتقد است که در زمینه پرورش ماهی در قفس گام های خوبی براساس ابلاغ اقتصاد مقاومتی برداشته شده این در حالی است که  علی رغم آنکه اکثر امکانات اولیه برای پرورش ماهی در قفس وارداتی است.

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات و معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت پرورش ماهی در قفس اظهار داشت: براساس ابلاغیه اقتصاد مقاومتی در زمینه تولید پرورش ماهی  در قفس باید گفت که این امر در اکثر استان های ساحلی و داخلی انجام شده و خلا در این زمینه احساس نمی شود.
وی در ادامه افزود: طی چند ماه اخیر با وجود پشتیبانی و حمایت های صورت گرفته از سوی دولت و زیر ساخت های فراهم شده نصب قفس در دریا و ساحل به سرعت در حال انجام است.
صالحی با اشاره به وضعیت موجود قفس های در دریا گفت: در شرایط کنونی بیش از 190 قفس در دریا نصب شده و پیش بینی می شود که تعداد این قفس ها تا پایان سال به 300 قفس برسد.
رئیس سازمان شیلات در خصوص میزان ماهی تولیدی پرورش ماهی در قفس بیان کرد: با توجه به زیر ساخت های لازم پیش بینی می شود که تولید ماهی در سال جاری به 20 هزار تن برسد.
وی با اشاره به وضعیت پرورش ماهی در قفس در برنامه ششم توسعه یادآور شد: تا پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی می شود که میزان تولید ماهی در قفس به 200 هزار تن برسد که در این خصوص بودجه لازم از سوی مجلس شورای اسلامی نیز در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که وضعیت تولید زیر ساخت های پرورش ماهی در قفس چگونه است، بیان کرد: براساس قرارداد یک شرکت نروژی با ایران که در مهر ماه سال جاری به امضا رسید، هفته گذشته کارخانه ای جهت تولید قفس در استان البرز افتتاح شد که براین اساس بیش از 50 درصد میله های مورد نظر قفس در داخل در دستور کار قرار گرفته است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم نیاز به تکنولوژی قفس به کمتر از 5 درصد می رسد، ادامه داد: براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ریزی های انجام شده با افتتاح این کارخانه بیش از 80 درصد نیازهای قفس در داخل تولید خواهد شد.
به گفته وی تا پایان برنامه ششم توسعه با تکمیل زنجیره تامین بچه ماهی،فرآوری ، حمل و نقل سهم اشتغال در این بخش دوبرابر خواهد شد.

پرورش ماهی در قفس شعاری است
اما ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت : علی رغم آنکه پرورش ماهی در قفس یکی از سیاست های مهم اقتصاد مقاومتی در بخش شیلات است اما به شکل  مناسبی توسعه نیافته است.
وی با اشاره به اینکه در سراسر کشور تنها 50 قفس نصب شده است، افزود: با توجه به نواحی ساحلی و توانایی بالقوه در این زمینه و نبود زیر ساخت های لازم و نصب 50 قفس در سراسر کشور باید گفت که توسعه این امر بیشتر جنبه شعاری داشته است.
قاسمی ادامه داد: با وجود آنکه در تولید ماهیان تجاری در جنوب و قزل آلا و خاویار در شمال با مشکلاتی روبرو هستیم و پرورش ماهی در قفس می تواند راهکاری مناسب برای حل این مشکلات باشد اما در زیر ساخت های اولیه همچون قفس به شرکت های خارجی وابسته هستیم.
مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان تصریح کرد: تا زمانی که سازمان شیلات به دنبال واردات تیلا پیا است لذا عزم جدی و برنامه عملیاتی برای تامین زیر ساخت ها وجود ندارد.


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: