تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۵۴۵
تعداد بازدید: ۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
قرار بود توافقنامه تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام با کشتی‌سازان داخلی تا پایان سال 94 امضا شود، انتظار آن است در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بهره‌برداران حوزه دریا توجه بیشتری به ظرفیت‌های داخلی داشته باشند و در گام نخست پروژه‌های نیمه‌تمام را تعیین تکلیف کنند و پس از آن به‌فکر خرید احتمالی از خارج باشند.
به گزارش مارین نیوز، اوایل مهرماه دو سال پیش مدیرعامل سابق شرکت ملی نفتکش با اشاره به ارتباط خوب با شورای‌عالی صنایع دریایی گفته بود: چند مورد مانده در رابطه با کشتی‌هایی داریم که تاکنون ــ توسط کشتی‌سازان داخلی ــ ساخته نشده، این موضوع را با شورای‌عالی صنایع دریایی پیش‌می‌بریم تا موارد را حل و فصل کنیم.
علی اکبر صفایی در پاسخ به این پرسش که چه اقدامی برای پروژه‌های نیمه‌تمام یاردهای کشتی‌سازی داخلی انجام شده است، افزود: در این زمینه یک برنامه با صدرا و یک برنامه هم با ایزوایکو (مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران) داریم که نیمه‌تمام است.
وی با بیان این‌که "به‌دنبال تکمیل این پروژه‌های هستیم" در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است شرکت ملی نفتکش منابع مالی را در اختیار کشتی‌سازان قرار دهد، گفت: پرداخت‌ها را قبلاً انجام داده‌ایم و باید در قالب موافقت‌نامه آنها به روند ساخت سرعت داده و کشتی‌ها را تحویل دهند.
صفایی با بیان این‌که هنوز توافقنامه فی‌مابین امضا نشده است، افزود: پیش‌نویس این تفاهمنامه در حال تهیه است و گروه‌های کارشناسی نیز در این رابطه تشکیل شده است.
به‌گفته مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، توافقنامه با کشتی‌سازان داخلی برای تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام باید امسال امضا شود، این در حالی بود که یک ماه بعد یعنی آبان‌ 94 رئیس دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی با اعلام "منتظر تصویب صورت‌جلسه تعیین تکلیف کشتی‌های نیمه‌تمام یارد کشتی‌سازی "ایزوایکو" توسط هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش هستیم"، گفته بود: منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل پروژه توسط ایزایکو یا بانک تأمین می‌شود.
احمد رفعت با ابراز این‌که پیش‌نویس توافقنامه مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) و شرکت ملی نفتکش ایران تهیه شده و در اختیار شرکت بهره‌بردار (شرکت ملی نفتکش) قرار گرفته است، افزود: صورت‌جلسه‌ای در این زمینه تنظیم شده که حدود یک ماه پیش (مهرماه سال 94) به شرکت ملی نفتکش برای تصویب ارسال شده که منتظر تصویب آن از سوی هیئت مدیره این شرکت هستیم.
وی با یادآوری این‌که بر اساس این تفاهمنامه یکی از کشتی‌های سفارش داده شده نفتکش در ایزایکو تعیین تکلیف می‌شود، افزود: ساخت این کشتی که حدود 12 سال پیش آغاز شد بنا به دلایل مشکلاتی متوقف شده بود.


از سوی دیگر آذرماه سال گذشته حمید رضاییان اصل مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران با بیان این‌که ایزوایکو طی 5 سال اخیر بدهی‌های خود را تسویه و 14 پروژه البته به‌جز یک پروژه را با دست خالی تعیین تکلیف کرده و به اتمام رسانده‌، گفت: این پروژه‌ تعیین تکلیف نشده نفتکش سفارش شده شرکت ملی نفتکش است که متأسفانه به‌دلایلی همچنان بلاتکلیف مانده است و نفتکش وارد مباحث حقوقی این طرح شده است.
وی با تأکید بر این‌که در برنامه استراتژیک، ایزوایکو می‌تواند شناورها را در هر سطحی بسازد، تصریح کرد: در موضوع کشتی‌های اقیانوس‌پیما و نفتکش کارفرماها در پرداخت پیش‌پرداخت‌ها خوب عمل نکرده‌اند و اگر به‌موقع این کار را انجام می‌دادند می‌توانستیم در مدت زمان کوتاه‌تری سفارش‌ها را تحویل دهیم.
گفتنی است، حدود 14 سال از آغاز ساخت نفتکش شرکت ملی نفتکش توسط ایزوایکو می‌گذرد، اما در طول این مدت این کشتی همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. مشخص نیست چرا شرکت ملی نفتکش همراهی لازم را با این کشتی‌ساز داخلی انجام نمی‌دهد. قرار بود توافقنامه تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام با کشتی‌سازان داخلی تا پایان سال 94 امضا شود، انتظار آن است در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بهره‌برداران حوزه دریا توجه بیشتری به ظرفیت‌های داخلی داشته باشند و در گام نخست پروژه‌های نیمه‌تمام را تعیین تکلیف کنند و پس از آن به‌فکر خرید احتمالی از خارج باشند.


منبع : تسنیم 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: