تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۵۴۳
تعداد بازدید: ۱۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
رویترز نوشت : طوفان ناگهانی در تولید LNG باعث شده است ظرفیت جهانی راه‌اندازی شده LNG از ۳۰۰ میلیون تن در سال بگذرد در حالی که در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۶۸ تن LNG داد و ستد شده است.
به گزارش مارین نیوز به نقل از رویترز، در سال ۲۰۰۵ قطر برای توسعه میدان شمالی North Field، میدان گازی مشترک با ایران، مهلتی قانونی تعیین کرده بود که این مهلت به قطر امکان می‌داد تا به مطالعه و ارزیابی اثرات برداشت سریع از این میدان بر روی این مخزن بپردازد.
این میدان بزرگ گازی که در قطر به میدان گنبد شمالی و در ایران به پارس جنوبی مشهور است، دربردارنده تمام تولید گاز قطر و نزدیک به ۶۰ درصد درآمد این کشور از صادرات گاز است.
سعید الخابی مدیرعامل شرکت قطر پترولیوم در دوحه به خبرنگاران گفته است که ما بیشتر پروژه‌های خودمان را کامل کرده‌ایم و حالا زمان مناسبی است برای برداشتن این مهلت قانونی است. بعضی‌ها تقاضای پیک نفت را در ۲۰۳۰ و بعضی دیگر در ۲۰۴۲ می‌دانند اما تقاضا برای گاز همیشه در حال افزایش است.
توسعه بخش جنوبی گنبد شمالی، ظرفیت دو میلیون فوت مکعب در روز یا معادل ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت را به همراه دارد افزایش تولید این میدان ۱۰ درصد خواهد بود.
پیش‌بینی می‌شود که قطر امسال جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین صادکننده گاز به استرالیا از دست بدهد.
با ورود سیل تامین کنندگان جدید گاز، عمدتا از ایالات متحده و استرالیا، بازار LNG تغییرات بسیاری به خود می‌بیند.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز اعلام کرده است که این کشور قصد دارد یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان LNG دنیا باشد.
این طوفان ناگهانی در تولید LNG باعث شده است ظرفیت جهانی راه‌اندازی شده LNG از ۳۰۰ میلیون تن در سال بگذرد در حالی که در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۶۸ تن LNG داد و ستد شده است.
همین امر باعث شده است قیمت LNG آسیا بیش از ۷۰ درصد از بالاترین مقدار آن در ۲۰۱۴ کمتر شود و به ۵.۶۵ دلار در هر mmBtu برسد.
تصمیم قطر برای برداشت ممنوعیت توسعه این میدان گازی می‌تواند به این امیر نشین کوچک خلیج فارس کمک کند تا بعد از سال ۲۰۲۰ به رقابت در این حوزه وارد شود، سالی که انتظار می‌رود بازار LNG بسیار سفت و سخت‌تر شود.
گیلز فارر از مدیر بخش تحقیقات LNG جهانی موسسه وود مکنزی گفته است که در زمانی که فعالیت‌ها و هزینه‌های این بخش کاهش یافته است، بهترین زمان برای اضافه کردن ظرفیت‌های جدید است، حتی اگر بازار جهانی اشباع هم شده باشد.
وی ادامه می‌دهدکه این نشانه‌ای بر عزم قطر برای افزایش سهم خود در بازار جهانی LNG است.
یک مشاور انرژی در دولت قطر، که نخواست نامش فاش شود گفت: این تصمیم قطر به رقبا نشان می‌دهد که قطر یک فروشنده پرجنب‌ و جوش است و رقبا به فکر خواهند افتاد.
اعلام تصمیم قطر همزمان با برگزاری یک کنفرانس صنایع LNG در ژاپن بود که در آن فعالین و مصرف‌کنندگان LNG حضور داشتند.
الخابی گفته است که پایین بودن قیمت‌ها قطر را تحت فشار قرار نخواهد داد. و این پروژه در مدت ۵ سال تبدیل به بازار خوبی برای گاز خواهد شد.

برداشتن ممنوعیت تولید از این میدان در قطر ربطی به تصمیم ایران ندارد
ایران از کمبود گاز در بخش خانگی خود رنج می‌برد و تولید خود از پارس جنوبی را به شدت افزایش داده است و در ماه نوامبر یک معامله اولیه‌ای را با توتال فرانسه به امضا رسانده است تا بتواند پروژه پارس جنوبی۲ را توسعه دهد.
هفته گذشته وزیر نفت ایران بر افزایش نرخ تولید این کشور از سهم خود در این میدان مشترک گازی تاکید کرد.
بیژن نامدار زنگنه در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: قبل اتمام سال جاری ایرانی (در ۲۸ مارس ۲۰۱۸) تولید گاز ایران از میدان پارس جنوبی به اندازه تولید قطر افزایش خواهد یافت.
توتال اولین شرکت غربی است که بعد از برداشته شدن تحریم‌های بین المللی بزرگ‌ترین معامله در این خصوص را با تهران به امضا رسانده است.
الخابی اعلام کرده است که برداشتن ممنوعیت تولید از این میدان در قطر ربطی به تصمیم ایران برای توسعه سهم خود در این میدان گازی ندارد. آنچه که ما امروز انجام می‌دهیم یک کاری کاملا جدید است و البته که در آینده اطلاعاتمان را با آن‌ها (ایران) رد و بدل خواهیم کرد.
اقتصاد قطر، میزبان جام جهانی آینده، با ۲.۶ میلیون نفر جمعیت،‌ تحت تاثیر کاهش جهانی قیمت نفت بوده و شرکت نفت قطر مجبور به اخراج هزاران نفر از کارگران خود شد.
این شرکت برای صرفه‌جویی میلیون‌ها دلار، مجبور شد دو بخش LNG خود Gatargas و RasGas را با هم ادغام کند.
در ماه فوریه، الخابی گفت قطر به دنبال فرصت‌های بین‌المللی اکتشاف نفت و گاز در قبرس و موروکو است.
اما فعلا قیمت‌های کم LNG این کشور را از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید تامین گاز بازداشته است.
 
 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: