تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۶۰۶
تعداد بازدید: ۱۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست هدف از برگزاری نخستین اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران را اجرای پروتکل آکتائو، با شعار خزر پاک و ایمن در گرو تعامل منطقه ای و همچنین آمادگی در برابر آلودگی های زیست محیطی به ویژه نفتی اعلام کرد.
به گزارش مارین نیوز، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز (یکشنبه 27 فروردین‌ماه) در مراسم آغازین اجلاس منطقه‌ای کنوانسیون تهران در خصوص مقابله با آلودگی‌های نفتی خزر در بندرانزلی اظهار کرد: نخستین اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران با هدف اجرای پروتکل آکتائو، با شعار خزر پاک و ایمن در گرو تعامل منطقه ای و همچنین به منظور آمادگی در برابر آلودگی های زیست محیطی به ویژه آلودگی های نفتی برگزار شده است.
معصومه فرشچی تشکیل گروه پایش دریایی خزر و ارزیابی محیط زیست دریایی، بررسی پیش نویس پروتکل پایش، ارزیابی - دستیابی و تبادل اطلاعات برای توسعه پایدار اقتصاد دریا محور از دیگر اهداف برگزاری اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران اعلام کرد.
وی گفت : در این اجلاس 50 کارشناس و متخصص از 5 کشور دریای خزر حضور دارد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد : کنوانسیون تهران در سال 2003 به امضای 5 کشور ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان رسید.

در این مراسم هماهنگ کننده دبیرخانه موقت کنوانسیون تهران به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت : فعالیت کنوانسیون تهران از سال 2006 با مشارکت کشورهای حاشیه خزر آغاز شد.
ماهیر علی یف افزود : آلودگی نفتی مهمترین آلودگی دریای خزر است که تعامل و همکاری 5 کشور حاشیه این دریا برای مقابله با آن لازم و ضروری است.


استاندار گیلان نیز در اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران با بیان اینکه برای توسعه اقتصاد دریا محور باید الزامات زیست محیطی رعایت شود گفت : تنوع زیست محیطی وجود گونه های مختلف و ارزشمند آبزیان همچون ماهیان خاویاری و فک خزری، زیستگاه های ساحلی و تالاب ها از توانمندی های ارزشمند دریای خزر برای توسعه اقتصاد دریا محور است.
محمد علی نجفی با بیان اینکه حدود 15 میلیون در شهرها و روستاهای اطراف دریای خزر سکونت دارند افزود : توسعه طرح پرورش ماهی در قفس، اجرای طرح های سالم سازی دریا، ساخت و توسعه بنادر انزلی، آستارا و کاسپین از مهمترین برنامه های ایران برای توسعه اقتصاد دریا محور در خزر است.
وی با بیان اینکه صید بی رویه و قاچاق آبزیان دریای خزر به ویژه ماهیان خاویاری و استخوانی، برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه های منتهی به خزر، ورود فاضلاب صنعتی، کشاورزی و خانگی و آلودگی های نفتی از مهمترین تهدیدات زیست محیطی دریای خزر است خاطرنشان کرد : اجرای طرح مدیریت اکولوژیک تالاب بین المللی انزلی، اجرای طرح پایلوت مدیریت پسماند در بیش از 300 تفرجگاه ساحلی و اجرای طرح جمع آوری و ساماندهی فاضلاب های در شهرهای ساحلی از مهمترین برنامه های گیلان برای حفاظت محیط زیست دریای خزر است که اجرایی شده است.
استاندار گیلان افزود: متأسفانه توسعه فعالیت‌های اکتشاف و استخراج منابع فسیلی زیربستر، صید بی‌رویه آبزیان خصوصاً ماهیان خاویاری، تخریب زیستگاه‌ها و از دست رفتن مناطق تخم‌ریزی ماهیان، تخلیه مستقیم آلودگی‌های شهری، صنعتی و کشاورزی مناطق ساحلی به دریا، تغییرات فیزیکی عظیم در رژیم طبیعی رودخانه‌ها مانند سدسازی هم‌چنین استخراج شن و ماسه در دهه‌های گذشته موجب تخریب اکوسیستم غیرطبیعی آلودگی‌های زیست محیطی این دریای بسته شده است.
به گفته استاندار گیلان، طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی برای به توجه به محیط‌زیست خزر در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و این طرح با هدف یکپارچه‌سازی فرآیند تصمیم‌گیری در مناطق ساحلی و دخالت دادن همه بخش‌های درگیر، به‌منظور سازگاری و توازن در بهره‌برداری و استفاده از منابع ساحلی شکل گرفته است.
دکتر نجفی با تأکید بر این‌که دستیابی به توسعه پایدار در استفاده‌های چندگانه از مناطق ساحلی با ظرفیت‌یابی محیطی این مناطق هم‌چنین حفظ محیط‌زیست شکننده مناطق ساحلی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: کاهش آسیب‌پذیری مناطق ساحلی و ساکنان آن نسبت به خطرات طبیعی و مصنوعی، تهیه طرح هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با سواحل به‌منظور کاهش و رفع تداخل فعالیت‌ها، امکان‌سنجی جلب مشارکت مردمی در بهره‌برداری و مراقبت از مناطق ساحلی بسیار اهمیت دارد.
وی با اشاره به اهمیت تهیه پایگاه اطلاعات از مناطق ساحلی برای تسهیل در تصمیم‌سازی برای فرآیندهای توسعه در مناطق ساحلی کشور افزود: فعالیت‌های بهسازی و گزینه‌های اصلاحی در روند طرح‌های توسعه‌ای محلی و انجام اقدامات قابل پیش‌بینی در طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور ICZM در خزر جنوبی از جمله راهکارهای ملی و محلی در جلوگیری از تخریب بیشتر این دریای ارزشمند است.
استاندار گیلان تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران و نماینده ارشد دولت در استان گیلان آمادگی همه نوع همکاری منطقه‌ای در جهت رفع آلودگی زیست محیطی در دریای خزر را دارد و امید است با تکیه بر فعالیت‌های صورت گرفته از سطح ملی تا بین‌المللی بتوان وضعیت بهتری برای آینده این دریای ارزشمند رقم زد.

گفتنی است، اجلاس منطقه‌ای کنوانسیون تهران با هدف اجرایی شدن پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه‌ای در مقابله با سوانح آلودگی نفتی (پروتکل آکتائو) و کارگروه پایش و ارزیابی محیط زیست دریایی هم‌چنین بررسی پیش‌نویس پروتکل پایش، ارزیابی، دستیابی و تبادل اطلاعات و با شعار خزر پاک و ایمن در گرو تعامل منطقه‌ای، از صبح یکشنبه در بندرانزلی آغاز شده و به مدت چهار روز ادامه دارد.
در این اجلاس ۴ روزه نمایندگان کشورهای حاشیه خزر و مسئولان کشوری از سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و بنادر و دریانوردی حضور دارند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: