تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۴۹۲
تعداد بازدید: ۱۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
دبیر گروه توسعه فناوری ستاد دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری: رویکرد این ستاد بهره گیری از اساتید فعال در جهت رفع نیازهای فناورانه کشور با همکاری سازمان ها و ارگان های دریایی است و در سال 95 هشت طرح فناورانه دانشگاهی در دبیرخانه این ستاد مورد تصویب قرار گرفت.
به گزارش مارین نیوز، با توجه به اهمیت توسعه فناوری و مهندسی دریا و در راستای ارتقای فعالیت‌های دریایی کشور و همچنین ضرورت بهره برداری از منابع دریایی، اهميت تحقیق و پژوهش هدفمند در زمینه‌های مختلف مهندسی و فناوری دریا را دوچندان می‌نماید. تاکنون با وجود پیشرفت علم به متوسط عمق دریا نرسیده ایم و کارهای علمی بسیاری وجود دارد که می تواند در اقتصاد کشور ایفای نقش کند. از اینرو با سجاد ویسی دبیر گروه توسعه فناوری ستاد توسعه فناوری و توسعه صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید : 

لطفاً در خصوص عملکرد و برنامه‌های صورت پذیرفته کارگروه در حوزه فعالیتی خود، در سال 95 به طور خاص در موارد (انعقاد تفاهم نامه ها، جذب نخبگان، محصولات تولیدی و فناورانه در این حوزه ،) به‌طور کامل توضیح بفرمایید؟
ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‏بنیان دریایی در راستای توسعه فناوری های دریایی با استفاده از ظرفیت های اساتید و پژوهشگران فعال در این حوزه اقدام به حمایت از طرح های فناورانه دانشگاهی نموده است. رویکرد این ستاد در این برنامه، بهره گیری از اساتید فعال در جهت رفع نیاز های فناورانه کشور با همکاری سازمان ها و ارگان های دریایی است. در سال 95 هشت طرح فناورانه دانشگاهی در دبیرخانه این ستاد مورد تصویب قرار گرفت.
شبکه ملی ناوگان تحقیقات دریایی کشور در سال 1394 با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی تشکیل گردید. اعضای این شبکه سازمان و ارگان های دریایی هستند که دارای شناور تحقیقاتی بوده و فعالیت های پژوهشی و صنعتی در دریاهای کشور انجام می دهند. هدف از تشکیل شبکه ملی ناوگان تحقیقاتی دریایی کشور هم افزایی ظرفیت ناوگان تحقیقاتی دریایی بر اساس پتانسیل های موجود در کشور بوده است. مهم ترین دستاوردهای این شبکه در سال جاری عبارتند از :
  • راه اندازی پایگاه اطلاعات محیطی دریا های کشور (irmedin.ir)
  • برنامه ریزی، تصویب بودجه جهت انجام گشت مشترک تحقیقاتی در دریای مازندران توسط شناور موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور
  • برگزاری سمینار یک روزه اقیانوس شناسی  در تهران  توسط موسسه اقیانوس شناسی shirshov روسیه
  • اعزام نمایندگان اعضای شبکه ملی ناوگان به روسیه و برگزاری نشست های تخصصی  جهت همکاری
  • برگزاری جلسه مشترک با دانشگاه هامبورگ و تهیه پیش نویس اولیه  همکاری تحقیقاتی در دریای عمان و خلیج فارس که منجر به همکاری های آتی در سال 96 خواهد شد.
ستاد دریایی با هدف ارتقای سطح علمی دانشجویان و پژوهشگران کشور در زمینه های مرتبط با مهندسی دریا و به منظور تقویت انگیزه پژوهش در این عرصه، از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاهی در قالب حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی اقداماتی را در نظر گرفته است. در همین راستا  در سال 95 شش موافقت نامه با دانشگاه های  فعال در حوزه دریا منعقد گردیده است .براساس این موافقت نامه ها تعداد 148 پایان نامه شامل104پایان نامه کارشناسی ارشد و 44رساله ی دکتری  مورد حمایت این ستاد قرار گرفته است.
توسعه فناوری های مربوط به علوم دریا مستلزم فراهم شدن بسترهای فکری و علمی آن در اقشار جوان جامعه به خصوص دانشجویان فعال در حوزه علوم وفنون دریایی است. آشنایی جامعه و قشر فرهیخته دانشگاهی با ظرفیت های دریایی کشور و سوق دادن دانشجویان مستعد به سمت علوم دریایی یکی ازبرنامه های ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی است. یکی از ابزارهای مهم برای دست یابی به این هدف، حمایت از برگزاری مسابقات و رویداد های دانشجویی است. 
در همین راستا  در سال 95 حمایت های ذیل توسط کارگروه توسعه فناوری انجام پذیرفت :
  • مسابقات شناورهای خود پیشران دانشگاه خلیج فارس بوشهر
  • اولین رویداد کارآفرینی اسباب بازی ها و سرگرمی های دریایی
  • دوره مسابقات ملی مکانیک سیالات  دانشگاه اصفهان
  • ایده بازار دریایی 
با توجه به اهمیت پژوهش و فناوری در هدایت و سکان‌داری اقتصاد کشور، در این کارگروه چه اقداماتی در جذب نخبگان و حمایت از پژوهشگران این حوزه انجام شده است؟ 
یکی از برنامه‌های ستاد دریایی از ابتدای تشکیل و تاکنون حمایت از فعالیت‌های علمی و فناورانه اساتید دانشگاهی در حوزه علوم و فناوری‌های دریایی بوده و سعی شده تا حد امکان ارتباط ستاد با دانشگاه‌ها تقویت و حمایت‌های لازم از مراکز علمی به عنوان اهرم اصلی توسعه فناوری‌ها صورت پذیرد.
در همین راستا ستاد توسعه فناوری ها و صنایع دانش بنیان دریایی برنامه های ذیل را جهت حمایت از اساتید دانشگاهی برجسته در حوزه دریا را در اواخر سال 95  تدوین نموده و ان شاالله در سال 96 اجرایی خواهد شد :
  • حمایت از چاپ مقالات ISI در مجلات برتر حوزه مهندسی دریا
  • حمایت از سفر اساتید برجسته خارجی جهت ارائه سخنرانی و برگزاری کارگاه آموزشی در حوزه علوم و فناوری‌های دریایی
  • حمایت از فرصت‌های مطالعاتی کوتاه‌مدت ویژه اساتید دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در حوزه علوم و فناوری‌های دریایی
  • حمایت از چاپ کتب تخصصی در حوزه علوم و فناوری‌های دریایی
همچنین این ستاد تفاهم نامه ای مشترک با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در راستای اجرایی سازی نقشه راه فناوری های دریایی منعقد نموده و طی این تفاهم طرفین به صورت مساوی از موارد ذیل حمایت می نمایند:
  • طرح تحقیقاتی پسا دکتری
  • طرح پژوهشی
  • رساله ی دکتری
و در آخر با توجه به اینکه به استقبال سال جدید می‌رویم پیام خود را در غالب دعای بهاری در حوزه گسترده دریا در سال جدید بفرمایید؟ و از نظر شما چه اتفاقاتی می‌تواند حال این روزهای کشور را  بهتر کند؟
امید است در سال پیش رو شاهد به ثمرنشستن  تلاش های پژوهشگران و فناوران حوزه دریا بوده و بتوانیم از تمام ظرفیت های موجود کشور به نحوه احسن در جهت  پیشرفت و تعالی کشور عزیزمان استفاده نماییم. 
باور به توانمندی ها و تجارب فعالان صنایع دریایی کشور می تواند بهترین اتفاقی باشد که وضع موجود صنعت دریایی را به سمت بهتر شدن سوق دهد. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: