تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۲۹۶
تعداد بازدید: ۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
طرح شبکه ملی ناوگان تحقیقات دریایی بمنظور پاسخ‌گویی به نیازهای تحقیقات میدانی و صنعتی در حوزه دریا و بر اساس استفاده بهینه از امکانات پژوهشی موجود و تکمیل آنها در جهت توسعه فناوریهای دریایی ایجاد شد.
مارین نیوز - طرح شبکه ملی ناوگان تحقیقات دریایی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه اقیانوس‌شناسی است که به‌منظور پاسخ‌گویی به نیازهای تحقیقات میدانی و صنعتی در حوزه دریا و بر اساس استفاده بهینه از امکانات پژوهشی موجود و تکمیل آنها در جهت توسعه فناوریهای دریایی ایجاد شد. نظر به گستره آبی شمال و جنوب کشور، برای انجام پژوهشی و رفع نیازهای تحقیقاتی کشور، ایجاد یک شبکه ملی ناوگان تحقیقات دریایی ایران امری ضروری به نظر می‌رسد. 
هدف از تشکیل این ناوگان، هم‌افزایی ظرفیت ناوگان تحقیقاتی دریایی بر اساس پتانسیل موجود در کشور است تا امکان دسترسی آسان و البته هدفمند به خدمات آن را به متقاضیان در دانشگاه‌ها، صنایع دریایی و شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل و روند رشد علمی ایران را در حوزه پراهمیت تحقیقات میدانی دریایی، سرعت بخشد در حال حاضر بسیاری از کشورهای منطقه، حتی کشورهایی که سیستم پژوهشی پیشرفته‌ای‌ هم ندارند از شناورهای تحقیقاتی مناسبی برخوردارند و به‌صورت مناسبی از آن‌ها استفاده می‌کنند. 
شبکه ناوگان تحقیقات دریایی کشور متشکل از سازمان و ترجمان‌های دریایی است که دارای شناورهای تحقیقات دریایی هستند و یا از شناورهای موجود و در اختیار خود فعالیت‌های تحقیقاتی درگذشته انجام داده‌اند. ناوگان تحقیقات دریایی شمال شناورها و تجهیزات اندازه‌گیری و ادوات نصب‌شده بر روی آن‌ها خواهد بود. 
این موضوع شرایط مناسب برای بهره‌برداری از امکانات موجود را فراهم و همچنین شرایط ایفای نقش جدی‌تر شناورهای تحقیقاتی کشور در صنایع دریایی را فراهم می‌کند. 

اهداف شبکه 
توسعه زیرساخت‌های تحقیقات میدانی در حوزه دریا به‌موازات توسعه دیگر فناوری‌ها در کشور از سویی و توانمندسازی شناورهای تحقیقاتی کشور باهدف درآمدزایی و معرفی توانمندی‌های بالفعل و بالقوه شناورهای تحقیقاتی سطحی و زیرسطحی بر اساس اولویت‌های پژوهشی و نیازهای صنعتی کشور از سویی دیگر از اهداف فعالیت این شبکه تحقیقاتی است که با فراهم‌سازی امکان دسترسی آسان و تعریف‌ شده محققان و متخصصین کشور به تجهیزات تحقیقات میدانی دریایی کار را در تحقیقات پژوهشی آسان می سازد. 
طرح شبکه ملی ناوگان تحقیقات دریایی باهدف توسعه همکاری‌های ملی و بین‌المللی در حوزه فناوری‌های نوین دریایی و رصد کردن وضعیت موجود به‌صورت دوره ای به ارائه پیشنهاد‌ها برای رفع تگناهای تحقیقات میدانی و همچنین فراهم‌سازی شرایط استفاده مراکز تحقیقاتی از پژوهش‌های انجام‌شده توسط مراکز دیگر می‌پردازد. 
جلوگیری از تعریف مجدد موضوعات قدیمی و تعریف پروژه‌های بزرگ ملی توسط شبکه ملی ناوگان تحقیقات دریایی و تقسیم آن به بخش‌های کوچک و برون‌سپاری هر بخش به یکی از مراکز تحقیقاتی مرتبط و در آخر جلوگیری از به هدر رفتن منابع مالی و امکانات محدود تحقیقات داخلی (که به دلیل عدم هماهنگی جامع بین مراکز تحقیقات دریایی اتفاق می‌افتد) از موارد مهم و تعیین‌ شده است که با طرح شبکه ملی ناوگان تحقیقات دریایی دنبال می‌شود. 

اعضای شبکه 
اعضای شبکه ناوگان ملی تحقیقات دریایی کشور سازمان‌ها و ترجمان‌های دریایی و نهادهای پژوهشی هستند که دارای شناورهای تحقیقات دریایی هستند. سازمان نقشه‌برداری کشور، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح کشور همچنین پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی از اعضای فعلی شبکه ناوگان تحقیقات دریایی کشور به شمار می‌روند. 

سجاد ویسی 
دبیر گروه توسعه فناوری ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: