تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۴۴۶
تعداد بازدید: ۲۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
مسئول گروه باستان شناسی دریایی پژوهشکده باستان‌شناسی ایران : برای کشف ظرفیت‌های ناگفته کرانه‌های استان گیلان بررسی‌هایی در قالب باستان شناسی منظر دریایی استان گیلان انجام خواهد گرفت.
به گزارش مارین نیوز، پروژه بررسی‌های باستان‌شناسی به صورت سطحی در حوزه چشم انداز دریایی استان گیلان آغاز گردید. دکتر حسین توفیقیان مسئول گروه باستان شناسی دریایی پژوهشکده باستان‌شناسی ایران و مسئول پروژه بررسی باستان‌شناسی چشم انداز دریایی استان گیلان در گفتگو با خبرنگار حوزه علمی مارین نیوز با بیان اینکه خوشبختانه کشور ایران از شمال به دریای کاسپی و از جنوب به خلیج‌فارس و دریای عمان متصل است و از جمله کشورهایی است که از «خطوط ساحلی» طولانی بهره‌مند است، اظهار داشت : دریای‌کاسپی بزرگ‌ترین بدنه بسته آبی در جهان می‌باشد که به وسیله پنج کشور احاطه شده است و فازهای مختلف نوسانی در سطح آب را پشت سرگذاشته است. 
حسین توفیقیان در ادامه افزود : با توجه به این موضوع بر روی ظرفیت کرانه‌های جنوبی دریای کاسپی برای مطالعات باستان‌شناسی‌دریایی مطالعات اندکی انجام شده است و برای کشف ظرفیت‌های ناگفته کرانه‌های استان گیلان بررسی‌هایی در قالب باستان شناسی منظر دریایی استان گیلان انجام خواهد گرفت. 

بقایای از شناور چوبی قروق در تالش؛ تصویر: رامین ادیبی.

وی اهداف این پژوهش را شناسایی، تحلیل و تفسیر جنبه‌های مادی و غیر مادی فرهنگ‌دریایی در محدوده جغرافیایی استان گیلان و در نهایت تحلیل و بررسی بهرهبرداری بشر از فضاهای دریایی برشمرد و تصریح داشت : شاید بتوان با این رویکرد گوشه‌هایی از تاریخ این نقطه از جهان را رمزگشایی کرد و سهمی در جهان باستان‌شناسی‌دریایی برای این مطالعات باز کرد. 
مسئول پروژه بررسی باستان‌شناسی چشم انداز دریایی استان گیلان با تاکید به اینکه حوضه دریای کاسپی از ظرفیت‌ها و ارکان لازم برای مطالعات فرهنگ‌ دریایی چه بر روی خشکی و چه در زیر آب بهره‌مند است، اضافه کرد : گزارش‌های تاریخی انبوهی وجود دارد که در آن به دریای کاسپی و تبادلات اشاره شده همچنین از اواسط قرن 19 میلادی تا کنون گزارش‌های پراکنده‌ای برای کشف محوط‌های باستان شناختی در پیرامون دریایی کاسپی ثبت شده که از مهم‌ترین جمله می‌توان؛ محوطه‌های بندوان 1 و بندوان 2 کشور آذربایجان اشاره کرد. 
دکتر حسین توفیقیان در ادامه اعلام داشت : به زودی گزارش اولیه و کوتاه این بررسی‌ها در یکی از نشریات معتبر مربوط به باستان شناسی دریایی منتشر خواهد شد و همچنین در آینده در پنل ایران در کنفرانس آسیا- اقیانوسیه مربوط به میراث فرهنگی زیرآب به صورت گسترده در این زمینه به تبادل نظر و گفتگو خواهیم پرداخت. 
این باستان شناس در ادامه ابراز امیدواری کرد که با آغاز این برنامه پژوهشی میدانی، توجه محققین، مورخین و باستان شناسان به حوزه مهم میراث فرهنگی زیر آب معطوف شده و گروه باستان شناسی دریایی پژوهشکده باستان شناسی ایران بتواند ضمن مطالعه کشتی‌های تاریخی و بنادر تجاری دریای مازندران، زمینه حفاظت و نگهداری علمی کشتی های مکشوفه را مهیا کند. 

بقایایی از شناور چوبی میانکاله در مازندران؛ تصویر: سامان سورتیجی.

به گزارش مارین نیوز، مجوز برنامه بررسی و شناسایی باستان‌شناسی در حوزه دریای کاسپی را رئیس پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری صادر کرده است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: