تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۴۵۱
تعداد بازدید: ۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
مطالعات انجام شده در چند دهه اخیر نشان دهنده افزایش بسیار زیاد آلاینده های دریایی و زباله ها و مواد مختلفی است که ناشی از فعالیت انسان بوده و در دریاها و اقیانوس ها انباشته شده و به روش های مستقیم و غیر مستقیم، انسان را تهدید می کند.
به گزارش مارین نیوز، آلودگی محیط زیست یکی از مهمترین دغدغه های عصر جدید محسوب می شود. زباله هایی که وارد محیط زیست می شوند زندگی گیاهان و جانوران را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات گوناگون ایجاد می کنند. دریاها و اقیانوس ها از این آلودگی ها و زباله ها در امان نبوده و با اثرات منفی و در برخی مواد جبران ناپذیر خود، بر زندگی موجودات دریایی نیز تاثیر منفی گذاشته اند.
میلیون ها تن زباله پلاستیکی که سالانه وارد دریاها می شوند سبب به خطر افتادن جدی سلامت جانوران و آبزیان دریایی شده اند. این زباله ها حیات موجودات مختلفی از جمله لاک پشت ها، مرجان ها و گونه های مختلف ماهی را به خطر انداخته اند.
در گزارش تصویری زیر، تیم سیلور وود در یک ماموریت پاکسازی اقیانوس آرام شمالی از زباله های انسانی در سواحل این اقیانوس تصویربرداری کرده و این فعالیت را به تصویر کشیده است. آنچه در این تصاویر دیده می شود فقط زشتی بی توجهی انسان ها بوده که متاثر کننده است. میلیون ها تن زباله پلاستیکی که سالانه وارد دریاها می شوند سبب به خطر افتادن جدی سلامت جانوران و آبزیان دریایی شده اند. این زباله ها حیات موجودات مختلفی از جمله لاک پشت ها ، مرجان ها و گونه های مختلف ماهی را به خطر انداخته اند.
بر اساس آمارهای ارائه شده توسط این پژوهشگران، بشر به طور متوسط در طول سال 275 میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می کند که از این میزان،بخشی از آن ها به دریاها و اقیانوس ها ریخته می شوند.
بر اساس این آمار، سالانه بیش از 8 میلیون تن زباله های پلاستیکی توسط انسان به دریاها ریخته می شود که این موضوع می تواند تاثیرات مخربی در محیط زیست گونه های گیاهی و جانوری موجود در دریاها و اقیانوس ها داشته باشد. این میزان انبوه از زباله های پلاستیکی که در دریا ریخته می شود سبب شده است تا سواحل مختلفی در سراسر دنیا با پدیده تجمع زباله های پلاستیکی رو به رو شوند.
در بسیاری از نقاط جهان آب دریاها به دلیل فعالیت های انسانی و وجود پلاستیک آلوده اند. در سال های اخیر و به ویژه پس از تسریع فرایند صنعتی شدن، پلاستیک، مواد شیمیایی و ضایعات ناشی از فعالیت بشری باعث آلودگی آب دریاها شده اند.  ماهی ها در این نقاط آلوده، این آلاینده ها را مصرف کرده و در واقع آن ها را در بدن خود جمع می کنند. وقتی این ماهی ها توسط انسان ها مصرف می شوند، خطری بالقوه سلامت انسان ها را تهدید می کند. 
موادی شیمیایی، مواد دارویی و محصولات آرایشی - بهداشتی و همچنین فلزات سمی و میکروپلاستیک ها ، مواد خطرناک درون آب را شامل می شوند. قابل ذکر است که تغییرات آب و هوایی  می تواند اوضاع را وخیم تر سازد زیرا سرعت انباشت و تجمع آلاینده های شیمیایی مضر در آب های گرم بیشتر و سریع تر است.





 
گزارش : احسان محمدحسینی
منبع :  abc.net


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: