تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۲۵۶
تعداد بازدید: ۱۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
در حالی‌که دولت هند بتازگی سهمی برای توسعه بندر چابهار در بودجه خود اختصاص داده است مقامات هندی می گویند تاخیر در اجرای این پروژه به گردن ایران است.
به گزارش مارین نیوز، مقامات هندی بدون اشاره به سال‌ها وعده و وعیدهای دولت هند و بیش از یک دهه پشت گوش انداختن‌های این کشور برای توسعه بندر چابهار، حال تقصیر را به گردن ایران انداخته و می‌گویند که عدم توسعه این بندر به علت عدم ارائه طرح از سوی ایران است.
ایکانومیک تایمز به نقل از مقامات هندی نوشت بودجه 150 کرور روپیه‌ای ممکن است برای توسعه بندر چابهار اختصاص یابد اما این بودجه احتمالا برای بازگرداندن این پروژه به حیات کافی نخواهد بود چراکه تهران هنوز طرحی برای آزادسازی سرمایه در این پروژه ارائه نکرده است.
بر اساس این گزارش، این درحالی است که روز جمعه رسانه‌های هندی خبر دادند که دولت هند تلاش می کند تا با اختصاص بودجه ویژه 22.5 میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار در بودجه سالیانه خود، اعتماد ایران را جلب کند. 
اما مقامات هندی می گویند دولت هند خط اعتباری 235 میلیون دلاری (150 کرور روپیه‌ای) برای این پروژه از سال 2015 درنظر گرفته است اما نمی‌تواند نخستین بخش 150 میلیون دلاری آن را آزاد کند.
یک منبع آگاه به موضوع به ایکانومیک تایمز گفت: «این سرمایه‌ها نمی‌تواند بدون تشریفات اداری آزاد شود و این تشریفات هنوز به دست دولت هند نرسیده است. حتی یادآوری‌های اگزیم بانک به ایران نیز کمکی به این امر نکرده است.»
وی افزود: «ظاهرا دلایلی در پشت تاخیر ایران در ارائه طرح برای آزادسازی این وام وجود ندارد.»
زمانی‌که یادداشت تفاهم در سفر نیتین گادکاری، وزیر کشتیرانی در می 2015 به تهران امضا شد، اگزیم بانک در حال اختصاص خط اعتباری 150 میلیون دلاری برای توسعه این بندر بود.
به گفته یک منبع آگاه دیگر، یک 85 میلیون دلار دیگر پس از امضای قرارداد تامین تجهیزات برای توسعه دو لنگرگاه در مجتمع این بندر اختصاص یافته است.
به گفته آنها، هند پیشنهاد کرده است که نخستین بخش این خط اعتباری طی 4 ماه پس از ارائه طرح ایران برای توسعه بندر و توسعه طرح آزاد شود اما هنوز طرحی ارائه نشده است.
اما منابع آگاه در دولت ایران به ایکانومیک تایمز گفتند که طرف هندی در کار بر روی این پروژه تاخیر داشته است اما دلایل این تاخیر را توضیح ندادند.
به گفته منابع هندی، این پروژه پیش از این، یک بار به علت اینکه طرف ایرانی شرایط قرارداد را یک جانبه در روز قبل از امضای یادداشت تفاهم در سال تغییر داده بود، به تاخیر افتاده بود. ایران در آن زمان یک شرکت ایرانی را بدون مشورت با هندی‌ها برای این پروژه معرفی کرده بود.

منبع : فارس 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: