تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۲۴۴
تعداد بازدید: ۳۰۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
فراموش شدن هنر لنج سازی؛ هنری که سابقه آن به دوره «افشاریه» باز می گردد، با وجود اینکه پنج سال از ثبت این هنر در فهرست میراث در خطر سازمان جهانی «یونسکو» می گذرد، از دغدغه های دوستداران میراث فرهنگی به شمار می آید.
به گزارش مارین نیوز، در روزهای گذشته روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «هنری که به گِل نشست/ لنج ‌ها زیر موج فراموشی»، به وضعیت هنر لنج سازی پرداخت نوشت: لنج‌ ها زمانی فاتحان دریاها بودند، از خلیج فارس تا اقیانوس هند، بازرگانی و ماهیگیری تنها با لنج‌ ها امکانپذیر بود. زمانی که سواران لنج آوازخوان به کارمشغول بودند و لنج‌ سازها برای ساخت آنها مراسم و آوازهای مخصوص داشتند. لنج ‌ها عصای دست ساکنان جنوب کشور بود و با زندگی آنها گره خورده بود. حالا از آن زمان سال‌ ها گذشته و لنج و لنج‌ سازی در حال فراموشی هستند.
آفتاب یزد با اشاره به اینکه تکنولوژی، هنر لنجسازی را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: جنس ساخت لنج ‌ها تغییر کرده و شاید همین علتی باشد که آداب و رسوم ساخت آن را هم تغییر داده باشد. همین فراموشی ‌ها باعث شده که سال 1390 هنر ساخت لنج ‌های ایران در فهرست در خطر یونسکو ثبت شود تا همه برای نجات از فراموشی آن آستین بالا بزنند. جنس ساخت لنج ‌ها حالا مدتی است تغییر کرده. 
این روزنامه با یادآوری سخنان سال گذشته محسن ضیایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان هرمزگان، درباره تبدیل روستای «لافت» جزیره «قشم» یکی از روستای مهم در ساخت لنج، به پایگاه ملی فنون لنج ‌سازی اضافه کرد: حالا یک سال از این اظهارات و 5 سال از ثبت در خطر هنر لنج ‌سازی گذشته و به نظر می‌ رسد اقدامات اضطراری برای نجات این هنر از فراموشی، تاثیری نداشته و هر روز تعداد لنج ‌سازها کمتر می‌ شود.
بهمن ماه سال گذشته نیز خبرگزاری «مهر» درباره فراموش شدن هنر لنج سازی هشدار داده بود. این خبرگزاری در گزارشی با عنوان «فایبر گلاس نان گلافان را آجر کرد/ قدیمی‌ ترین هنر دریانوردی غرق شد»، نوشت: گلافی یا لنج ‌سازی هنری به قدمت دریانوردی ایران زمین است که این روزها کم کم به دست فراموشی سپرده می ‌شود.
مهر با اشاره به اینکه سازندگان لنج را گلاف می نامند، تهدید پیش روی گلافی را ممنوعیت ساخت لنج چوبی عنوان کرد و افزود: در سال‌ های اخیر توسط سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان محیط زیست تولید شناورهای چوبی ممنوع شده و شناورهای با جنس فایبر کلاس جایگزین شناورهای چوبی شده است که همین امر سبب از رونق افتادن صنعت گلافی شده است.




نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Ukraine
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
0
0
لنج چوبی دارای پایداری کم و ایمنی خیلی خیلی پایین است. نباید به ابزار کشتیسازی در 1000 سال پیش دلخوش بود.

میتوان همین کارگاه ها را سوی ساخت شناورهای فایبرگلاس سوق داد که ساخت آنها ساده و در همه مناطق امکان پذیر است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: