تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۳۸۹
تعداد بازدید: ۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان تاکید کرد که بنادر چابهار ایران وگوادر پاکستان به عنوان دو بندرخواهرخوانده و مکمل یکدیگر هستند.
به گزارش مارین نیوز، اویس احمد خان لغاری رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان که برای شرکت در ششمین نشست جهانی فلسطین به تهران سفر کرده بود، در جمع دانشجویان پاکستانی، کارکنان ارشد سفارت پاکستان و اصحاب رسانه حاضر شده و در خصوص مسائل مربوط به روابط ایران و پاکستان به ایراد سخنرانی و پاسخ به پرسش‌ها پرداخت.
لغاری در خصوص بهبود روابط بین دو کشور، سه امر اساسی توسعه در خصوص مبادلات محصولات کشاورزی، خط لوله صلح و افزایش روابط فرهنگی را بهترین و اساسی‌ترین امور در راستای محکم‌تر کردن روابط  تهران-اسلام آباد قلمداد کرد.
وی همچنین در خصوص بنادر گوادر و چابهار اعلام کرد تصوراتی که درباره این دو بندر وجود دارد صحیح نیست، چابهار و گوادر رقیب یکدیگر به شمار نمی روند بلکه مکمل یکدیگر هستند.
رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان افزود که برنامه‌ای برای بازدید هیات‌های پارلمانی دو کشور در ماه آوریل در دستور کار قرار دارد که وی در صدر یک هیات پارلمانی پاکستانی با سفر به ایران به همراه «علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و هیات پارلمانی ایران از چابهار و سپس از گوادر بازدید خواهند کرد.
وی همچنین با متفاوت ارزیابی کردن نحوه کاربری این دو بندر و همچنین با اشاره به خواهرخواندگی گوادر و چابهار این دو بندر را مکمل یکدیگر خواند و بازدید مشترک هیات‌های پارلمانی ایران و پاکستان از این دو بندر را در راستای خنثی کردن تلاش های خارجی برای رقیب جلوه دادن چابهار و گوادر قلمداد کرد.
رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان همچنین اظهار داشت که پاکستان همچنان خواهان گاز ایران است و به دلیل برخی از مسائل و مشکلات داخلی نتوانسته است پروژه «خط لوله صلح» و خرید گاز از ایران را به پایان برساند که در آینده نزدیک با مرتفع شدن این مسائل واردات گاز از ایران آغاز خواهد شد.
وی در ادامه افزود افق روشنی پیش روی روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان وجود دارد که همکاری‌های دوجانبه باعث شکوفا شدن ظرفیت‌های نهفته دو طرف در این امر خواهد شد.
لغاری همچنین با تأیید خبر خرید «ال ان جی» از قطر تاکید کرد این امر به این معنی نیست که پاکستان علاقه‌ای به خرید گاز از ایران ندارد. پاکستان به دلیل مواجه بودن با مشکل کمبود انرژی سعی دارد از منابع مختلف این نیاز را مرتفع کند و خرید گاز از ایران نیز در همین راستا است.


«اویس احمدخان لغاری»ر ئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان با اظهار تاسف از وقایع تروریستی اخیر در پاکستان تاکید کرد کشورهای خارجی که از ناامنی در پاکستان به مفاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی و نظامی خود دست پیدا می‌کنند در پس پرده این جنایت‌ها هستند ولی نیروهای امنیتی پاکستان پاسخ قاطعی به فعالیت‌های تروریستی در خاک این کشور نشان خواهند داد.
وی همچنین افزود دو کشور ایران و پاکستان به دنبال گسترش امنیت در مناطق مرزی مشترک و جلوگیری از وقایع و فعالیت‌های تروریستی و قاچاق در این منطقه هستند که این امر با افزایش همکاری های امنیتی دوجانبه محقق خواهد شد.
لغاری همچنین در پاسخ به پرسشی در رابطه با پیوستن ژنرال «راحیل شریف» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش پاکستان به ائتلاف عربستان سعودی اعلام کرد این امر تاکنون محقق نشده است و ژنرال شریف نیز شرایطی برای پیوستن خود به این ائتلاف و فرماندهی آن ذکر کرده است که مهمترین آن عضویت ایران به عنوان عضو ناظر در این ائتلاف است که تاکنون طرف سعودی هیچ چراغ سبزی نشان نداده است.
وی ادامه داد: ما خواستار روابط مسالمت‌آمیز بین دو کشور ایران و عربستان هستیم و اسلام‌آباد از هرگونه اقدام علیه تهران خودداری خواهد کرد چرا که روابط بین پاکستان و ایران همیشه سرشار از آرامش و مملو از همکاری‌های دوجانبه بوده و هیچ یک از دو کشور مایل به از بین بردن این رواط حسنه نیست.

منبع : ایلنا 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: