تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۲۷۷
تعداد بازدید: ۱۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
کتاب تئوری و طراحی پیشرانه های دریایی با عنایت به این مهم که ۷۱% سطح زمین را آب در برگرفته و حمل و نقل در اقیانوس توجه بشر را در طول تاریخ بسیار به خود جلب کرده است، به اصول اولیه پیشرانش کشتی‌ها می‌پردازد.
مارین نیوز در بخش معرفی کتاب "تئوری و طراحی پیشرانه های دریایی" اثر آر.پی. گوکارن و ج.پی. گوس ترجمه دکتر حسن قاسمی، ابراهیم سلیمانی و احسان اسماعیلیان که در 12 فصل توسط انتشارات دانشگاه امیرکبیر در سال 95 به چاپ رسیده است را به شما معرفی می نماید. این کتاب به عنوان کتاب برتر سال در هجدهمین همایش صنایع دریایی انتخاب گردید. 
کتاب حاضر ترجمه کتاب Basic Ship Propulsion اثر Ghose و Gokarn از اساتید بازنشسته دانشکده معماری دریایی و مهندسی دریا (NAOE) موسسه / دانشگاه صنعتی هند (IIT) است. تدریس بیش از 15 سال مترجم اول (دکتر حسن قاسمی) و چندین سال تدریس یار مترجم دوم (احسان اسماعیلیان) در درس "تئوری و طراحی پیش برنده های دریایی" برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، بنظر می رسد این کتاب جزو بهترین منبع درسی است. کتاب جامع دیگری در همین زمینه توسط Carlton تحت عنوان Marine Propeller and Propulsion نیز وجود دارد ولی کتاب حاضر برای دانشجویان با حل مثالها و تمرینهای زیاد بهتر قابل فهم است. 
این کتاب دارای 12 فصل و 8 ضمائم، با مثالهای حل شده و تمرینهای های زیادی در هر فصل داده شده است. علاوه بر آن در انتهای کتاب نیز سوالات و تمرینهای اضافی هم داده شده است. فصل اول مقدمه ای مختصر بر سیستمهای مختلف پیشرانش کشتی ها بیان شده است. فصل دوم و سوم بترتیب در مورد هندسه و تئوری های مختلف پروانه ارائه گردید. فصل 4 و 5 محاسبات و عملکرد پروانه در دو شرایط آب آزاد و پاشنه کشتی بررسی شده است. فصل 6 به بررسی کاویتاسیون که یکی از پدیده های مهم در پروانه اتفاق می افتد و یک پدیده حتمی الوقوع است بطور مفصل ارائه شده است. بحث استحکام سازه ای و مواد در فصل 7 بصورت کامل بهمراه تئوری و روابط کاربردی تشریح شده است. فصل 8 به انواع آزمایشهایی که در بدنه کشتی و در پروانه صورت می گیرد بیان گردید. بعد از این 8 فصل که به محاسبات و تحلیل پروانه اختصاص داشته همه این موارد در فصل 9 برای طراحی پروانه بکار گرفته می شود. در این فصل برای شناورهای مختلف، محاسبات و طراحی پروانه هم با روش کاربردی و هم با روش های تئوری مثالهای خوبی مطرح و حل شده است. فصل 10 آزمایشهای مختلفی که بر روی کشتی ساخته شده جهت تحویل به کارفرما و ارائه عملکرد خدمات دهی انجام می¬گیرد، تشریح شده است. مباحث مختلف دیگری همچون تحلیل پروانه در جریان غیریکنواخت و ناپایا، ارتعاش و نویز، زبری سطح پره، ساخت پروانه، تنظیم پروانه با موتور در فصل 11 پرداخته است. انواع طرحهای غیرمتداول که می تواند باعث افزایش بازدهی سیستم پیشرانش شود در فصل 12 ارائه گردید. این طرحها بسیار مفید و عملیاتی است که در حال حاضر بر روی اکثر کشتیها قابل استفاده می باشد. ضمائم این کتاب در 8 ضمیمه پیوست شده است. این ضمائم بعضا جداول و روابط کاربردی در طراحی و بعضی از داده -های ورودی جهت طراحی پروانه قابل استفاده خواهد بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: