تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۵۲۱
تعداد بازدید: ۱۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
مجری طرح توسعه فازهای ٢٠و٢١ پارس جنوبی : همزمان با ارسال منابع گازی سكوی فاز ٢٠ به پالایشگاه خشكی فازهای ٢٠ و٢١ پارس جنوبی، بهره برداری از ردیف سوم شیرین سازی این فازها آغاز شد.
به گزارش مارین نیوز، درحالی كه روند تكمیل فازهای ٢٠ و ٢١ به مراحل پایان رسیده است، آخرین گام های توسعه این فازها با بهره برداری از سكوی فاز ٢٠ با ظرفیت برداشت یك میلیارد فوت مكعب گاز از میدان پارس جنوبی برداشته شد. 
مجری طرح توسعه فازهای ٢٠و٢١ پارس جنوبی با اشاره به اینكه هم اكنون سكوی فاز ٢٠ با نیمی از ظرفیت خود (٥٠٠ میلیون فوت مكعب معادل ١٤،٢میلیون متر مكعب) در مدار تولید قرار دارد گفت: بادریافت این میزان گاز در چرخه فراوری در ردیف ٣، حدود ١٠ میلیون متر مكعب گاز شیرین تولید می شود.
علیرضا عبادی ظرفیت برداشت گاز ترش غنی ازبخش فراساحل فازهای ٢٠ و٢١ را دو میلیارد فوت مكعب معادل ٥٦ میلیون متر مكعب در روز عنوان كرد و افزود: هم اكنون ١٥٠٠ میلیون فوت مكعب از این ظرفیت محقق شده و به بخش خشكی پارس جنوبی ارسال می شود.
وی مجموع گاز شیرین تولیدی پالایشگاه این فازها را ٢٣ میلیون متر مكعب در روز عنوان كرد و گفت: این میزان گاز تولیدی حاصل فراوری گاز ترش غنی دریافتی از سكوهای ٢٠ و ٢١ در ترین های اول و سوم این فازهاست.
به گفته عبادی درحال حاضر نیمی از تولیدات سكوی فاز٢١ معادل ١٤ میلیون متر مكعب در ردیف یكم شیرین سازی فازهای٢٠و٢١ فراوری و نیمی دیگر نیز به فازهای ١٥و١٦ پارس جنوبی ارسال می شود.
هم اكنون باتوجه اینكه دو ردیف از چهار ردیف شیرین سازی فازهای ٢٠ و٢١ درحال بهره برداری است، در هركدام از این بخش ها ١٤ میلیون متر مكعب گاز ترش غنی فراوری می شود.
براساس این گزاش مطابق وعده وزیر نفت در راه اندازی ٦سكوی گازی درسال گذشته، سكوی ٢٠ به عنوان اخرین سكوی فازهای ٢٠و٢١ پارس جنوبی، روزهای پایانی سال ٩٥ به بهره برداری رسید.
این سكو، اوایل اسفندماه با تلاش متخصصان ایرانی راه اندازی شده بود.
پیش از این و از آذرماه ۹۵ با راه اندازی سکوی فاز ۲۱، ارسال منابع گازی این سكو به بخش پالایشگاه طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ آغاز شده بود. 
در پالایشگاه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی، ٤ ردیف شیرین سازی، گاز ترش غنی از سكوهای حوزه فراساحلی این فازها را پالایش و از طریق واحد ارسال گاز به شبكه سراسری تزریق می كنند. 
از آذرماه سال ٩٥، ردیف اول شیرین سازی فازهای ٢٠ و٢١ درمدار بهره برداری قرار گرفت. ردیف سوم شیرین سازی نیز پایان اسفندماه سال٩٥، همزمان با ورود گاز ترش سكوی فاز ٢٠ به بهره برداری رسید.
ردیف های دوم و چهارم شیرین سازی نیز بزودی، گاز ترش ارسالی از سكوهای ٢٠ و٢١ را دریافت و فراورش می كنند.
به گفته عبادی با تلاش تیم راه اندازی، ردیف دوم شیرین سازی پالایشگاه فازهای ٢٠و٢١ نیز تا ١٠ فروردین ماه راه اندازی می شود و بر اساس پیش بینی های انجام شده، ردیف چهارم شیرین سازی نیز تا پایان فروردین ماه به بهره برداری خواهد رسید.

منبع : روابط عمومی شركت نفت و گاز پارس 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: