تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۴۷۰
تعداد بازدید: ۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
علیرغم ادعای منابع هندی مبنی برتاخیر ایران در آزادسازی اعتبار ۲۲.۵میلیون دلاری توسعه بندر چابهار، مسئولان ایرانی در این زمینه دچار تناقض‌گویی هستند.
به گزارش مارین نیوز، چندی پیش پایگاه خبری ایندیا تایمز، خبری را مبنی بر عدم همکاری ایران با هندوستان برای تکمیل بندر چابهار منتشر کرد؛ بر اساس این خبر، اگرچه اعتباری 22.5 میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار در بودجه سالانه دولت هند اختصاص داده شده اما تاخیر ایران در آزادسازی این مبلغ، موجب تاخیر در اجرای این پروژه شده است.
انتشار این خبر واکنش‌های متفاوتی را در میان مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی به همراه داشت؛ درحالی که خسرو سرایی مدیر کل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر در گفتگو با مهر تائید کرد که مشکلاتی در پروژه توسعه بندر چابهار و همکاری با طرف هندی وجود دارد اما در عین حال مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، روند همکاری میان طرفین را مثبت ارزیابی کرد و گفت:  بانک های عامل دو کشور در حال انتقال پول به تامین کنندگان هستند و در این میان سازمان بنادر مبلغی را دریافت نمی کند و این مبالغ مستقیم به تامین کنندگان پرداخت می‌شود.
آقایی، عدم درخواست وام از اگزیم بانک هند را تکذیب کرد و افزود: قرارداد ایران با هندی ها در بندر چابهار  به صورت BOT (ساخت، بهره برداری سپس واگذاری) به مدت 10ساله و با دو شرایط متفاوت ٥ ساله منعقد شده است که شرکت هندی باید 85 میلیون دلار تجهیزات خریداری و در بندر نصب و راهبری نمایند و  در این مدت سهمی از درآمد به شرکت هندی و بخشی به شرکت ایرانی اختصاص پیدا کند.
وی ادامه داد: در دوره ده ساله سهم سازمان بنادر و دریانوردی در صادرات، واردات و ترانزیت بوده و در بخش ترانزیت بیشتر است و در قسمت ترانشیپ، سهم هندی ها بیشتر است تا هندی ها کالاهای ترانشیپی بیشتری به این بندرسوق دهند؛ ضمن این که قرارداد با هندی ها از نظر بازاریابی و ایجاد ترافیک کالاها در منطقه یکی از هوشمندانه ترین مدل های تجارت منطقه ای است که بعد از تعریف سیکل انتقال و پرداخت به سازنده تجهیزات، خرید و ورود تجهیزات به بندراجرایی می شود.
به گفته آقایی، زیرساخت های لازم که مربوط به تعهدات ایران است انجام شده و فرایندهای مناقصه ای هم انجام شده است و درحال حاضر مشکلی در قرارداد مشترک وجود ندارد.
وی در ادامه به روند تکمیل بندر چابهار اشاره کرد و گفت: تامین، انتقال و نصب تجهیزات این بندر از جمله 9 دستگاه جرثقیل به ارزش 20میلیون یورو و ایجاد زیرساخت ها انجام شده است و دیگر تجهیزات مانند یدک کشها و شناورهای لایروبی و تجسس نجات هم در قالب فازهای بعدی وارد بندر می‌شود همچنین فرایندهای قرار داد ساخت نیروگاه و ساخت سیلو هم در حال انجام است و بخشی از تجهیزات دریایی و بندری هم به زودی وارد بندر می‌شود.
اگرچه گفته های مدیرکل بنادر استان سیستان وبلوچستان نشان از روند مناسب تکمیل و تجهیز بندرچابهار دارد اماازسوی دیگر اظهارات متناقض یکی دیگر از مسئولان  سازمان بنادر و دریانوردی درباره روند تکمیل بندر چابهار، ابهامات درباره درستی یا نادرستی خبر پایگاه ایندیا تایمز را افزایش می‌دهد.

منبع : مهر

پایگاه خبری مارین نیوز : انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: