تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۶۱۸
تعداد بازدید: ۱۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد: براساس آخرین آمارها در سال 2016 سالیانه حدود 91 تا 93 میلیون تن از انواع آبزیان صید می شود که ارزش صادرات جهانی آن 142 میلیارد دلار است.
به گزارش مارین نیوز از تارنمای دفترسازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در تهران، گمانه زنی های این سازمان نشان می دهد، سالیانه حدود 26 میلیون تن از انواع آبزیان به صورت غیرقانونی و بی‌قاعده (IUU) در اقیانوس‌ها صید می شود که این امر در عمل موجب آسیب به اکوسیستم‌های دریایی و اخلال در مدیریت پایدار شیلات در سطحی بین المللی شده است. 
این در حالیست که اکنون اقداماتی به رهبری فائو برای تعیین استانداردهای مورد توافق بین‌المللی درحال انجام است که می‌تواند به تدوین برنامه اسناد صیادی منجر شود. 
هدف از این اقدام خروج محصولات صیدهای غیرقانونی از قفسه‌های فروشگاه‌ها و سفره‌های مصرف‌کنندگان است. 
این گزارش افزود: به تازگی پیش‌نویس‌ «دستورالعمل‌های داوطلبانه درباره برنامه اسناد صیادی» که حاصل پنج سال مذاکره مداوم است، وارد مرحله نهایی بررسی شده و ‌اکنون آماده تصویب تمامی اعضای فائو در کنفرانس دوسالانه حکام این آژانس درتاریخ 3 تا 8 جولای 2017 (12 -17 تیر 1396) است. 
پس از تصویب این دستورالعمل‌ها در کنفرانس مذکور، آنها به عنوان «استانداردهای طلایی» بین‌المللی برای دولت‌ها و صاحبان کسب‌وکار عمل خواهند کرد تا نظام هایی برای رهگیری صیادی از نقطه صید تا سراسر زنجیره غذایی – از «دریا تا سفره» – ایجاد کرده و از ورود محصولات صید شده غیرقانونی به بازار جلوگیری کند. 
برنامه اسناد صید، رهیافتی برای کاهش تجارت آبزیانی است که به صورت غیرقانونی صید شده‌اند. بر اساس این برنامه در گام نخست، مقامات دولتی، قانونی بودن صیدها را تایید کرده و اقدام به صدور مجوز حمل‌ونقل می کنند؛ سپس این اسناد به همراه آبزیان صید شده در بازارهای داخلی و بین‌المللی ارائه می‌شود.
در بازارهایی که برنامه اسناد صید مورد استفاده قرار می گیرد، تنها آبزیانی که دارای مجوز معتبر هستند، می‌توانند صادر شده و یا خرید و فروش شوند.
براساس این گزارش، صید غیرمجاز فراتر از میزان تعیین شده، صید گونه‌های حفاظت شده و استفاده از انواع ابزارهای غیرقانونی در میان شایع‌ترین جرائم حوزه صید غیرقانونی، گزارش‌نشده و بی‌قاعده (IUU) به شمار می روند. 
این نوع اقدام ها نه تنها در مجموع صنعت جهانی غذای دریایی را تضعیف می‌کند، بلکه بالاخص برای میلیون‌ها انسان در سراسر جهان که معیشت‌ و منبع حیاتی‌شان برای تأمین پروتئین و ویتامین‌ وابسته به صیادی است، می‌تواند فاجعه‌بر‌انگیز باشد.

گفتنی است، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد یا فائو از سازمان‌های بین‌المللی است که در سال 1945 توسط 44 کشور عضو سازمان ملل متحد تاسیس شد. این سازمان برای گسترش و نوسازی کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تامین غذای مناسب برای همگان به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند. 
هدف این سازمان، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: