تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۲۵۷
تعداد بازدید: ۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پیشران در حقیقت یک راکتور کوچک است و چیز خاصی نیست. فقط اندازه‌اش کوچک می‌شود تا در کشتی جای بگیرد و اگر زیردریایی باشد نمی‌تواند وزنش زیاد باشد، چرا که خود زیردریایی خیلی نمی‌تواند وزن داشته باشد، مگر اینکه خیلی بزرگ باشد.
به گزارش مارین نیوز، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص طراحی و ساخت پیشران و همینطور مطالعه و طراحی تولید سوخت پیشران به فارس گفت : خوشبختانه کار خوب جلو می‌رود. پیشران در حقیقت یک راکتور کوچک است و چیز خاصی نیست. راکتوری کوچک است و فقط اینکه اندازه‌اش کوچک می‌شود تا در کشتی جای بگیرد و اگر زیردریایی باشد نمی‌تواند وزنش زیاد باشد، چرا که خود زیردریایی خیلی نمی‌تواند وزن داشته باشد، مگر اینکه خیلی بزرگ باشد.
معاون رئیس جمهور گفت : در مورد زیردریایی، باید این راکتور خیلی سایزش کوچک باشد و باید این ملاحظات را داشت، والا اصل طراحی راکتور مشکلی نیست و ما در شرایط فعلی قادر به طراحی آنها هستیم. اما مسئله مهم جاسازی تجهیزات راکتورهای پیشران است که آنها را مهم می‌کند. یعنی چیدمان اجزاء آنها باید خیلی فشرده باشد و این موضوع را کمی پیچیده می‌کند و بنده دستورالعملی را برای همکاران تعیین کرده‌ام که چه اقداماتی را انجام دهند و برای اینکه کار سریع‌تر پیش برود، ما ضمن پیش بردن امر طراحی هسته‌ای بعد فشردگی تجهیزات را نیز جداگانه پیش می‌بریم.
وی توضیح داد: در مرحله نخست و آزمایشی می‌توانیم قلبی مشابه قلب هسته‌ای بسازیم و با برق گرمای لازم را ایجاد کرده اما بقیه تجهیزات جانبی را به آن وصل کنیم، یعنی پیشران را بدون قلب هسته‌ای بسازیم و همزمان روی طراحی قلب هسته‌ای کار ‌کنیم و هر زمان که قلب هسته‌ای ساخته شد، فقط قلب را جابه‌جا ‌کنیم.
معاون رئیس جمهور گفت : این یک پروژه چندین ساله است و چندین سال طول می‌کشد. پروژه‌ای نیست که امروز اراده کنید و فردا محقق شود. ما البته همه ملزومات آن را در کشور داریم و چیزی نیست که ما نگران آن باشیم و نتوانیم آن را در کشور تامین کنیم.
وی درباره اینکه از دیگر کشورها مثلا روسیه برای بحث پیشران‌ها کمک گرفته خواهد شد؟ گفت: ما همه فاکتورها از جمله ظرفیت و توانمندی طراحی راکتور را داریم و اصل هم طراحی راکتور است.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه آیا نمی‌توان زمانی را در این خصوص بیان کرد، گفت: ما می‌‌خواهیم هر چه می‌توانیم این زمان را کوتاه‌تر کنیم برای همین گفتیم دو پروژه را به موازات جلو ببریم، یکی طراحی راکتور و یکی طراحی پیشران بصورت یک مجموعه.
وی افزود: فکر می‌کنم نمی‌توان روی زمان بحث کرد، اما از روی تجربه می‌گویم پروژه‌ای است که اگر هزینه و همه ملزومات آن فراهم باشد و حمایت‌های لازم صورت گیرد، حداقل هفت الی هشت سال طول می‌کشد.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به توان غنی‌سازی ایران و اینکه می‌توانیم به هر درصدی که می‌خواهیم غنی‌سازی انجام دهیم، تصریح کرد: اگر درخواست کننده پیشران برای مثال عنوان کند که هر 10 سال باید سوخت آن عوض شود، حجم راکتور باید خیلی کوچک باشد. آن وقت غنای سوخت باید بالا برود به عنوان مثال تا 50 الی 60 درصد. البته می‌توان از 3.67 درصد شروع کرد و حتی تا 90 درصد هم بالا رفت. بستگی به حجم راکتور و مدت زمانی دارد که طبق سفارش، برای تعویض سوخت نیاز باشد.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت : اگر به این رسیدیم که به عنوان مثال نیاز به غنی سازی 50 درصد داریم، با توجه به اینکه در چارچوب برجام نمی‌توانیم اقدام به غنی سازی در این سطح کنیم، آن موقع آنها باید سوخت 50 درصد را به ما بدهند. همانطور که هر زمان سوخت 20 درصد راکتور تهران تمام شود و با توجه به اینکه ما تعهد دادیم که بالای 3.67 تولید نکنیم، آنها باید سوخت 20 درصد را به ما بدهند تا ما آن را به صفحه سوخت تبدیل کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: