تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۳۵۱
تعداد بازدید: ۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
مدیر کل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بااشاره به اینکه ابزار سازمان برای بهبود کیفیت سواحل طرح برنامه محیط زیست در صنایع پتروشیمی است، اظهار کرد: در این برنامه سیاست ها، اهداف، برنامه ها و اقدامات محیط زیست ترسیم شده و شاخص ها برای ارزیابی عملکرد محیط زیستی واحدهای پتروشیمی تعیین می شود.
به گزارش مارین نیوز، ضیاءالدین الماسی در سمینار توجیهی عملکرد محیط زیستی دریایی که با حضور مدیر ایمنی بهداشت و محیط زیست شرکت صنایع پتروشیمی، نمایندگان شرکت های صادر کننده گواهینامه ایزو 14001 و جمعی از کارشناسان محیط زیست دریایی در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: حفاظت و استفاده پایدار از اقیانوس ها، دریاها و منابع دریایی به عنوان هدف  کلان توسعه پایدار است ، وظیفه اصلی  معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست حفظ دریا ها و منابع دریایی در مقابل تخریب زیست محیطی و آلودگی و بهبود سلامت این محیط ها است.
مدیر کل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تمرکز صنایع نفت، گاز  و پتروشیمی در مناطق ویژه اقتصادی انرژی پارس، خارک و ماهشهر وجود دارد، افزود: این مناطق فشار تخریب محیط زیست در زمینه آلودگی خاک، آب و هوا را تجربه می کنند و آلودگی دریایی یکی از معضلات این مناطق است.
الماسی تاکید کرد: در حال حاضر تقریباً فاضلاب منطقه ویژه اقتصادی به دریا ریخته می شود برخی از پساب های تصفیه نشده و برخی از آنها مخفیانه به دریا ریخته می شود و هر ساله شاهد مشکلات تصفیه خانه ها از واحد های پتروشیمی هستیم و بار شدید از انواع آلودگی ها از جمله آلاینده های نفتی وارد دریا می شود.
مدیر کل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به مطالعات انجام شده در منطقه پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: بار آلودگی دریایی در عسلویه ناشی از صنایع مستقر در آنها به شدت بالاست.
وی افزود: مدیریت پساب در منطقه عسلویه فراگیر نیست و یک زمان کیفیت خوب و در یک زمان هایی کیفیت نامناسب می شود و نشان دهنده این است که نظام محیط زیست فراگیری در منطقه وجود ندارد.
الماسی با بیان اینکه زیر ساخت های لازم برای بازیافت، امحا و دفع اصولی پسماندهای خطرناک در منطقه عسلویه ناکافی است، اظهار داشت: مقداری پسماند تولید شده و مدیریت نشده در منطقه وجود دارد که باعث فشار به اکوسیستم های دریایی و منجر به پیامدها از جمله تخریب خط ساحلی و از بین رفتن مرجان ها می شود.
الماسی با بیان اینکه وضعیت منطقه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر نیز وضعیت زیست محیطی مناسبی ندارد، گفت:  در حال حاضر 22 واحد پتروشیمی در این منطقه مستقر است و میزان 156  هزار مترمکعب پساب در روز تولید می شود و از طریق  14 خروجی این پساب را وارد دریا می کند.
وی با اشاره به اینکه منطقه ماهشهر به دلیل وجود خور ها ارزش اکولوژیکی بالایی دارد، افزود: خوریات به لحاظ آلودگی نفتی و هیدرو کربن های آروماتیک و فلزات سنگین وضعیت خوبی ندارد که می تواند در چرخه غذایی تاثیر بگذارد.
الماسی در ادامه به یکی از فرآیندهای صنایع پتروشیمی استحصال گوگرد اشاره کرد و گفت: گوگرد در کنار دریایی دپو می شود و مقادیر زیادی گوگرد وارد دریا می کند و باعث فرو افت کیفیت محیط زیست دریا می شود.
وی به مطالعه پتروشیمی خلیج فارس و بوشهر برای اندازه گیری میزان آلودگی در بافت ماهی، پساب و رسوب اشاره کرد و گفت: نتایج این مطالعه به آزمایشگاه های بین المللی ارسال شده است و تمام اندازه گیری ها نشان می دهد در میزان فلزات سنگین خصوصاً غلظت جیوه  در این ناحیه  از نرم جهانی بالاتر است.
الماسی همچنین از بالا بودن میزان هیدرو کربن ها در این منطقه خبر داد و گفت: مقادیر بالایی آلودگی در محیط زیست منطقه وجود دارد و وضعیت محیط زیست در بخش هایی از خور موسی رضایت بخش نیست.

ضیاء الدین الماسی با بیان اینکه برای ارتقای عملکرد محیط زیست صنایع  پتروشیمی در سواحل رویکرد جدیدی در سازمان حفاظت محیط زیست دنبال می شود، اظهار کرد: این سازمان به دنبال تغییر برنامه های محیط زیستی شرکت های پتروشیمی است که بتواند تاثیر ملموسی بر محیط زیست منطقه داشته باشد و بر روی خروجی پتروشیمی تاثیر بگذارد.
وی با تاکید بر اینکه طرح مدیریت محیط زیستی پتروشیمی ها امکان هدف گذاری، برنامه ریزی و اجرای ضرورت های محیط زیست را فراهم می کند، گفت: این طرح برای مدیریت جنبه های محیط زیست برای برآورده شدن تعهدات انطباق و در نظر گرفتن ریسک ها و فرصت ها ست.
الماسی با بیان اینکه قریب به اتفاق واحدهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر سیستم مدیریت محیط زیست منطبق بر استانداردهای ایزو14001 در سازمان خود مستقر کرده اند، افزود: رعایت الزامات این استاندارد می تواند راه را برای بهبود کیفیت محیط زیست منطقه هموار کند.
مدیر کل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ابزار این سازمان برای بهبود کیفیت سواحل تدوین و اجرای طرح مدیریت محیط زیست در صنایع پتروشیمی است، اظهار کرد: در این سیاست ها، اهداف، برنامه ها و اقدامات محیط زیست ترسیم شده و شاخص ها برای ارزیابی عملکرد محیط زیستی واحد های پتروشیمی تعیین می شود.
وی تاکید کرد: هدف از تدوین و اجرای طرح مدیریت محیط زیست در صنایع پتروشیمی به حداقل رساندن آسیب های محیط زیستی ناشی از فرآیندهای پتروشیمی و داشتن کمترین سهم در ایجاد آلودگی منطقه و مشارکت حداکثری در بهبود وضعیت محیط زیست به عنوان اصلی ترین سیاست های این واحد ها است.
الماسی، شناسایی و ارزیابی دقیق ریسک ها ، بهبود روش ها، حذف پساب ها و بازچرخانی پساب، کاهش انتشار آلاینده های هوا، مدیریت انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای، ارتقای مدیریت پسماند را از جمله محورهای اصلی طرح مدیریت محیط زیست در صنایع پتروشیمی برشمرد.
وی تصریح کرد: در طرح مدیریت محیط زیست عملکرد محیط زیستی یک واحد پتروشیمی بر اساس سه دسته شاخص مدیریتی، عملیاتی و وضعی تعیین می شود.
در این نشست الماسی پارامترهای کمی مربوط به کیفیت مطلوب آب و محیط زیست ناحیه خور موسی بعنوان اهداف محیط زیستی که می بایست طرح مدیریت محیط زیست به صنایع پتروشیمی بر مبنای آن تدوین شود را معرفی کرد و تصریح کرد: پارامترهای یاد شده بر اساس مطالعات صورت گرفته، بازدیدها و اندازه گیری های میدانی با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان و دفتر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی تدوین، تصویب و ابلاغ شده اند این پارامترها 9 مورد است ازجمله مقادیر کمی مربوط به PH, TOC, TPH ,HEI است.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، لازم به ذکر است این سمینار در ادامه سه نشست قبلی با شرکت های گواهی دهنده ایزو و واحدهای پتروشیمی منطقه ویژه ماهشهر برگزار شد

منبع : ایسنا 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: