تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۶۳۴
تعداد بازدید: ۱۲۷۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
دریا دیگر برایشان رنگ و بوی قدیم را ندارد، قایق‌ها در ساحل لنگر انداخته‌اند و سکوت ژرفی طنین‌انداز دریا شده است؛ اینجا سواحل مکران شهرستان جاسک است، جایی که روزگاری محل صید انواع آبزیان بود و مردمانش زندگی خود را از صید آن‌ها می‌گذراندند اما این روزها آبزیان حکم مروارید را پیدا کرده‌اند...
‌به گزارش مارین نیوز، ‌شغل و اقتصاد 90 درصد مردم در سواحل هرمزگان به‌ویژه در شرق این استان و شهرستان جاسک، از طریق دریا و صیادی است. روال در ساحل شمالی خلیج‌فارس به صورتی است که در دهه‌های گذشته دستگاه‌های ناظر و دست‌اندرکار با دریا و ساحل از بیم از بین رفتن برخی از گونه‌های آبزی خوراکی، با محدود کردن دوره‌های صید و نظارت شدید، در راه حمایت و صیانت از گونه‌های آبزی گام برداشته‌اند و به نحوی به سمت مدیریت برای صید پایدار حرکت کرده‌اند.
صید تور ترال برای کشیده شدن در آب‌های میان سطحی، عمیق و  کف دریا استفاده می‌شود که این عمل باعث آشفتگی و بر هم خوردن توازن در زندگی دریایی شده و صیادان را باکاهش چشمگیر ذخایر آبزیان مواجهه کرده است.
با صید بی‌رویه ترال به‌وسیله صیادان غیرمجاز و غیربومی ،سطح دریا کاملاً از ذخایر آبزیانی صاف نابود می‌شود که این وضعیت باعث خسارت‌ها و نگرانی‌هایی  برای اقشار صیادان و ساحل‌نشینان شده ازاین‌رو صید ترال در برخی کشورها به‌شدت کنترل می‌شود و این روش صید هدف بسیاری از اعتراضات زیست‌محیطی است.
صید غیرقانونی ترال که خارج از فصل در صیدگاه‌های شرق استان صورت می‌گیرد، نسل آبزیان دریایی را به نابودی و مخاطره کشانده و استفاده بیش‌ازحد از روش صید ‌ترال ‌آسیب‌های فیزیکی فراوانی را به بستر دریا وارد می‌کند.
اکثر صیدهای تجاری که به‌وسیله تورهای ترال ماهی و میگو انجام می‌گیرد به‌طور ناخواسته مقادیر زیادی از آبزیان را که جنبه اقتصادی ندارند نیز صید می‌کند که معمولاً‌ این‌گونه صیدها به‌وسیله کشتی‌های چینی به‌شدت در حال انجام است.
هجوم کشتی‌های خارجی به‌ویژه چینی به آب‌های ساحلی خلیج‌فارس و صید خارج از صیدگاه‌ها با روش محاصره باعث تخریب کف دریا، زیست‌گاه آبزیان شده  و برای صیادان منطقه به‌جز ضرر ارمغان دیگری نداشته که در صورت ادامه بیکاری قشر وسیعی را به دنبال دارد، همین امر موجب اعتراض گسترده شهروندان جاسکی در خصوص صید غیرمجاز کشتی‌های چینی و ایرانی شده است.

از روزی که کشتی‌های خارجی وارد آب‌های جاسک شده‌اند، آبزیان‌مان از بین رفته‌اند
یکی از کسبه بازار ماهی‌فروشان شهرستان جاسک گفت: از روزی که کشتی‌های خارجی وارد آب‌های جاسک شده‌اند آبزیان‌مان از بین رفته‌اند.
وی با بیان اینکه این کشتی‌ها از ماهی‌های 200 گرمی گرفته تا ماهی‌های بالای 70 کیلویی را صید می‌کنند، افزود: صیادان از صبح به دریا رفته و وقتی باز می‌گردند تنها 10 تا 15 کیلو ماهی صید می‌کنند درحالی‌که درگذشته شرایط به‌گونه‌ای دیگر بود و صیادی رونق بسیاری در جاسک داشت.
این کاسب بازار ماهی‌فروشان شهرستان جاسک با اشاره به اینکه درگذشته در فصل میگو صید بسیار زیادی داشتیم اما در حال حاضر صید میگو بسیار ناچیز است، اضافه کرد: هیچ‌کدام از مسئولین حامی ما نیستند و اداره شیلات می‌گوید کاری از ما برنمی‌آید و البته چند روزی است پس از سفر اخیر استاندار به جاسک این کشتی‌ها را در نزدیکی ساحل نمی‌بینیم.
وی با بیان اینکه این کشتی‌ها هنوز هم در آب‌های نزدیک شهرستان حضور دارند و تنها کمی از ساحل فاصله گرفته‌اند که از دید مردم دور شوند، تصریح کرد: متأسفانه از زمانی که این کشتی‌ها وارد آب‌های جاسک شده‌اند غرفه‌های فعال بازار ماهی‌فروشان از 16 غرفه به چهار غرفه تنزل پیداکرده است.

تنها چهار غرفه فعال در بازار ماهی‌فروشان داریم
یکی از صیادان شهرستان جاسک نیز با اشاره به اینکه از 16 سالگی صیادی می‌کنم، عنوان کرد: حدود سه سال است کشتی‌های خارجی وارد دریای عمان شده‌اند این کشتی‌ها وارد استان سیستان و بلوچستان هم شده بودند که به علت همدلی مردم و مسئولین‌شان یک ماه هم در آب‌های آنجا دوام نیاوردند.
احسان ارجمند با بیان اینکه این کشتی‌ها به شهرستان کنارک رفتند اما مردم و مسئولین از ورود آن‌ها جلوگیری کردند، خاطرنشان کرد: متأسفانه شهردار و فرماندار جاسک پیگیر این مسئله تا خروج کامل کشتی‌ها از آب‌های این شهرستان نیستند.

مدت‌هاست دریا خالی از ماهی شده است
امام‌جمعه جاسک در این خصوص اظهار کرد: یکی از مسائلی که باعث نگرانی مردم شده بود و جامعه صیادی و عموم مردم از آن مسئله رنج می‌بردند بحث حضور شناورهای چینی و ایرانی که صیدهای نامتعارفی در شهرستان جاسک انجام می‌دهند بوده است.
حجت‌الاسلام محمدکاظم مناقبیان با اشاره به اینکه  موضوعی که جامعه صیادی نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کنند این است که این شناورها در صیدگاه‌هایشان صید می‌کنند و موجب تخریب محیط‌زیست دریایی می‌شوند، بیان کرد: این شناورها در هنگام صید دریا را جاروب کرده و به‌ سلامت آبزیان لطمه می‌زنند.
وی با بیان اینکه این شناورها مخصوص صید میکتوفیده است، افزود: صیادان مدعی هستند که این کشتی‌ها این صید را در حد کمی داشته‌اند و انواع ماهی‌های دریا را گرفته و باواسطه‌ها و رابطه‌ها جابجا می‌کنند و مستنداتی را هم در این خصوص جمع‌آوری کرده‌اند.
حجت‌الاسلام مناقبیان با اشاره به اینکه مدت‌هاست دریا خالی از ماهی شده و در بازار ماهی‌فروشان برای فروش یافت نمی‌شود، اضافه کرد: این کشتی‌ها با تورهای بزرگشان حجم عظیمی آبزیان را صید و سهم صیادان محلی را هم می‌برند.
امام‌جمعه شهرستان جاسک با بیان اینکه این موضوع به مطالبه گری عمومی کشیده شد و مردم هم‌صدا شدند و گزارش‌هایی دادند تا اینکه حضور کشتی‌ها در آب‌های این شهرستان تا اطلاع ثانوی متوقف شد، تصریح کرد: توصیه بنده این است که کارشناسان و مسئولین بدون قرض و بی‌انصافی صحت‌وسقم این مسئله را بررسی کنند و به نگرانی‌های جامعه صیادی توجه کنند.
وی با اشاره به اینکه جاسک شهرستانی است که مسیر اصلی ارتزاق مردم آن دریا و صیادی است، ابراز کرد: اگر قرار است مجوزی داده شود و صیدی صورت بگیرد ابتدا باید برای صیادان محلی و سنتی که هنوز هم با محرومیت دست‌وپنجه نرم می‌کنند باشد.
حجت‌الاسلام مناقبیان با بیان اینکه شیلات ایران و استان باید برای صید در آب‌های شهرستان جاسک اولویت‌بندی کرده و مسائل محلی را در نظر بگیرد و صیادان محلی را در اولویت قرار دهد، تأکید کرد: جامعه صیادی مدعی است که این کشتی‌ها دارند تخلفات گسترده‌ای انجام می‌دهند و دریا را جاروب می‌کنند و نگران هستند که تا چند سال آینده ماهی در دریا وجود نداشته باشد.

در حال حاضر نمی‌دانیم بااین‌همه جوان بیکار چه کنیم
رئیس شورای اسلامی شهرستان جاسک با اشاره به اینکه مشکلات صید و صیادی شهرستان جاسک هجوم کشتی‌های صید صنعتی به آب‌های سنتی ما است، اظهار کرد: کشتی‌هایی که به آن‌ها مجوز داده شده است باید در عمق دویست متری صید می‌کردند اما متأسفانه به ساحل شهرستان جاسک آمده و روش صیدشان باعث شده تمام ذخایرمان از بین رفته و صیادانمان بیکار و بی‌پناه بمانند.
مراد رحیمی با بیان اینکه در حال حاضر صیادان جاسک هیچ درآمدی ندارند و قایق داران و لنج‌داران مان بدهکاران بانک‌ها هستند، افزود: مواد اولیه و ذخایر دریا کم شده است و خواهشمان از مسئولین این است که به این کشتی‌های صید صنعتی خارجی و حتی داخلی که از استان بوشهر و سیستان و بلوچستان وارد آب‌های جاسک شده و ماهی‌های گوناگونی را صید می‌کنند مجوز داده نشود.
نماینده صیادان شهرستان جاسک با اشاره به اینکه چشم توری که این کشتی‌ها برای صید استفاده می‌کنند بسیار ریز است و هرجایی که تور را بکشند انواع و اقسام ماهی صید می‌شود، اضافه کرد: قدمت صیادی در جاسک به 300 سال قبل بازمی‌گردد و درگذشته شغل اهالی جاسک صیادی، کشاورزی و دامداری بود.
وی با بیان اینکه دامداری و کشاورزی‌مان به علت نبودن باران و سال‌ها خشک‌سالی از بین رفت و تمام مردم به دریا و صیادی پناه آوردند، عنوان کرد: امروزه شغل 90 درصد مردم جاسک صیادی است.
رحیمی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی سد جگین به همت دولت کشاورزی رونق بیشتری پیداکرده اما تنها افرادی که زمین و توان مالی دارند می‌توانند کشاورزی کنند، بیان کرد: از دامداری نیز چون در این شهرستان صرفه اقتصادی ندارد پشتیبانی چندانی نمی‌شود و همه اهالی به صیادی روی آورده‌اند که متأسفانه وضعیت صیادی هم این روزها اصلاً خوب نیست.
رئیس شورای اسلامی شهرستان جاسک با بیان اینکه خواهش ما صیادان این است که از هجوم صیادان مهاجر به آب‌های شهرستان جاسک جلوگیری شود، ادامه داد: مشکل ما تنها کشتی‌های چینی نیست بلکه لنج‌های کلاهی میناب، سیریک و صیادان مهاجر سیستان و بلوچستان بدون مجوز صید به آب‌های این شهرستان سرازیر شدند و کسی هم جلوی آن‌ها نمی‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه قایق‌های جل با تورهای خیلی ریز تخم ماهی‌ها را از بین می‌برند و خوراک ماهی‌ها را از بین برده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر نمی‌دانیم بااین‌همه جوان بیکار چه کنیم و صیادانی که تمام زندگی‌شان گرو بانک است از کجا بیاورند خانه و زندگی‌شان را از رهن بانک آزاد کنند.
نماینده صیادان شهرستان جاسک با بیان اینکه بانک‌ها هم متأسفانه وکیل گرفته‌اند و تمام زندگی صیادان را بابت وام‌هایی که گرفته‌اند مصادره می‌کنند، خاطرنشان کرد: تعداد لنج‌های دارای مجوز در آب‌های شهرستان جاسک 230 فروند است و قایق‌های دارای مجوز حدود 600 فروند است و نزدیک به هزار و 300 فروند قایق بدون مجوز در جاسک وجود دارد.
رحیمی با اشاره به اینکه بسیاری از اهالی جاسک قایق خریده‌اند اما به آن‌ها حتی مجوز صید داده نشده است و نمی‌تواند امرارمعاش کند، تأکید کرد: خواهش ما این است که اگر واقعاً شهرستان جاسک ذخایری برای صید دارد به‌جای مجوز دادن به صیادان مهاجر برای صیادان بومی مجوز صید صادر کنند.
وی با بیان اینکه به ما گفته‌اند به علت کمبود ذخایر افزایش شناور را ممنوع کرده‌ایم، افزود: صیادان مهاجر سیستان و بلوچستان، بوشهر، مرکز استان، کلاهی، سیریک، قشم و بندرلنگه به آب‌های جاسک آمده و صید می‌کنند، اگر ذخایر نداریم جلوی شناورها و صیادان مهاجر را بگیرند و اگر داریم به صیادان بومی شهرستان جاسک مجوز صید بدهند تا بتوانند امرارمعاش کنند و به دنبال شغل‌های کاذب، قاچاق و مواد مخدر کشیده نشوند.

تا اطلاع ثانوی فعالیت این کشتی‌ها متوقف‌ شده است
فرماندار شهرستان جاسک تصریح کرد: از سال 87 تا به امروز کشتی موسوم به کشتی‌های چینی در دریای عمان و آب‌های نزدیک شهرستان جاسک فعالیت داشته‌اند و صیادان جاسک از حضور این کشتی‌ها در دریا و از بین بردن ذخایر آب‌های جاسک اظهار نارضایتی کرده‌اند.
محمد احمدی با اشاره به اینکه صیادان می‌گویند صیدی که درگذشته داشته‌ایم امروز نداریم و نگران آینده شغل خودمان هستیم، اضافه کرد: چند باری اظهار نارضایتی‌های صیادان در فضای مجازی و مراجعاتی که به ما داشتند مشهود بود و ما هم پیگیری کردیم و هم مدیرکل شیلات را آوردیم هم در استان مذاکراتی داشتیم.
وی با بیان اینکه خواسته مردم به‌حق است اما ازلحاظ فنی و کارشناسی تنها جایی که صید آبزیان صادراتی که در کشور ما مصرفی ندارد و به کشور چین می‌رود در این حوزه است، اظهار کرد: نارضایتی و معیشت مردم برای ما مهم است و ماحصل پیگیری‌هایمان این بود که تا اطلاع ثانوی فعالیت این کشتی‌ها متوقف ‌شده و از شهرستان خارج شدند.
فرماندار شهرستان جاسک با اشاره به اینکه پیگیریم دغدغه به‌حق صیادان را برطرف کنیم، عنوان کرد: کشتی‌ها از فاصله نزدیکی که به شهرستان جاسک داشته‌اند دورتر رفته‌اند و پیگیریم که به‌طورکلی خارج شوند همچنین قرار است نشستی با رئیس شیلات کشور برگزار کرده و با برطرف کردن موانع موجود خروج این کشتی‌ها به‌طور کامل را ضابطه‌مندتر و این دغدغه‌ها را برطرف کنند.

نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس خواستار توجه ویژه دولت شدند
نماینده مردم بندرعباس در خانه ملت با بیان اینکه از گذشته گزارش‌هایی مبنی بر نارضایتی صیادان شهرستان جاسک از ورود کشتی‌های صید ترال و کف روب داشته‌ایم، اظهار کرد: متأسفانه این کشتی‌ها به سواحل شهرستان جاسک آمده و صید می‌کنند اما اداره کل شیلات مدعی است این کشتی‌ها در عمق و در فاصله 7 مایل به بالا صید می‌کنند.
احمد مرادی با اشاره به اینکه با بررسی‌های انجام گرفته مشخص شده که این نوع صید ضرر و زیان بسیاری را به آبزیان این منطقه وارد کرده‌اند و با صید بی‌رویه مشکلات بسیاری را برای صیادان بومی و سنتی به وجود آورده‌اند، افزود: بنده تذکری را به وزیر جهاد کشاورزی از طریق مجلس دادم مکاتبات لازم انجام شده و انتظار می‌رود استاندار و فرمانداران شهرستان‌های ساحلی پیگیر باشند تا از این صید بی‌رویه توسط کشتی‌های صنعتی جلوگیری کنند.
وی با بیان اینکه صیادان با امکانات و تجهیزاتی که آماده کرده و اشتغال و ارتزاقی را برای خود به وجود آورده‌اند شرایط مساعدی را ندارد و نگرانی به‌حقی دارند، اضافه کرد: همه باید دست‌به‌دست هم دهیم که این مشکل را برطرف کنیم و باقدرت از کشتی‌های خارجی و مهاجر جلوگیری کنیم.
همچنین نماینده شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در صحن علنی مجلس در این خصوص گفت: فعالیت کشتی‌های اجاره‌ای و چینی، روح مردم جاسک را آزرده زیرا این کشتی‌ها به دلیل دریافت مجوزهای خارج از قاعده با خیال آسوده به غارت منابع غنی و دریایی می‌پردازند.
سید مصطفی ذوالقدر در نطق پیش از دستورش در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز شیلات ایران با دادن اطلاعات غلط و اشتباه از فعالیت کشتی‌های اجاره‌ای و چینی،روح مردم جاسک را آزرده و به همین دلیل کشتی‌های چینی با خیال آسوده به سبب مجوزهای خارج از قاعده که دریافت کرده‌اند، که موجب غارت منابع غنی و دریایی شده و باوجود نابودی نسل ماهی در این شهر، فرماندار تلاش زیادی در این زمینه کرده ولی اثری نداشته است.

منبع : ایسنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: