تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۲۹۵
تعداد بازدید: ۱۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
هزاران صدف در سواحل شهرستان دیر تلف شده‌اند و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که پتروشیمی متانول کاوه با رها سازی پساب مواد شیمیایی در دریا عامل این مرگ و میر است.
به گزارش مارین نیوز، در هفته گذشته شاهد صحنه هایی دردناک در ساحل شهرستان دیر بودیم؛ مرگ ده ها هزار صدف که به علت آلودگی های دریایی از بین رفتند و بعد از گذشت یک هفته هنوز پاسخی از دستگاهای مرتبط و نظارتی شنیده نشده است.
بار دیگر صنعت‌گران با بی‌توجهی تمام محیط زیست دریایی را هدف قرار دادند. متأسفانه در روزهای اخیر عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد هزاران صدف در سواحل شهرستان دیر تلف شده اند. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که پتروشیمی مستقر در محدوده اراضی شهرستان دیر، با رها سازی پساب مواد شیمیایی در دریا عامل این مرگ و میر بوده است.


با گذشت چند روز از این اتفاق و ابراز نگرانی ساحل نشینان دیر از وضعیت پیش آمده اما تاکنون هیچ یک از ادارات مربوطه و مسئولان پتروشیمی کاوه اظهار نظری در این خصوص نداشته‌اند و صحت و سقم ورود پساب های شیمیایی نیز تأیید یا رد نشده است.
آنچه پیش‌تر نیز در فواصل زمانی کوتاه در سواحل شهرستان‌های عسلویه و کنگان اتفاق افتاده است و اخیراً در شهرستان دیر شاهد آن هستیم، نقض آشکار اصل پنجاهم قانون اساسی و مغایر با سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری است و آنچه بیشتر به تحیر و تأمل وا می‌دارد عدم برخورد قاطع مراجع ذی صلاح و نهادهای نظارتی با خاطیان است!
هرگاه صحبت از تخریب محیط زیست به میان آمده بلافاصله اذهان به سمت سازمان و اداره محیط زیست معطوف شده و انتظار ورود به هنگام اداره محیط زیست می رود. اگر چه انتظار و توقع بجایی است اما همزمان نباید از نقش اداراتی همچون منابع طبیعی و شیلات غافل شد. اداراتی که در صورت ورود به موقع آنها به چنین موضوعاتی باعث ایجاد یک هم افزایی شده و با همکاری بین سازمانی و تبادل اطلاعات می توانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند.
متأسفانه آلودگی آب در مناطق صنعتی به‌ویژه در تأسیساتی که در مجاورت خلیج فارس واقع شده، کمتر مورد توجه مردم و نهادهای ذی‌ربط بوده است و بیشتر مواقع حساسیت ساکنین این مناطق به آلودگی هوا و دود ناشی از بدسوزی فلرها بوده و به همان میزان کاهش و حذف فلرینگ مورد مطالبه است. اما آلودگی آب بعنوان بخش نهان قضیه، کمتر به آن پرداخته شده است. امری که به شدت می تواند سلامت انسان و آبزیان را به مخاطره بیاندازد. همچنان‌که تغییر رنگ آب دریا در امتداد سواحل شهرستان های جنوبی استان در روزهای اخیر و از بین رفتن هزاران صدف در کنار بزرگترین واحد متانول جهان شائبه دخیل بودن این واحد پتروشیمیایی را بیش از پیش تقویت می کند.
حال که مرگ ده ها هزار صدف در کنار پتروشیمی شهرستان اتفاق افتاده و هیچ کدام از مسئولان محترم شهرستان زحمت پاسخگویی و روشنگری به خودشان نداده اند ذهن مردم شهر بیش از پیش درگیر سوال های زیست محیطی شده است و عدم کاریی محیط زیست و در راس آن محیط زیست استان و سکوت مسولین شهری استان و شهرستان در قبال این موضوع بیشتر به چشم می آید.
باید برای چندمین بار پرسید توسعه به چه قیمتی ؟ به قیمت نابودی گونه های دریایی و بعدها شاید خشکی؟ به قیمت نابودی محیط زیست و آلودگی هوا؟ چه داده ایم و چه گرفته ایم؟
انتظار می رود دستگاه‌های متولی و ناظر به سادگی از کنار چنین اتفاقاتی عبور نکنند و ضمن پاسخ به افکار عمومی با خاطیان بصورت قاطع و جدی برخورد کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: