تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۴۸۹
تعداد بازدید: ۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
غول بزرگ انرژی، شل، برنامه‌ریزی کرده است طی چند دهه آینده، مدل تجاری خود را تغییر داده و ترکیبی از منابع تجدیدپذیر همراه با سوخت های فسیلی متداول را در این زمینه به کار گیرد.
به گزارش مارین نیوز، بن ون بردن رییس شل که یکی از سخنرانان کنفرانس سراویک در هیوستون آمریکا بود، اعلام کرد که این تغییرات تمرکز شرکت را بر ایجاد انتشارات کمتر دی‌اکسیدکربن معطوف ساخته است.
به گفته ون بردن، بیشترین نگرانی شرکت شل در مورد قوانین دولتی متمرکز بر مکانیزم قیمت‌گذاری بر کربن است. یکی از سریع‌ترین و مقرون‌به‌صرفه ترین اقدامات در فراهم ساختن یک برنامه مدون، تولید انرژی با استفاده از گاز طبیعی و گذار به سمت سوخت‌های پاک است. این استراتژی، یکی از اولویت‌های شرکت شل در انعقاد قرارداد و خرید سهام از BP Group بود به نحوی که هم‌اکنون، بالغ بر ۵۰ درصد از تامین انرژی شرکت از طریق گاز صورت می‌گیرد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود اعلام کرد که کارشناسان شل تمامی تلاش خود را صرف افزایش سهام و دارایی‌های شرکت با تمرکز بر نفت و گاز و ادغام آن با فعالیت‌های اکتشافی شیل، همراه با ارتقای روش‌های جدید تولید انرژی از جمله ژنراتورهای انرژی باد فراساحلی خواهند کرد. مدل جدید تجاری شرکت، به نحوی طراحی شده است که بتواند اجرای کامل تعهدات طبق توافق پاریس مبنی بر کاهش تغییرات اقلیمی و انتشار حداقل دی اکسید کربن را سرلوحه خود قرار دهد.
مدیرعامل شل تاکید کرد: گذار به سمت انرژی های پاک، ابتکار عملی نوآورانه است که اجرای آن به زمان طولانی نیاز دارد و یکی از مهم ترین ابزارهای آن، کاهش تولید دی‌اکسیدکربن از طریق قیمت گذاری بر میزان انتشارات آلاینده است. این اقدام، باعث جلب اعتماد دوباره مردم شده و نقش مهمی در فراهم ساختن یک تغییر جدی و کارآمد خواهد داشت.
به اعتقاد ون بردن، یکی دیگر از ارکان مهم این نوآوری، کاهش استفاده از نفت خام است. اوج مصرف نفت طی دهه آینده اتفاق خواهد افتاد و این امر به عوامل متعددی بستگی دارد. از آنجایی که انتظار می‌رود در ۱۵ سال آینده تقاضای انرژی بالغ بر دو برابر افزایش یابد، باید برای جبران کاهش عرضه نفت، از هم‌اکنون به فکر توسعه زیرساخت‌های LNG باشیم.

کاهش هزینه‌های کسب و کار
در حاشیه این کنفرانس، ون بردن توضیحاتی نیز در مورد واگذاری دارایی های شرکت در حوزه نفت کانادا به ارزش ۷.۲۵ دلار ارائه کرد و افزود: علیرغم ارزش بالای تجارت نفت کانادا، کارشناسان شل به این فکر افتادند که انجام این کار توسط شرکت‌های دیگر می تواند بسیار بهینه‌تر انجام پذیرد.
به گفته ون بردن، یکی از دلایل اصلی خروج شل از پروژه نواحی فراساحلی آلاسکا نیز هزینه‌های بالای توسعه، موانع قانونی و فاقد ذخیره بودن چاه‌های حفرشده است.
اگرچه تاکنون رئیس غول انرژی شل به تبعات زیست محیطی این قراردادها اشاره‌ای نکرده، اما به عقیده تحلیلگران واگذاری سهام شرکت به دیگر رقبا نشان از تغییر رویکرد جدی شل و معرفی خود به‌عنوان یک عرضه‌کننده انرژی پاک است.
اما در مورد اکتشاف و تولید شیل آمریکا، مسئولان شرکت برنامه‌ریزی کرده‌اند که میزان هزینه‌ها نسبت به سال‌های گذشته کاهش قابل توجهی داشته باشد. در حال حاضر در منطقه پرمیان، تولید نفت با قیمت ۴۰ دلار نیز مقرون به صرفه به نظر می‌رسد. ذخایر شیل آمریکا از چشم انداز بسیار مثبتی برای شرکت‌های بزرگ از جمله شل برخوردار است؛ به‌نحوی که رییس این شرکت بارها در سخنان خود اظهار داشته که تمامی تلاشمان را به کار می‌بندیم تا میزان ذخایر شیل ما با ذخایر آب‌های عمیق مان برابری کند./

منبع : انرژی امروز


پایگاه خبری مارین نیوز : انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: