تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۶۳۵
تعداد بازدید: ۱۲۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
رییس جمهوری تاتارستان در دیدار با رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی فدراسیون روسیه از تمایل کشورش برای افزایش همکاری با ایران در صنعت کشتی سازی و هواپیماسازی خبرداد.
به گزارش مارین نیوز، رستم مینیخانوف رییس جمهوری تاتارستان که امروز در سفری رسمی وارد تهران شد، در دیدار با محمود واعظی رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی فدراسیون روسیه، جان باختن شمار از هموطنان مناطق غرب کشور در حادثه سیل را تسلیت گفت.
وی تاکید کرد برای گسترش همکاری های دوجانبه با ایران اهمیت ویژه ای قایل است و گفت: تمایل داریم این همکاری ها در ابعاد مختلف گسترش یابد.
رییس جمهوری تاتارستان گفت: اکنون همکاری های خوبی بین ایران، روسیه و تاتارستان در جریان است و اهداف مشترکی را دنبال می کنند.
مینیخانوف ادامه داد: هر سه کشور گام های مشترکی را برای تحقق تقویت مناسبات اقتصادی برداشته اند که به افزایش 70درصدی میزان مبادله های کالایی بین ایران و فدراسیون روسیه در پارسال منجر شد.
رییس جمهوری تاتارستان از آمادگی کشور خود برای حضور فعالانه در همه طرح های ایران خبر داد و افزود: تمایل داریم در صنعت کشتی سازی، هواپیماسازی و خودروسازی با ایران همکاری بیشتری داشته باشیم.
وی یادآوری کرد همایش کسب و کارهای تاتارستان و ایران در تهران در حال برگزاری است و وی نیز تا ساعتی دیگر برای بررسی زمینه های توسعه همکاری با استان خراسان رضوی به مشهد می رود.
به گفته وی، مشکل فعالیت شرکت خودروسازی «کاماز» تاتارستان در ایران برطرف شده و اکنون این شرکت می تواند به فعالیت خود در ایران ادامه دهد.
البته رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه، در این دیدار تاکید کرد در این زمینه هنوز مسائلی وجود دارد و باید در کمیته ای مشترک با وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران این امر به همراه پیشنهادهای دیگر بررسی شود.

محمود واعظی در این نشست زمینه های مختلف برای گسترش همکاری های مشترک با تاتارستان را فراهم دانست و گفت: بخش نفت با توجه به پیشینه شرکت های فعال تاتارستانی مانند «تات نفت» در زمینه اکتشاف زمینه خوبی برای همکاری مشترک است. 
وی از حضور برخی شرکت های خودروساز ایرانی در تاتارستان برای سرمایه گذاری مشترک خبر داد و گفت: محصول های لبنی، ساختمانی و برخی صنایع سنگین ایران نیز به این کشور صادر می شود.
واعظی گفت: ایران آمادگی دارد در کنار مرز ترکمنستان و افغانستان یک منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کند تا تاتارستان بتواند کالاهای خود را از این منطقه به سایر نقاط ارسال کند.
رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه از رشد 70 درصدی حجم مبادلات با استان های مختلف روسیه خبر داد و تشکیل کمیته هایی برای بررسی پیشنهادهای همکاری در زمینه مخابرات و فناوری های نوین را پیشنهاد کرد. 
به گفته وی،‌ سفر رییس جمهوری تاتارستان به مشهد برای اجرای تفاهمنامه ای است که در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه با هدف گسترش همکاری های بین استانی امضا شد.

گفتنی است، جمهوری مسلمان نشین تاتارستان با جمعیت سه میلیون و 800 هزار نفری، رتبه ششم تولید ناخالص داخلی فدراسیون روسیه و رتبه سوم صنایع کشاورزی، صنعت ساختمان و سرمایه گذاری های ثابت، جایگاه پنجم صنعتی و دوم تجارت خرد را دارد.
این جمهوری در بخش صنعتی با تولید کامیون های کاماز رتبه 16 جهان و جایگاه هشتم در تولید موتورهای دیزل را به خود اختصاص داده است و در زمینه پتروشیمی با تولید سالیانه 32 میلیون تن کائوچوی مصنوعی و لاستیک، ساخت بالگرد و کشتی و تجهیزات مرتبط و تولید موتورهای جت توان بالایی دارد.
منطقه ویژه آزاد اقتصادی تاتارستان در «آلابوقا» (در 200 کیلومتری شهر قازان، پایتخت این جمهوری) توجه شرکت های مهم خارجی در بخش های مختلف مانند خودروسازی و تولید محصولات شیمیایی، چوب و ام.دی.اف را جلب کرده و بیش از 53 شرکت هلندی، لهستانی، آلمانی، ژاپنی، ترکیه ای و قزاقستانی را جذب کرده است.

منبع : ایرنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: