تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۲۴۸
تعداد بازدید: ۱۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
رئیس سازمان صنایع دریایی پروژه کاوشگر خلیج فارس را بعنوان یكی از نمادهای برجسته اقتصاد مقاومتی خواند و افزود : اعمال تحریم های دشمنان در این حوزه منجر به خلق این دستاورد مهم ملی گردید.
به گزارش مارین نیوز، رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در مراسم تحویل دهی نخستين كشتی اقيانوس شناسی با نام کاوشگر خليج فارس طی سخنانی با گرامیداشت ایام الله دهه مبارك فجر گفت : مدیران و متخصصان زبده و كارآمد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با الهام از روح بلند و ملكوتی رهبر كبیر انقلاب اسلامی و در اجرای فرامین حكیمانه فرمانده معظم كل قوا برای نخستین بار در كشور موفق شدند، كشتی اقیانوس شناسی با قابلیت و توانمندی بسیار بالا را مطابق با استانداردهای جهانی طراحی و تولید كنند.
امیر رستگاری در تشریح ویژگی های این كشتی اقیانوس شناسی اظهار داشت: كشتی اقیانوس شناسی کاوشگر خلیج فارس با برد عملیاتی 3 هزار مایل دریایی، ماندگاری 40 روز در دریا، سرعت 15 گره دریایی دارای قدرت مانور پذیری بسیار عالی است، سیستم های ارتباط ماهواره ای، سیستم رانش پیشرفته CPP، سیستم انتقال داده و سیستم DP در تثبیت دینامیكی كشتی مجهز است.
وی گفت : این شناور همچنین به سه نوع آزمایشگاه و 2 سرد خانه مجهز است و تائیدیه موسسه های معتبر داخلی و خارجی دریافت كرده است و در  تحقیقات در زمینه فیزیك دریا، شیمی دریا، زیست شناسی دریا، زمین شناسی، ژئوفیزیك دریا، هواشناسی تخصصی شامل اتمسفر و اقلیم شناسی و نقشه برداری دریا كاربرد دارد.
وی تصریح كرد، این شناور كه 85 سامانه مكانیكی، تاسیساتی، تحرك و رانش، برق و الكترونیك، ناوبری و مخابرات در آن تعبیه شده، 150 مركز صنعتی، پژوهشی، دانشگاهی و دانش بنیان و نیز سازمان ها و صنایع مختلف وزارت دفاع با صرف بیش از سیصد هزار ساعت كار و انجام حدود 12 هزار فعالیت اجرایی در ساخت آن نقش داشته اند.
رئیس سازمان صنایع دریایی از این پروژه بعنوان یكی از نمادهای برجسته اقتصاد مقاومتی یاد كرد و افزود : اعمال تحریم های دشمنان در این حوزه منجر به خلق این دستاورد مهم ملی گردید.
امیر رستگاری  تقویت روحیه خودباوری و خود اتكایی در تلاشگران عرصه علم و صنعت دریایی، بومی سازی فناوری نوین، ایجاد و تقویت شبكه همكاران توانمند در زنجیره ی تامین و ساخت زیر سامانه ها، صرفه جویی ارزی اشتغال زایی و تربیت نیروی انسانی متخصص در طراحی و مهندسی ساخت را از دستاوردهای این پروژه برشمرد.

به گزارش مارین نیوز، پنج شنبه گذشته چهاردهم بهمن در پنجمين روز از دهه مبارك فجر، کاوشگر اقیانوس پیمای تحقیقاتی خلیج فارس به عنوان اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای ساخت ایران در سواحل خلیج فارس در بندرعباس و با حضور دریادار رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، به آب انداخته و بهپژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحویل  داده شد.
ساخت این شناور به صنایع دریایی کشور واگذار و مقرر شد کار طراحی را یک شرکت ایتالیایی انجام دهد که به علت وجود تحریم و برخی مشکلات پیش آمده شرکت ایتالیایی از همکاری دراین پروژه سرباز زد، از این رو کار طراحی و ساخت کشتی تحقیقاتی کاملا بومی و توسط محققان داخلی انجام شده است.
کاوشگر خلیج فارس یک شناور مدرن تحقیقاتی با 50 متر طول، 10متر عرض و 12 متر ارتفاع و قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند اقدام به تحقیقات میدانی کند.
این شناور تحقیقاتی مجهز به چهار آزمایشگاه و انواع تجهیزات، امکانات و دستگاه های پیشرفته مطالعات دریایی و اقیانوسی بوده و با شروع بکار آن توانایی های تحقیقاتی دریایی ایران در آب های کشور، منطقه و جهان به نحو قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: