تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۳۴۹
تعداد بازدید: ۱۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از فعالیت شش ایستگاه اندازه گیری شاخص های دریایی در این استان خبر داد.
به گزارش مارین نیوز، عباس کمالی که در دوره آموزشی جزر و مد سنجی و اندازه گیری شاخص های زیست محیطی دریایی به میزبانی بندر شهید رجایی سخن می گفت، طی اظهاراتی به تبیین اهمیت بنادر و سواحل هرمزگان و لزوم انجام پایش و اندازه گیری شاخص های دریایی پرداخت.
معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: سازمان بنادر در راستای وظايف حاكميتي خود به دليل كمبود اطلاعات دريايي و نياز روزافزون به اين اطلاعات در سطح كشور، در قالب پروژه های مطالعاتي مختلف نسبت به ثبت و مدلسازی مشخصه های دريايي اقدام نموده و تاكنون حجم قابل توجهی از اين اطلاعات ارزشمند جمع آوری شده است. 
معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: علاوه بر اين، اقدامات جامعي در زمينه شبيه سازي هاي رياضي پديده های هيدروديناميك و رسوب، هيدروگرافی و نيز تجهيز بنادر به سيستم های اندازه گيری ميدانی (موقتی و دائمی) انجام شده است.
وی با اشاره به فعالیت شش ایستگاه اندازه گیری شاخص های دریایی در استان هرمزگان گفت: ايستگاه اندازه گيری پايش عوامل زيست محيطی تأثيرگذار بر اسكله ها از جمله این موارد است که به صورت یک طرح پایلوت در بندر شهيد رجايی راه اندازی شده است.
کمالی از فعالیت سه ایستگاه جزر و مد سنجي در بنادر شهيد رجايی، شهيد ذاكری قشم و لنگه برای پایش نوسانات تراز سطح آب سخن به میان آورد و افزود: داشتن اطلاعات تغییرات تراز دریا باعث پیش بینی دقیق تر جزر و مد می شود که این کار در پهلو گرفتن كشتی ها در بنادر، ساخت سكوها و موج شكن ها نقش به سزايی دارد.
به گفته این مقام مسؤول، شناخت كامل جزر ومد و پيش بينی روند آن نقش چشمگيری در كاهش هزينه ها و پايداری طرح های عمرانی و ساخت و سازهای ساحلي و طرح های فرا ساحلي دارد و عدم شناخت اين پديده می تواند به بروز تلفات و خسارت های مالی سنگين به زير ساخت های ساحلی منجر شود.   
وی اضافه کرد: علاوه بر این ایستگاه ها، دو بويه موج نگار ملي در بنادر کیش و سوزا نیز استقرار یافته است که اطلاعات هواشناسی همچون سرعت باد، جهت باد، دمای هوا، رطوبت نسبی و فشار هوا و اطلاعات اقيانوس شناسی از جمله پارامترهای موج، شوری و دمای آب را ثبت می کند.


در بخش دیگری از این دوره آموزشی، "محمدحسین نعمتی" رئیس اداره مطالعات زیر بنایی اداره کل مهندسی سواحل سازمان بنادر و دریانوردی توضیحاتی را در خصوص طرح های این سازمان برای مجهز نمودن بنادر کشور به تجهیزات اندازه گیری پارامترهای دریایی از جمله اندازه گیری موج، جریان، جزر و مد، تراز آب، پارامتر زیست محیطی و هواشناسی دریایی ارائه کرد. 
وی تامین، نصب و بهره برداری از 10 دستگاه سامانه جزر و مدسنجی را به عنوان یکی از اقدامات صورت گرفته، اعلام کرد و هدف از اجرای این طرح را منسجم نمودن و ساماندهی ایستگاه ها در آب های جنوب کشور، دریافت اطلاعات از طریق پایگاه داده اینترنت و بررسی تغییرات دراز مدت و کوتاه مدت تراز سطح آب برشمرد.
لازم به ذکر است، دوره آموزشی سه روزه جزر و مد سنجی و اندازه گیری پارامترهای زیست محیطی تاثیر گذار بر اسکله ها با حضور کارشناسان ستادی و نمایندگان تمامی بنادر کشور در مجتمع بندری شهید رجایی در حال برگزاری است.
 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: