تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۲۴۷
تعداد بازدید: ۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
پروژه کاوشگر خلیج فارس که در پنجمين روز از دهه مبارك فجرعملیاتی شد بسیار مهم است زیرا می تواند زمینه ورود کشورمان را به عرصه های بین المللی در بخش دریاها و اقیانوس ها و نیز باشگاه جهانی اقیانوس شناسی فراهم کند.
به گزارش مارین نیوز، کاوشگر اقیانوس پیمای تحقیقاتی خلیج فارس به عنوان اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای ساخت ایران در سواحل خلیج فارس در بندرعباس و با حضور دریادار رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، به آب انداخته و به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحویل داده شد.


کشف دنیای شگفت انگیز و پنهان آب های عظیم و بهره گیری از این منابع باعث شده است کشورهای زیادی با به کارگیری تجهیزات و ساخت کشتی های اقیانوس پیما به تحقیق و تفحص و کاوش اعماق آب ها بپردازند و از این فرصت طلایی برای رشد و شکوفایی علمی واقتصادی خود بهره های فراوان ببرند. براین اساس اغلب کشورهای پیشرفته برای دستیابی به منابع عظیم معدنی و زیستی، ساخت کشتی های تحقیقاتی را در اولویت کاری خود قرار داده اند تا جایی که هم اکنون صد ها شناور تحقیقاتی در دنیا و به مالکیت کشورهای آمریکا، روسیه، هند، انگلستان، آلمان، فرانسه، ترکیه و قطر فعالیت می کند. در این بین، ایران نیز با سال ها تاخیر و فاصله ای نسبتا طولانی با کشورهای پیشرو در این زمینه، سرانجام  در سال 88 با تصویب طرح کلان ملی فناوری ساخت اقیانوس پیمای تحقیقاتی در هیئت دولت، ساخت اولین اقیانوس پیمای تحقیقاتی کشور را کلید زد. 
این پروژه که پنج شنبه گذشته چهاردهم بهمن در پنجمين روز از دهه مبارك فجر عملیاتی شد بسیار مهم است زیرا می تواند زمینه ورود کشورمان را به عرصه های بین المللی در بخش دریاها و اقیانوس ها و نیز باشگاه جهانی اقیانوس شناسی فراهم کند. پروژه کشتی اقیانوس پیمای تحقیقاتی ایران، جزو طرح های کلان ملی فناوری است که ازسال 88 و به دنبال دستور رئیس جمهور وقت مبنی بر ممنوعیت ورود کشتی به کشور، طی تفاهم نامه ای بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وارد مرحله اجرایی شد. 
کاوشگر خلیج فارس یک شناور مدرن تحقیقاتی با 50 متر طول، 10متر عرض و 12 متر ارتفاع و قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند اقدام به تحقیقات میدانی کند.
این شناور تحقیقاتی مجهز به چهار آزمایشگاه و انواع تجهیزات، امکانات و دستگاه های پیشرفته مطالعات دریایی و اقیانوسی بوده و با شروع بکار آن توانایی های تحقیقاتی دریایی ایران در آب های کشور، منطقه و جهان به نحو قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.
این کشتی تحقیقاتی در صنایع کشتی‌سازی شهید درویشی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با 27 میلیارد تومان هزینه در 4 سال ساخته و 40 درصد صرفه جویی ارزی را برای کشور به ارمغان آورده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: