تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۳۴۲
تعداد بازدید: ۲۳۴۵
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
گروهی از کارگران شاغل در شرکت کشتی سازی بحر گستر هرمزدر بندر عباس ،صبح امروز در اعتراض به دو ماه مطالبات مزدی معوقه در محوطه کارگاه تجمع کردند.
به گزارش خبرنگار مارین نیوز، صبح امروز حدود 300 نفر از مجموع  کارگران شركت صنايع كشتی سازی بحر گسترش هرمز که از شرکت های تابعه مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) می باشد صبح امروز دوشنبه (2بهمن ماه) در محوطه کارگاه تجمع کرده اند.
تجمع کنندگان می‌گویند در حال حاضر تا حدود 700 کارگر از طریق شرکت بحر گستر هرمز در پروژه‌های کشتی‌سازی در استان هرمزگان مشغول کارند اما در عین حال هنوز بابت دوماه معوقات مزدی پرداخت نشده طلبکارند.
طبق اظهارات کارگران شاغل دراین واحد کشتی سازی، همسان با دستمزدشان، حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است، همچنین مطالباتی  نیز در ارتباط به دستمزد از سالها قبل وجود دارد.
به نقل از کارگرانی که در این اجتماعی صنفی شرکت داشته‌اند گفته می‌شود، علاوه بر دستمزد وبیمه پرداخت عیدی سال 96 کارگران هنوزمشخص نیست.
این کارگران که خواهان وصول طلب مزدی خود هستند می‌گویند بخش عمده‌ای از مشکلات مالی شرکت بحر گستر هرمز که باعث تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی وبیمه ای کارگران و شرکت های زیر مجموعه آن شده است، وصول نشدن به موقع صورت وضعیت های مالی آن از شرکت اصلی است.
آن‌ها می‌گویند در آخرین پی گیری‌های که با کارفرما انجام دادیم هیچ پاسخ قاطعی از سوی کارفرما برای دریافت مطالباتمان نشنیدیم و به همین دلیل ناچار شدیم برای احقاق حقوق از دست رفته‌مان تجمع کنیم.

منبع : ایلنا 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
2
9
مگر اقای رضاییان در مصاحبه های اخیرشان اعلام نکرده بودند که شرکت ایزوایکو را از خاک سیاه خارج کرده و به سوددهی 5 برابری نسبت به گذشته رسانیده اند؟؟؟؟ پس چرا طبق اظهارات کارگران شاغل دراین واحد کشتی سازی، همسان با دستمزدشان، حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است، همچنین مطالباتی نیز در ارتباط به دستمزد از سالها قبل وجود دارد؟؟؟ و به نقل از کارگرانی که در اجتماع صنفی امروز شرکت داشته‌اند گفته می‌شود، که علاوه بر دستمزد و بیمه پرداخت عیدی سال 96 کارگران هنوزمشخص نیست؟؟؟!!!!؟؟؟؟ حالا باید مهندس حمید رضاییان اصل جواب دهد که چرا با انتصاب مدیران عامل غیر متخصص و بی تجربه و همچنین گزارشات غیر واقعی و ... مقامات تصمیم گیرنده در استان و سازمان گسترش و وزارت صنعت و را دچار سردرگمی نموده و اینگونه با زندگی کارگران بازی میکند ؟؟؟؟... بهتر نیست تا هم همین تعداد کارگران باقی مانده در ایزوایکو، بدلیل سوء مدیریت، از ایزوایکو کوچانده نشده اند!!... همه مسئولان از استان( استاندار و نمایندگان استان) و ریاست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گرفته تا وزارت صنعت و معدن و تجارت همت کرده و آستین ها را بالا بزنند و اراده خود را برای ایجاد تغییر مدیرعامل شرکت ایزوایکو هم سو و اجرایی نمایند، تا ان شاءالله در اتیه بجای اینگونه تظاهرات کارگران و... شاهد شکوفایی و جشنهای فراوانی به مناسبتهای مختلفی مانند پایان تعمییرات سنگین شناورها و یا آب اندازی و تحویل شناورهای نوساز باشیم و همه از موهبت داشتن چنین مجتمع صنعتیی در شهر و استان و کشور لذت برده و بهره مند شوند. یاعلی
کارگر خسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
3
1
بسمه تعالی
متاسفانه آقای رضائیان وقتی آمدند جنازه نیم بسمل ایزوایکو که دستخوش ......شده بود و داشت جان می داد. وسط مانده بود .این جنازه جمع شد ،جان گرفت اما مریض و رنجور بود.جای لگد ها ،جای جفتکها و شاخها هنوز بر کالبدش سیاهی می زد.
اقایان در همین بحر گسترش ،نفت کش فدای منیت و خود خواهی افرادی شد و تنها فکرشان ثبت آب اندازی (تشتی بی ارزش )در آب بود. تا در رزومه آنها بدرخشد فردا مدیر عامل فلان جا شود.اگر برای بحر گسترش آب نداشت برای شرکتهایی مانند.تکن، راهبانان دریا، ساختار صنعت بنیاد بر انداز و ..... نون داشت.این عین جنایت بود.من هرگز از کسی حمایت نمی کنم. اما واقعیت چیز دیگری است.یکی از اشتباهات آقای رضائیان عدم سم زدایی و انگل زدایی ایزوایکو بود.کسی که برای امیالش به جامعه و وطنش بی خیال باشد انگل است.
متاسفانه ما حال را می نگریم و قال را .ولی هیچ مرجع و مقامی به این آقایان نگفت بالای چشمت ابرو..هر کسی بیشتر زحمت کشید و دلسوز بود مقهور گشته و در نهایت علی یارش.داغی گران بر سینه ما نقش بسته.دردی جانکاه بر جان ما افتاده. من کارگرم تنم از هرم گرما می سوزد،چشمم از دود و تشعشع الکترود سویی ندارد. اه ریه ام چون روزگارم سیاه ،کمرم خمیده و از بار وارده مهره هایم درد می کند. آه دلم به حال خودم می سوزد ،پسرم دیشب با حسرت به بستنی دست کودکی شاد و سو حال می نگریست. دلم سوخت. لعنت به من ، به من کارکر .امشب پول نون ندارم ، می شود آبرو گرو نان گذاشت؟ لعنت به شماهایی که غارت کردید بردید و چون مغولان تخریب کردید. لعنت به این شانس
بله من کارگرم چشمم به همین چند قروش هست نه دزدی بلدم نه قاچاق .نمی دانم چه بکنم.ما کارگریم زحمت کش با هیچ کس عهد اخوت نبسته و با کسی هم پدر کشتگی نداریم.
هر کس برای ما برای وطن کار کند نوکریش می کنیم. حالا چه رضا باشد چه عبدالرضا
با تشکر
کارگر خسته
کارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
3
1
آقای مهندس رئیسی اجرای طرح بومی گرایی (بندری و سرحدی ) تزریق سمی مهلک بر شریان حیات کشتی سازی می باشد.امروز قرن ترقی و تعالی است این حرفها قرن بیستمی و نوزدهمی از شما بعید است.
کارمند ایزوایکو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
0
4
عملکرد آقای رضاییان در مقایسه با تمامی مدبران عامل تاریخ ایزوایکو بسیار خوب بوده ولی متآسفانه علیرغم تلاشهای ایشان پروژه جدیدی وارد نشده و حتی مطالبات ایزوایکو هم وصول نشده. دوستان کمی منصف باشید در نظراتتون.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
0
5
دوستان عزیز شما اگر اطلاع ندارید چرا اظهار نظر میکنید من بعنوان یک مطلع میدانم که آقای دکتر رضائیان و تیم ایشان شبانه روز دنبال این هستند که بتوانند باتوجه به مشکلات تحریم که در کشور وجود دارد گشایشی در مجموعه ایجاد کنند و پروژه بتوانند بگیرند درسته قبل از آقای دکتر رضائیان کار انجام میشد اما چطوری اگر اندکی اندیشه کنید میفهمید که قبلا از طریق سازمان و دیگر ارگانها از این مجموعه حمایت میشد اما هم اکنون هیچ گونه حمایتی از این مجموعه وجود ندارد از زمانی که آقای دکتر آمدند زیان انباشته شرکت خیلی بود و الان در حال حاضر به صفر رسیده ودر حال سود دهی می باشد چرا شما همه مشکلات را به سوی آقای دکتر رضائیان نشانه میبرید اگر نمیدانید بدانید ممکن است در هر مدیریتی اشکالاتی وجود داشته باشد اگر شما دوستان بخواهید به آن مشکلات دامن بزنید هیچ مشکلی آسان نمیگردد مگر با تلاش و پشتکار فراوان ما کارگران اگر نمیدانیم بدانیم که اگر کشور آن پروژه های ساخت شناور را به کره جنوبی نمیداد شما و امثال شما بجای اینکه از آقای زضائیان انتقاد کنید از ایشان مطمئنا تعریف و تمجید میکردید امیدوارم در سالی که مزین به سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری شده است مسئولین کشوری جهت تحقق این شعار گام های موثری بردارند تا دیگر شاهد این گونه مشکلات در بخش صنعت نباشیم
كارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
2
1
با سلام من كارگر هستم متاسفانه مديران ما بومي هم نيستن شرم بر من كه يك بومي بندر عستم ما سه روز زير آفتاب ايستاديم تا حق خود را بگيريم امروز متا سفانه بجاي حق با برادران محترم يگان ويژه مواجعه شديم ما از ترس جان خود از حق خود گزشتيم حق ما چه بود دستنزد عرق ريختن حق ما چه بود تبعيض مديران نجومي حق ما چه بود بي كفايتي مديران خلاصه مديران بومي براي كارگران بومي يگان ويژه آوردن تا ما از حق خود بگزريم اي هم نشود مديريت تا كي كلام آخر ما كارگران بحر گسترش فقط خواستار تعويض مديران هستيم حرف ما اينه نه چيز ديگري
پاسخ ها
کارگر بدبخت ولی با انصاف
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
دوست من مدیران که بومی هستن. مشکل بومی یا غیر بومی نیست. همه ایرانی هستیم. مشکل نبود نقدینگی و پروژه هست. دعا بفرمایید شرکت بتونه پروژه جدید تحویل بگیره.
مهندس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
1
1
مجتمع کشتی سازی امروز شایستگی خود را از دست داده است حتی شایستگی کارمندی نیز در آن از بین رفته است این دلیل مشخص است که مدیریت ناتوان و عده ای بچه در راس آن قرار گرفته اند و این سرمایه ملی با کلیه تجهیزات و نیروی انسانی با تجربه اسیر یک قومی قرار گرفته است برای نجات آن خود را دست کم نگیرید از نمایندگان بخواهید این مشکل شوم را که همان مدیریت ضعیف است بر طرف کنند این کشتی سازی از سال 52 تا قبل از ورد این آقایان هرگز با این... کشتی سازی در هر زمان در اوج بوده است و این ثروت ملی امانتی در دست شماست.
کارشناس بومی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
0
2
در تمامی کشور های جهان تجربه حرف اول را می زند و پرسنل کشتی سازی در همه کشورها طبق یک سیکل کار می کنند تمامی مدیران و مدیر عامل از پرسنل با تجربه و متخصص داخل کارخانه انتخاب می شوند . متخصص به معنی داشتن لیسانس و دکترا نیست و تنها در کشور ایران است که تخصص و تجربه جایی ندارد. چون مدیریت ارشد وزاتخانه صنعت و سازمان گسترش شناختی به صنعت دریایی ندارند از سال 52 تا کنون هر مدیر عاملی آمده فقط چارت پرسنلی مجتمع و کارخانه ها را تغیرات داده تا دوستان خود را در شغلی بگمارد حتی بتواند برای اقوامش شغل مدیریت ایجاد کند در حالی که قادر به ایجاد پیشرفت در مجتمع و کارخانه ها نبودند خود مدیر صنایع دریایی ایران یا همین مدیران مجتمع قادر به طراحی و ساخت یک بارج نیستند امروز بیش از 40 سال می گذرد ولی کشتی سازی هنوز در همان کوچه بن بست ایستاده چرا . چون برای پرسنل کشتی سازی ارزشی قائل نبودند مدیر عامل مجتمع بایستی در کمیسیون صنایع مجلس طرح و برنامه خود را ارائه دهد و مشخص کند سالانه چه پیشرفتی می کند. مگر ما از هند و بنگلادش کمتر هستیم مشکل در همین مدیران سیاسی است که صنعت را فدای سیاست بازی کرده اند. امروز جوانان زیادی بیکار هستند بایستی مدیریت کشتی سازی توانمند و پویا باشد و شغل ایجاد کند. کشتی سازی جایی برای مدیران گریان ندارد. مدیران فعلی بایستی پولی که از مجتمع به حساب شخصی خود ریخته اند را در آورد و حقوق پرسنل را بدهند در شهر بندرعباس متاسفانه کلیه سیتم امنیتی استان در جریان کارهای آقایان هستند و حتی نمایندگان نیز از ماجرای پولای ارسالی به چین خبر دارند این بومی گرایی است آیا این حمایت زشت بین این افراد نشانه چیست حمایت از بومی . متاسفانه این سکوت و حمایت از این آقان است که پرسنل بی حقوق مجبور است اعتصاب کند. کجاست مردی در این شهر که این فریاد را بشنود ولی سکوت کند دیگر بس است بایستی شکایت این آقان را به خدا کنیم . جهت اطلاع آقای نماینده آشوری که این مجتمع را به نابودی کشاند با آن انتخاب و انتصاب.
كارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
1
2
شما يك كارگر بدبخت نيستي اين كامنت مال يك مدير خوشبخته كه حقوق نحومي ميگيره يك بچه هم ميفهمه اگه ٣ما حقوق نميگرفتي اين كامت نميزاشتي پروژه هست پول هم هست بجاي كه سودش به كارگران بدن ميره تو شركتهاي مجازي كه مديران راهش انداختن (راهبانان دريا -ساختارصنعت بنياد-)مديران همه ميفهمن ما كارگران كار ميكنيم سودش اين شركتها ميبرن قراردادهاي سوري بين پيمانماران ردوبدل ميشه اگه كار نيست پروژه نيست چرا روزانه من جوشكار ١٤ساعت دارم مار ميكنم انصاف داريم حق نداريم اگه ديروز كسي كشته ميشد واي خداي من وقاي فكرش ميكنم تن ميلرزه چه كنم زور ندارم ولي خدا دارم آقاي مردادي نماينده هرمزگان كجاي بدادمان برس
پاسخ ها
کارگر بدبخت ولی با انصاف
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
دوست عزیز منم مثل شما کارگر هستم و حقوق نگرفتم. مدیرای شرکت هم مثل ما حقوق نگرفتن. تازه اگه بخوان پرداختی انجام بدن اولویت با کارگراست نه مدیرا. دوست من من طرف کسی رو نگرفتم فقط منصفانه صحبت کردم. پولی تو شرکت نیست که پرداخت بشه که اگه بود به اینجا نمیرسید. نکته ای که شما باید دقت کنی اینه که پروژه نداریم و بیکاریم ولی با همین اوضاع مدیرعامل دلره تلاششو میکنه. نباید با غرض ورزی نظر بدیم. باید در کنار مشکلات تلاشای مدیرا رو هم ببینیم.
كارشناس با ١٥سال سابقه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
0
2
*چرا كشتي‌سازي ايران به گل نشست؟*
قدمت صنعت كشتي‌سازي با خودرو‌سازي در ايران برابر است، با اين حال وضعيت كشتي‌سازي در ايران از خودروسازي بسيار بدتر است اين در حالي است كه مقايسه صنعت كشتي‌سازي ايران با كشتي‌سازي هيونداي كره جنوبي نشان مي‌دهد صنعت كشتي‌سازي ايران به رغم برخورداري از سرمايه و امكاناتي به مراتب بيشتر و كيفي‌تر از هيونداي كره اما به دليل *سوءمديريت* حرفي براي گفتن در اين حوزه ندارد.
مجتمع كشتي‌سازي بندرعباس و شركت كشتي‌سازي هيونداي كره‌جنوبي در ابتداي دهه 50 تأسيس شده‌اند اما مجتمع كشتي‌سازي بندرعباس با وضعيتي اسفبار فقط داراي پنج كارخانه است، اما شركت هيوندا با مديريت درست امروز بيش از 50 كارخانه بزرگ در صنايع مختلف در ديگر كشورهاي مختلف ساخته است و در صنايع مختلف سرمايه‌گذاري مي‌كند.  كشتي‌سازي‌هاي دنيا در تعميرات كشتي بين 20 تا 30 درصد از درآمد سود به‌دست مي‌آورند و اين سودها را در ساخت صنايع و كارخانه‌هاي ديگر به‌كار مي‌گيرند. براي همين شركت هيوندا در سراسر دنيا بيش از 50 شركت بزرگ دارد و شركت دامن Damenهلند در سراسر دنيا بيش از 18 كارخانه دارد ولي *كشتي‌سازي‌هاي ايران حتي در پرداخت حقوق كارگران خود مانده‌اند كه اخيراً به اعتصاب كارگران در بندر‌عباس انجاميد.*

 

*چرا مديريت به سرمايه ملي كه تجهيزات و نيروي انساني مجتمع است خسارت مي‌زند؟ چرا در تأمين حقوق كارگران از محل توليد و ارائه خدمات در‌مانده است؟* ناتوان كردن مجتمع كشتي‌سازي به هر دليلي و هدايت اين مجموعه‌ها به سمت ناكارايي و ورشكستگي در شرايط كنوني كه ايران با تهديدهاي جدي روبه‌رو است چالش‌برانگيز است و اتفاقاً در شرايط كنوني صنعت كشتي‌سازي بايد به بازوي مجموعه‌هاي نظامي تبديل شود تا امن‌ترين و بهترين ابزار حضور نيروهاي نظامي را در آب‌ها فراهم آورد و در اختيار آنها قرار دهد. كشتي‌سازي در ايران حدود 40 سال سابقه دارد؛ بررسي روند طي شده در اين مدت نشان مي‌دهد اين صنعت تاكنون نتوانسته دستاورد خوبي داشته باشد و «تأخير در تحويل به موقع كشتي‌هاي سفارشي و نداشتن مديريتي لازم» عملاً توانايي صنعت كشتي‌سازي ايران را كم‌فروغ كرده و امروز ايران با وجود برخورداري از صنعت كشتي‌سازي، مجبور است براي تهيه سريع كشتي‌هاي غول‌پيكر به كشورهايي چون كره جنوبي و چين سفارش دهد.

امضاي قرارداد ساخت 10 فروند كشتي بين هيونداي كره جنوبي و كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در سال گذشته حواشي زيادي داشت، «علي‌اكبر غنجي» مشاور مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در رابطه با اظهارات «حميد رضاييان اصل» مديرعامل مجتمع كشتي‌‌سازي و صنايع فراساحل ايران(ايزوايكو) كه از كم‌توجهي به كشتي‌سازان داخلي انتقاد كرده بود، گفت: طبق توافق كشتيراني جمهوري اسلامي ايران قرار است اين كشتي‌ها تا اواخر سال ٢٠١٧ يعني كمتر از 1/5 ‌سال ديگر به ايران تحويل شود در حالي ‌كه در سال 1380، سفارش تعدادي كشتي را به سازندگان داخلي داديم و بعد از ١١ سال آنها را آن هم نصفه ‌و ‌نيمه تحويل گرفتيم و هنوز موتور نفتكش‌هايي كه قرار بود ساخته شود، در بندرعباس سردرگم است و تكليف آن مشخص نيست. عدم تحويل به موقع سفارش‌هاي داده شده به سازندگان داخلي در دو دهه گذشته باعث شده برخي از شركت‌هاي كشتيراني از دادن سفارش ساخت كشتي‌هاي مورد نياز خود به سازندگان داخلي خودداري كنند، از طرفي شركت‌هاي سازنده كشتي نيز كمبود منابع مالي و سرمايه در گردش را مشكل اساسي در تهيه مواد مورد نياز براي ساخت كشتي اعلام مي‌كنند. 

  

صنعت كشتي‌سازي را در دولت دوازدهم دريابيم

سال‌هاست كه در مديريت مجتمع كشتي‌سازي سياستگذاري و برنامه صحيحي صورت نگرفته است و هر روز فرياد عده‌اي *كارگر يا شكايات عده‌اي مهندس* در اين حوزه بلند ا

ست، يك عده كه مي‌نالند حقوق دريافت نمي‌كنند و يك عده مهندس كه مي‌گويند دانشكده كشتي‌سازي براي هر فرد ايراني آزاد است، او مي‌تواند در آن تحصيل كند ولي بعد اينكه تحصيلاتش تمام مي‌شود، *مي‌بيند در صنعت سياست دخيل است و بومي‌گرايي را مد كرده‌اند تا از این پوشش جهت پبشبرد منافع خود و پولشویی هایی به ظاهر قانونی سود برند.*
برای نمونه تاسیس *شرکت تعاونی دریاپیشگان، شرکتهای زیر مجموعه آن و شرکت های مجازی* همچنین پولشویی های مکرر از صندوق صنایع دریایی و عقد قراردادهای هنگفت برای ساخت شناوری که هزینه ساخت آن به کمتر از نصف آن قرارداد هنگفت است.
مگر مي‌توان بر صنعت مادر اين روش را اعمال كرد؟ در سراسر دنيا در تمامي كشورها در نيروي دريايي ارتش و شركت كشتيراني و در كارخانه كشتي‌سازي همواره از هر قشر جمعيتي مي‌تواند باشد و *شايسته‌سالاري در آن حاكم است. با توجه به اينكه بندرعباس شهر بندري است و بيش از 60 درصد جمعيت آن غير‌بومي است بايد براي همه ساكنان آن شهر كار ايجاد شود.* در اين ميان نبود آمارهاي متقن از وضعيت صنعت كشتي‌سازي اين حوزه رابه يكي از حوزه‌هاي مبهم و غير‌شفاف تبديل كرده و هر جا هم *شفافيت نباشد بي‌شك رانت‌هايي نهفته شده است*، به طور نمونه *مدير عامل مجتمع كشتي‌سازي بندر‌عباس پرسنل خود را 4هزارو 300 نفر اعلام كرد در حالي كه آمار آن طبق ليست بيمه زير 2هزار نفر است* و به اشتباه آمار دو شركت مجتمع شهيد درويشي صنايع دفاع و شركت خصوصي صف را به آمار خود اضافه مي‌كنند.
*اگر مديريت كشتي‌سازي توانمند باشد مي‌تواند با استفاده از سود حاصله هر ساله يك كارخانه در داخل ايران يا خارج ايران ساخته و نيروي انساني و تجهيزات خود را غني سازد و در عرض سه سال جزو پيمانكاران شركت نفت باشد و با شركت‌هايي همچون توتال و ان پي سي سي رقابت كند.*

*از اين رو انتظار مي‌رود وزير صنعت دولت دوازدهم شخصي را براي مديريت بخش كشتي‌سازي كشور در نظر بگيرد كه طرح و برنامه خود را در كميسيون صنايع مجلس بيان كند و پس از تأييداز سوي كارشناسان به عنوان مدير مجتمع‌هاي كشتي‌سازي به‌كار گمارده شود. همچنين نبايد فراموش كنيم كه بومي‌گرايي در صنعت كشتي‌سازي بخشي از مشكلات كنوني اين صنعت را رقم زده است و نمايندگان مجلس بايد مانع شكل گرفتن چنين مقوله‌هاي تفرقه‌انگيزي در صنايع و استان‌ها مجتمع کشتی سازی امروز شایستگی خود را از دست داده است حتی شایستگی کارمندی نیز در آن از بین رفته است این دلیل مشخص است که مدیریت ناتوان و عده ای بچه در راس آن قرار گرفته اند و این سرمایه ملی با کلیه تجهیزات و نیروی انسانی با تجربه اسیر یک قومی قرار گرفته است برای نجات آن خود را دست کم نگیرید از نمایندگان بخواهید این مشکل شوم را که همان مدیریت ضعیف است بر طرف کنند این کشتی سازی از سال 52 تا قبل از ورد این آقایان هرگز با این... کشتی سازی در هر زمان در اوج بوده است و این ثروت ملی امانتی در دست شماست.پرسنل شرکت بحر گسترش هرمز، از شرکت‌های زیرمجموعه ایزوایکو، که مدت چهار ماه است که حقوق نگرفته‌اند؛ با مسدود کردن ورودی کارخانه از تردد هرگونه وسیله نقلیه و اشخاص پیاده به داخل مجتمع جلوگیری می‌کنند.
مهندس عباسی، فعال صنعت کشتی‌سازی، دراین‌باره گفت: شرکت کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) با قدمتی برابر کشتی‌سازی هیوندای کره جنوبی مدتی است با بحران مدیریتی روبرو است که عمده مشکلات مدیریتی آن از آنجایی سرچشمه گرفت که مدیران عالیه سازمان گسترش و نوسازی ایران تمایلی به برقراری ارتباط مناسب با مدیران کشتی‌سازی را نداشته و به تبع این موضوع، در این حدود شش سال مدیریت کشتی‌سازی با بحران پرداخت به‌موقع حقوق و مطالبات پیمانکار روبرو بوده است و بیشترین مشکل در مجموعه ایزوایکو شرکت‌های بحر گسترش هرمز و ندیم گسترش هرمز دارا هستند.
وی افزود: شرکت بحر گسترش هرمز که زمانی سرآمد واحدهای زیرمجموعه ایزوایکو بود؛ از قدیم به‌عنوان معاونت ساخت شناخته می‌شد و پرورش‌دهنده نیروهای متخصصی بوده که در بهترین شرکت‌های دریایی خارج از کشور فعال هستند وهم‌اکنون هم دارای نیروهای زبده‌ای است.
به گفته این کشتی‌ساز، پرسنل شرکت بحر گسترش هرمز مدت حدود چهار ماه است که هیچگونه حقوقی دریافت نکرده‌اند و با روش‌های مسالمت‌آمیزی خواسته‌های خود را مطرح کرده‌اند؛ ولی مدیریت مجموعه توان پرداخت حقوق حدود چهارصد تن از پرسنل که ماهیانه حدود یک میلیارد تومان دریافتی دارند را ندارد.
وی افزود: پرسنلی که حدود یک هفته به مرخصی اجباری به نام تعطیلات تابستانی رفته‌اند؛ پس از اتمام تعطیلات خواهان دریافت حقوق معوق خود هستند که از روز شنبه پس از برگشت از مرخصی اجباری راه ورودی مجتمع را مسدود و اجازه تردد به هیچ شخص و خودروی نمی‌دهند.
عباسی افزود: خواسته‌های پرسنل معترض که بیشتر از شرکت بحر گسترش هرمز هستند؛ صنفی بوده و خواهان پرداخت حقوق معوق خود و همچنین شفافیت مالی ایزوایکو در رابطه با شرکت پیمانکاری زیرمجموعه ایزوایکو بنام شرکت تعاونی دریاپیشگان و شرکت های زیر مجموعه آن هستند که بیشتر سهامداران جزئی آن از پرسنل ایزوایکو و سهامداران ویژه آن از تیم مدیریت واعضای هئیت مدیره بوده و بنا به گفته معترضین، تبدیل به حیاط خلوت مدیریت شده است
تا از این طریق بتواند پولشویی های کلانی را انجام دهد و مقداری از این پولهای باد آورده را جهت بستن دهان مسئولین بکار گیرد .در تمامی کشور های جهان تجربه حرف اول را می زند و پرسنل کشتی سازی در همه کشورها طبق یک سیکل کار می کنند تمامی مدیران و مدیر عامل از پرسنل با تجربه و متخصص داخل کارخانه انتخاب می شوند . متخصص به معنی داشتن لیسانس و دکترا نیست و تنها در کشور ایران است که تخصص و تجربه جایی ندارد. چون مدیریت ارشد وزاتخانه صنعت و سازمان گسترش شناختی به صنعت دریایی ندارند از سال 52 تا کنون هر مدیر عاملی آمده فقط چارت پرسنلی مجتمع و کارخانه ها را تغیرات داده تا دوستان خود را در شغلی بگمارد حتی بتواند برای اقوامش شغل مدیریت ایجاد کند در حالی که قادر به ایجاد پیشرفت در مجتمع و کارخانه ها نبودند خود مدیر صنایع دریایی ایران یا همین مدیران مجتمع قادر به طراحی و ساخت یک بارج نیستند امروز بیش از 40 سال می گذرد ولی کشتی سازی هنوز در همان کوچه بن بست ایستاده چرا . چون برای پرسنل کشتی سازی ارزشی قائل نبودند مدیر عامل مجتمع بایستی در کمیسیون صنایع مجلس طرح و برنامه خود را ارائه دهد و مشخص کند سالانه چه پیشرفتی می کند. مگر ما از هند و بنگلادش کمتر هستیم مشکل در همین مدیران سیاسی است که صنعت را فدای سیاست بازی کرده اند. امروز جوانان زیادی بیکار هستند بایستی مدیریت کشتی سازی توانمند و پویا باشد و شغل ایجاد کند. کشتی سازی جایی برای مدیران گریان ندارد. مدیران فعلی بایستی پولی که از مجتمع به حساب شخصی خود ریخته اند را بایستی در آورد و حقوق پرسنل را بدهند در شهر بندرعباس متاسفانه کلیه سیتم امنیتی استان در جریان دزدی این آقایان هستند و حتی نمایندگان نیز از ماجرای پولای ارسالی به چین خبر دارند این بومی گرایی است آیا این حمایت زشت بین این افراد نشانه چیست حمایت از بومی . دزد ، دزد است . دزدی حرام است. خواه بومی باشد یا خیر بومی . متاسفانه این سکوت و حمایت از دزدی این آقان است پرسنل بی حقوق مجبور است اعتصاب کند. کجاست مردی در این شهر که این فریاد را بشنود ولی سکوت کند دیگر بس است بایستی شکایت این آقان را به خدا کنیم . جهت اطلاع آقای نماینده آشوری که این مجتمع را به نابودی کشاند با آن انتخاب و انتصاب.
کارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
1
0
اقای رضائیان کارگرها را نردبان ترقی کردی بعد هم زیر پا له کردی
بدبخت کشتی سازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
0
0
ای بابا از اول بنای کشتی سازی درست نبوده نه مدیر نه ریس وقتی شب می خوابی صبح بلند میشی با یه امید می ری سر کار می بینی سر پرستت عوض شده یه عده ادم بی تجربه گذاشتن سر جاش میشه گفت کمر راست میکنه کشتی سازی حالا باید منتظر چنین رفتاری از کارگر عرق ریخته باشیم که مدیر یا ریس کشتی سازی با یگان ویژه بیاد توی سر کارکر بزنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
0
0
سلام دوستان من هم از وزارت صنعت میخاهم بداد این ملت برسد هم صنعت داردنابود میشود هم خانواده هایی که درگیر ان هستند درصنعت کشتی سازی بندرعباس همه سهم دارندجزخانواده کارگر اقای رضاییان نه که با صنعت کشتی سازی بلکه بادولت تدبیر وامیدمشکل دارد چون این مشکلات ازپارسال قبل از رای گیری به این عنوان که دولت حمایت نمی کند عقب افتاد وخیلی از کارگران وکارمندان شرکت قیددولت تدبیر وامید رازدند
كارشناس با ١٥سال سابقه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
0
0
*چرا كشتي‌سازي ايران به گل نشست؟*
قدمت صنعت كشتي‌سازي با خودرو‌سازي در ايران برابر است، با اين حال وضعيت كشتي‌سازي در ايران از خودروسازي بسيار بدتر است اين در حالي است كه مقايسه صنعت كشتي‌سازي ايران با كشتي‌سازي هيونداي كره جنوبي نشان مي‌دهد صنعت كشتي‌سازي ايران به رغم برخورداري از سرمايه و امكاناتي به مراتب بيشتر و كيفي‌تر از هيونداي كره اما به دليل *سوءمديريت* حرفي براي گفتن در اين حوزه ندارد.
مجتمع كشتي‌سازي بندرعباس و شركت كشتي‌سازي هيونداي كره‌جنوبي در ابتداي دهه 50 تأسيس شده‌اند اما مجتمع كشتي‌سازي بندرعباس با وضعيتي اسفبار فقط داراي پنج كارخانه است، اما شركت هيوندا با مديريت درست امروز بيش از 50 كارخانه بزرگ در صنايع مختلف در ديگر كشورهاي مختلف ساخته است و در صنايع مختلف سرمايه‌گذاري مي‌كند.  كشتي‌سازي‌هاي دنيا در تعميرات كشتي بين 20 تا 30 درصد از درآمد سود به‌دست مي‌آورند و اين سودها را در ساخت صنايع و كارخانه‌هاي ديگر به‌كار مي‌گيرند. براي همين شركت هيوندا در سراسر دنيا بيش از 50 شركت بزرگ دارد و شركت دامن Damenهلند در سراسر دنيا بيش از 18 كارخانه دارد ولي *كشتي‌سازي‌هاي ايران حتي در پرداخت حقوق كارگران خود مانده‌اند كه اخيراً به اعتصاب كارگران در بندر‌عباس انجاميد.*

 

*چرا مديريت به سرمايه ملي كه تجهيزات و نيروي انساني مجتمع است خسارت مي‌زند؟ چرا در تأمين حقوق كارگران از محل توليد و ارائه خدمات در‌مانده است؟* ناتوان كردن مجتمع كشتي‌سازي به هر دليلي و هدايت اين مجموعه‌ها به سمت ناكارايي و ورشكستگي در شرايط كنوني كه ايران با تهديدهاي جدي روبه‌رو است چالش‌برانگيز است و اتفاقاً در شرايط كنوني صنعت كشتي‌سازي بايد به بازوي مجموعه‌هاي نظامي تبديل شود تا امن‌ترين و بهترين ابزار حضور نيروهاي نظامي را در آب‌ها فراهم آورد و در اختيار آنها قرار دهد. كشتي‌سازي در ايران حدود 40 سال سابقه دارد؛ بررسي روند طي شده در اين مدت نشان مي‌دهد اين صنعت تاكنون نتوانسته دستاورد خوبي داشته باشد و «تأخير در تحويل به موقع كشتي‌هاي سفارشي و نداشتن مديريتي لازم» عملاً توانايي صنعت كشتي‌سازي ايران را كم‌فروغ كرده و امروز ايران با وجود برخورداري از صنعت كشتي‌سازي، مجبور است براي تهيه سريع كشتي‌هاي غول‌پيكر به كشورهايي چون كره جنوبي و چين سفارش دهد.

امضاي قرارداد ساخت 10 فروند كشتي بين هيونداي كره جنوبي و كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در سال گذشته حواشي زيادي داشت، «علي‌اكبر غنجي» مشاور مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در رابطه با اظهارات «حميد رضاييان اصل» مديرعامل مجتمع كشتي‌‌سازي و صنايع فراساحل ايران(ايزوايكو) كه از كم‌توجهي به كشتي‌سازان داخلي انتقاد كرده بود، گفت: طبق توافق كشتيراني جمهوري اسلامي ايران قرار است اين كشتي‌ها تا اواخر سال ٢٠١٧ يعني كمتر از 1/5 ‌سال ديگر به ايران تحويل شود در حالي ‌كه در سال 1380، سفارش تعدادي كشتي را به سازندگان داخلي داديم و بعد از ١١ سال آنها را آن هم نصفه ‌و ‌نيمه تحويل گرفتيم و هنوز موتور نفتكش‌هايي كه قرار بود ساخته شود، در بندرعباس سردرگم است و تكليف آن مشخص نيست. عدم تحويل به موقع سفارش‌هاي داده شده به سازندگان داخلي در دو دهه گذشته باعث شده برخي از شركت‌هاي كشتيراني از دادن سفارش ساخت كشتي‌هاي مورد نياز خود به سازندگان داخلي خودداري كنند، از طرفي شركت‌هاي سازنده كشتي نيز كمبود منابع مالي و سرمايه در گردش را مشكل اساسي در تهيه مواد مورد نياز براي ساخت كشتي اعلام مي‌كنند. 

  

صنعت كشتي‌سازي را در دولت دوازدهم دريابيم

سال‌هاست كه در مديريت مجتمع كشتي‌سازي سياستگذاري و برنامه صحيحي صورت نگرفته است و هر روز فرياد عده‌اي *كارگر يا شكايات عده‌اي مهندس* در اين حوزه بلند ا

ست، يك عده كه مي‌نالند حقوق دريافت نمي‌كنند و يك عده مهندس كه مي‌گويند دانشكده كشتي‌سازي براي هر فرد ايراني آزاد است، او مي‌تواند در آن تحصيل كند ولي بعد اينكه تحصيلاتش تمام مي‌شود، *مي‌بيند در صنعت سياست دخيل است و بومي‌گرايي را مد كرده‌اند تا از این پوشش جهت پبشبرد منافع خود و پولشویی هایی به ظاهر قانونی سود برند.*
برای نمونه تاسیس *شرکت تعاونی دریاپیشگان، شرکتهای زیر مجموعه آن و شرکت های مجازی* همچنین پولشویی های مکرر از صندوق صنایع دریایی و عقد قراردادهای هنگفت برای ساخت شناوری که هزینه ساخت آن به کمتر از نصف آن قرارداد هنگفت است.
مگر مي‌توان بر صنعت مادر اين روش را اعمال كرد؟ در سراسر دنيا در تمامي كشورها در نيروي دريايي ارتش و شركت كشتيراني و در كارخانه كشتي‌سازي همواره از هر قشر جمعيتي مي‌تواند باشد و *شايسته‌سالاري در آن حاكم است. با توجه به اينكه بندرعباس شهر بندري است و بيش از 60 درصد جمعيت آن غير‌بومي است بايد براي همه ساكنان آن شهر كار ايجاد شود.* در اين ميان نبود آمارهاي متقن از وضعيت صنعت كشتي‌سازي اين حوزه رابه يكي از حوزه‌هاي مبهم و غير‌شفاف تبديل كرده و هر جا هم *شفافيت نباشد بي‌شك رانت‌هايي نهفته شده است*، به طور نمونه *مدير عامل مجتمع كشتي‌سازي بندر‌عباس پرسنل خود را 4هزارو 300 نفر اعلام كرد در حالي كه آمار آن طبق ليست بيمه زير 2هزار نفر است* و به اشتباه آمار دو شركت مجتمع شهيد درويشي صنايع دفاع و شركت خصوصي صف را به آمار خود اضافه مي‌كنند.
*اگر مديريت كشتي‌سازي توانمند باشد مي‌تواند با استفاده از سود حاصله هر ساله يك كارخانه در داخل ايران يا خارج ايران ساخته و نيروي انساني و تجهيزات خود را غني سازد و در عرض سه سال جزو پيمانكاران شركت نفت باشد و با شركت‌هايي همچون توتال و ان پي سي سي رقابت كند.*

*از اين رو انتظار مي‌رود وزير صنعت دولت دوازدهم شخصي را براي مديريت بخش كشتي‌سازي كشور در نظر بگيرد كه طرح و برنامه خود را در كميسيون صنايع مجلس بيان كند و پس از تأييداز سوي كارشناسان به عنوان مدير مجتمع‌هاي كشتي‌سازي به‌كار گمارده شود. همچنين نبايد فراموش كنيم كه بومي‌گرايي در صنعت كشتي‌سازي بخشي از مشكلات كنوني اين صنعت را رقم زده است و نمايندگان مجلس بايد مانع شكل گرفتن چنين مقوله‌هاي تفرقه‌انگيزي در صنايع و استان‌ها مجتمع کشتی سازی امروز شایستگی خود را از دست داده است حتی شایستگی کارمندی نیز در آن از بین رفته است این دلیل مشخص است که مدیریت ناتوان و عده ای بچه در راس آن قرار گرفته اند و این سرمایه ملی با کلیه تجهیزات و نیروی انسانی با تجربه اسیر یک قومی قرار گرفته است برای نجات آن خود را دست کم نگیرید از نمایندگان بخواهید این مشکل شوم را که همان مدیریت ضعیف است بر طرف کنند این کشتی سازی از سال 52 تا قبل از ورد این آقایان هرگز با این... کشتی سازی در هر زمان در اوج بوده است و این ثروت ملی امانتی در دست شماست.پرسنل شرکت بحر گسترش هرمز، از شرکت‌های زیرمجموعه ایزوایکو، که مدت چهار ماه است که حقوق نگرفته‌اند؛ با مسدود کردن ورودی کارخانه از تردد هرگونه وسیله نقلیه و اشخاص پیاده به داخل مجتمع جلوگیری می‌کنند.
مهندس عباسی، فعال صنعت کشتی‌سازی، دراین‌باره گفت: شرکت کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) با قدمتی برابر کشتی‌سازی هیوندای کره جنوبی مدتی است با بحران مدیریتی روبرو است که عمده مشکلات مدیریتی آن از آنجایی سرچشمه گرفت که مدیران عالیه سازمان گسترش و نوسازی ایران تمایلی به برقراری ارتباط مناسب با مدیران کشتی‌سازی را نداشته و به تبع این موضوع، در این حدود شش سال مدیریت کشتی‌سازی با بحران پرداخت به‌موقع حقوق و مطالبات پیمانکار روبرو بوده است و بیشترین مشکل در مجموعه ایزوایکو شرکت‌های بحر گسترش هرمز و ندیم گسترش هرمز دارا هستند.
وی افزود: شرکت بحر گسترش هرمز که زمانی سرآمد واحدهای زیرمجموعه ایزوایکو بود؛ از قدیم به‌عنوان معاونت ساخت شناخته می‌شد و پرورش‌دهنده نیروهای متخصصی بوده که در بهترین شرکت‌های دریایی خارج از کشور فعال هستند وهم‌اکنون هم دارای نیروهای زبده‌ای است.
به گفته این کشتی‌ساز، پرسنل شرکت بحر گسترش هرمز مدت حدود چهار ماه است که هیچگونه حقوقی دریافت نکرده‌اند و با روش‌های مسالمت‌آمیزی خواسته‌های خود را مطرح کرده‌اند؛ ولی مدیریت مجموعه توان پرداخت حقوق حدود چهارصد تن از پرسنل که ماهیانه حدود یک میلیارد تومان دریافتی دارند را ندارد.
وی افزود: پرسنلی که حدود یک هفته به مرخصی اجباری به نام تعطیلات تابستانی رفته‌اند؛ پس از اتمام تعطیلات خواهان دریافت حقوق معوق خود هستند که از روز شنبه پس از برگشت از مرخصی اجباری راه ورودی مجتمع را مسدود و اجازه تردد به هیچ شخص و خودروی نمی‌دهند.
عباسی افزود: خواسته‌های پرسنل معترض که بیشتر از شرکت بحر گسترش هرمز هستند؛ صنفی بوده و خواهان پرداخت حقوق معوق خود و همچنین شفافیت مالی ایزوایکو در رابطه با شرکت پیمانکاری زیرمجموعه ایزوایکو بنام شرکت تعاونی دریاپیشگان و شرکت های زیر مجموعه آن هستند که بیشتر سهامداران جزئی آن از پرسنل ایزوایکو و سهامداران ویژه آن از تیم مدیریت واعضای هئیت مدیره بوده و بنا به گفته معترضین، تبدیل به حیاط خلوت مدیریت شده است
تا از این طریق بتواند پولشویی های کلانی را انجام دهد و مقداری از این پولهای باد آورده را جهت بستن دهان مسئولین بکار گیرد .در تمامی کشور های جهان تجربه حرف اول را می زند و پرسنل کشتی سازی در همه کشورها طبق یک سیکل کار می کنند تمامی مدیران و مدیر عامل از پرسنل با تجربه و متخصص داخل کارخانه انتخاب می شوند . متخصص به معنی داشتن لیسانس و دکترا نیست و تنها در کشور ایران است که تخصص و تجربه جایی ندارد. چون مدیریت ارشد وزاتخانه صنعت و سازمان گسترش شناختی به صنعت دریایی ندارند از سال 52 تا کنون هر مدیر عاملی آمده فقط چارت پرسنلی مجتمع و کارخانه ها را تغیرات داده تا دوستان خود را در شغلی بگمارد حتی بتواند برای اقوامش شغل مدیریت ایجاد کند در حالی که قادر به ایجاد پیشرفت در مجتمع و کارخانه ها نبودند خود مدیر صنایع دریایی ایران یا همین مدیران مجتمع قادر به طراحی و ساخت یک بارج نیستند امروز بیش از 40 سال می گذرد ولی کشتی سازی هنوز در همان کوچه بن بست ایستاده چرا . چون برای پرسنل کشتی سازی ارزشی قائل نبودند مدیر عامل مجتمع بایستی در کمیسیون صنایع مجلس طرح و برنامه خود را ارائه دهد و مشخص کند سالانه چه پیشرفتی می کند. مگر ما از هند و بنگلادش کمتر هستیم مشکل در همین مدیران سیاسی است که صنعت را فدای سیاست بازی کرده اند. امروز جوانان زیادی بیکار هستند بایستی مدیریت کشتی سازی توانمند و پویا باشد و شغل ایجاد کند. کشتی سازی جایی برای مدیران گریان ندارد. مدیران فعلی بایستی پولی که از مجتمع به حساب شخصی خود ریخته اند را بایستی در آورد و حقوق پرسنل را بدهند در شهر بندرعباس متاسفانه کلیه سیتم امنیتی استان در جریان دزدی این آقایان هستند و حتی نمایندگان نیز از ماجرای پولای ارسالی به چین خبر دارند این بومی گرایی است آیا این حمایت زشت بین این افراد نشانه چیست حمایت از بومی . دزد ، دزد است . دزدی حرام است. خواه بومی باشد یا خیر بومی . متاسفانه این سکوت و حمایت از دزدی این آقان است پرسنل بی حقوق مجبور است اعتصاب کند. کجاست مردی در این شهر که این فریاد را بشنود ولی سکوت کند دیگر بس است بایستی شکایت این آقان را به خدا کنیم . جهت اطلاع آقای نماینده آشوری که این مجتمع را به نابودی کشاند با آن انتخاب و انتصاب.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: