تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۲۵۵
تعداد بازدید: ۱۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد، رشته مهندسی مکانیک – معماری کشتی از دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف که به معرفی آن می پردازیم.
به گزارش مارین نیوز، این پایان نامه، توسط الهه زهدی در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک – معماری کشتی از دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف با استاد راهنمایی دکتر مجید عباسپور طهرانی فرد در دی ماه 95 ارائه گردیده است. 

در ادامه چکیده این پایان نامه را می خوانید : 
چهار عامل مهم در تهدید اقیانوسهای جهان آلودگی دریایی ناشی از منابع زمینی، تخریب زیستگاه، استفاده بیش از حد از منابع دریایی زنده، معرفی موجودات مضر آبزی و عوامل بیماری زا به محیط جدید میباشند. از آنجا که ارگانیسم های عجیب و غریب و گونه های دریایی قابل تمیزکردن یا جذب شدن در اقیانوس نیستند پس، اثرات آنها بر روی محیط زیست برگشت ناپذیر است. کشند قرمز یکی از این گونه های مهاجم و اسمی رایج برای پدیده ای است که به آن شکوفایی جلبکی نیز میگویند. این پدیده در خورها، آبهای شور و یا آبهای شیرین اتفاق میافتد و در آن جلبکها به سرعت در ستون آب تجمع مییابند و در تراکم های بالا موجب تغییر رنگ آب به رنگ سبز، زرد، قهوه ای یا قرمز میشوند و تأثیرات مخرب گستردهای بر مواردی همچون سلامت عمومی، ماهیگیری و حتی گردشگری و اقتصاد منطقه میگذارند. خلیج فارس با وجود ذخایر سرشار از نفت و گاز، موقعیت استراتژیک نظامی و منابع غنی آبزیان و تنوع و گوناگونی زیستگاه های مهم و با ارزش همانند آبسنگ های مرجانی، به سبب ورود فاضلابها و پسابهای انسانی، صنعتی و کشاورزی، عملیات اکتشاف و استخراج نفت، تردد دائمی کشتیها و بعلت عمق کم آب، شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی و تبادل محدود آب با محیط خارج در چند سال اخیر با این پدیده روبهرو گشته است. هدف این پژوهش بررسی عوامل ایجادکننده ی پدیده مذکور، تعیین معادلات هیدردینامیکی و بیولوژیکی حاکم بر پدیده و ایجاد بستری برای مدل سازی کشند قرمز با توجه به داده های دردسترس می باشد. بدین منظور، در این پژوهش ابتدا به معرفی پدیده، عوامل، تأثیرات و روش های مبارزه با آن اشاره شده است. سپس با توجه به اهمیت پیش بینی کشند قرمز به جهت کاهش آسیب های وارده به انواع روش های پیش بینی و مدل سازی این پدیده پرداخته ایم. در نهایت با توجه به یافته های موجود در خصوص داده های اندازه گیری وقوع پدیده در سال 1388-1387، تحلیل در خصوص محدوده ی فاکتورهای طبیعی و انسانی شکل گیری آن صورت گرفته و بستر مدل سازی روند پیش بینی این پدیده در خلیج فارس با توجه به هیدرودینامیک محدوده، در نرم افزار مایک 21 صورت پذیرفته است. همچنین سناریو ایجاد مدل بیولوژیکی حاکم بر آن و یک مدل از روند پیشروی پدیده مذکور در خلیج فارس نیز ارائه شده است.  


کلمات کلیدی: کشند قرمز، شکوفایی جلبکی، هبز، ککلودینیوم، کلروفیل-آ، مدل سازی عددی، نرم افزار مایک 21


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: