تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۴۶۹
تعداد بازدید: ۱۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
مقامات علمی و حکومتی نروژ، بخشی از یک بندر در این کشور را به‌ عنوان نخستین سایت آزمایش قایق‌های رباتیک در جهان معرفی کردند.
به‌ گزارش مارین نیوز به‌ نقل از Engaget، جاده‌ها و خیابان‌های بسیاری در نقاط مختلف جهان به محل آزمایش ربات‌های راننده و خودروهای خودران اختصاص یافته‌ است و تعداد شرکت‌های بزرگ و کوچکی که در یکی از حوزه‌های این رشته مشغول به فعالیت هستند، به صدها شرکت افزایش یافته است اما در آب، شرایط همچنان بکر و دست‌نخورده باقی‌ مانده است.
نخستین روش سفرهای دور اما نسبتا سریع برای انسان، استفاده از شناور و راه‌های آبی بود و هنوز هم هیچ روش حمل و نقل دیگری نمی‌تواند حجم کالاهایی که توسط کشتی جابه‌جا می‌شوند را تحت تأثیر قرار دهد. با وجود این، هنوز برای آزمودن ربات‌های هدایتگر شناورها، محل‌های زیادی وجود ندارد و عملا تنها جای دنیا که این امکان در آن فراهم است، شهر بندری Trondheim Fjord در نروژ است.
مقامات دولتی این شهر به‌ همراه گارد ساحلی و دانشگاه علم و صنعت نروژ و آکادمی علوم این کشور، مختصات بزرگی از آب‌های ساحلی این بندر را در اختیار شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و دیگر مؤسسات و سازمان‌های فعال در بخش رباتیک دریانوردی گذاشته‌اند تا بتوانند دستاوردهای رباتیک و هدایتی خود را در آن آزمایش کنند. این مکان که از ترافیک دریایی کمی برخوردار است، برای آزمون‌ها امن تشخیص داده شده است و در صورت بروز اشکال در هدایت شناورهای رباتیک، خطری برای مسیرهای تجاری و نظامی دریا ندارد.
امکان آزمون رسمی در آب‌های واقعی، برای نخستین بار در جهان در این بندر به‌ دست آمده و از چند ماه قبل که این سایت اعلام موجودیت کرده است، شرکت‌هایی مانند بخش دریایی رولز رویس، Kongsberg Seatex، مرین‌تک و مریتایم روباتیک، محصولات در دست تهیه خود را به این سایت برده‌اند و آزمایش می‌کنند.
در این بین، شرکت نروژی Kongsberg Seatex که سال قبل نخستین نمونه ربات آب‌روی ماری شکل خود را ارائه داده  بود، اکنون با نوع پیشرفته و بی‌سیم آن به سایت می‌آید تا آزمایش‌های زیر آبی خود را انجام دهد. همچنین رولز رویس که برنامه‌ای برای ارائه یک قایق بدون کاپیتان تا سال 2020 دارد، مشغول تست سایت هدایت از راه دور خود با توانایی هدایت از فاصله 240 کیلومتری است. این سایت نخستین از نوع خود در دنیاست و برآورد می‌شود نروژ را در حوزه ربات‌های آبزی، به رتبه نخست جهان بیاورد.



منبع : گروه علم و فناوری آنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: