تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۶۳۶
تعداد بازدید: ۱۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
شرکت ملی نفت ایران و شرکت سرمایه گذاری غدیر با هدف مطالعه میدان های نفتی جفیر، سپهر، فاز سوم طرح توسعه ای میدان دارخوین و میدان گازی کیش تفاهمنامه همکاری مطالعاتی امضا کردند.
به گزارش مارین نیوز به نقل از شرکت ملی نفت ایران، تفاهمنامه همکاری مطالعاتی چهار میدان کیش، سپهر، جفیر و فاز سوم دارخوین سی ام فروردین ماه بین غلامرضا منوچهری معاون امور مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و غلامرضا سلیمانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر امضا شد.


مدت زمان اجرای این تفاهمنامه ۶ ماه در نظر گرفته شده است که در این مدت شرکت های مهندسی و توسعه نفت، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت نفت و گاز اروندان به عنوان متولی با شرکت سرمایه گذاری غدیر همکاری می کنند.
گفتنی است برای میدان های نفتی جفیر، سپهر و میدان گازی کیش پیش از این تفاهمنامه هایی با شرکت های دیگر امضا شده است. برای میدان های نفتی جفیر و سپهر نیز در حال حاضر متقاضی های دیگری از شرکت های ایرانی وجود دارد که در آینده با آنها نیز تفاهمنامه های همکاری مطالعاتی امضا می شود.
در بین ۴ میدانی که قرار است به شرکت سرمایه گذاری غدیر واگذار شود، فاز سوم میدان دارخوین تنها میدانی است که برای اولین بار برای مطالعه آن تفاهمنامه امضا می شود.

گفتنی است، طرح توسعه میدان نفتی جفیر با هدف تولید ۲۵ هزار بشکه نفت خام در روز با هزینه سرمایه گذاری معادل ۵١٠ میلیون دلار در چارچوب قرارداد بیع متقابل توسط کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهوری در سال ۱۳۸۸ به شرکت ملی نفت ایران ابلاغ شد. با شروع تولید زودهنگام این میدان در بهمن ١٣٨٩ به میزان ٢ هزار و ٧٥٠ بشکه در روز، پتانسیل پایین تولید از میدان محرز و ضرورت افزودن سیستم فرازآوری مصنوعی و افزایش تعداد چاه ها برای رسیدن به اهداف تولیدی مشخص شد که با توجه به بالا بودن هزینه های سرمایه گذاری و غیر مشترک بودن میدان، انجام مراحل فازهای ١ و ۲ توسعه میدان نفتی جفیر از دستور کار خارج شده است. 
میدان نفتی سپهر از میدان های نفتی غرب کارون است که ذخایر نفت درجای آن در حدود ۲ میلیارد بشکه و میزان نفت قابل استحصال آن در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیون بشکه تخمین زده می شود. مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز هم اکنون با هدف اکتشاف و تولید بر روی این میدان در حال انجام عملیات لرزه نگاری سه بعدی است. از این عملیات برای تولیدی کردن ساختمان هایی که قبلا اکتشاف شده اند و همچنین شناسایی و کشف ساختمان های زمین شناسی جدید استفاده می شود.
طرح توسعه میدان نفتی دارخوین که در فاز نخست با هدف دستیابی به تولید ۵۰ هزار بشکه نفت و تزریق ۷۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز و فاز دوم با هدف دستیابی به تولید ۱۱۰ هزار بشکه نفت و تزریق ۲۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز اجرایی شده در ۳۰ کیلو متری شمال خرمشهر و ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز، در امتداد جاده اهواز – خرمشهر واقع شده است. بر اساس هدفگذاری‌ها، امکان افزایش روزانه بیش از ٥٠ هزار بشکه به تولید نفت خام میدان دارخوین در قالب فاز سوم طرح توسعه این میدان وجود دارد. همچنین بر اساس اعلام شرکت مهندسی و توسعه نفت، سرمایه مورد نیاز برای توسعه فاز سوم این میدان ٢,٥ میلیارد دلار اعلام کرده است.
میدان گازی کیش، در آب های نیلگون خلیج فارس در فاصله ۶۰ کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد. این میدان در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی (۱۹۶۸۸ میلادی) با انجام عملیات لرزه نگاری دو بعدی مشخص شد. مخازن گازی کنگان و دالان میدان گازی کیش در اعماق ۳۲۰۰-۵۰۰۰ متری زیر این جزیره و آبهای اطراف آن در خلیج فارس واقع شده است. از جمله اهداف این طرح می توان به تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و تصفیه گاز در پالایشگاه کیش واحد تزریق آن به شبکه سراسری مصرف گاز داخلی کشور و ۱۱۳۰۰ بشکه میعانات گازی در روز جهت صادرات اشاره کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: