تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۶۵۱
تعداد بازدید: ۱۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
نیروی دریایی چین روز چهارشنبه اولین ناوهواپیمابر ساخت خود را که دومین ناوهوپیمابر این کشور است، به آب انداخت.
به گزارش مارین نیوز، این ناو توسط کارخانه کشتی‌سازی شرکت CSIC در شهر دالیان ساخته شده و مراحل ساخت آن از ماه نوامبر سال 2013 آغاز شده است. 
شین هوا خبرگزاری چین، با انتشار این خبر اعلام کرد که تمامی بخش‌های این ناو توسط کارشناسان داخلی این کشور ساخته شده و با به آب انداخته شدن دومین ناو، چین در زمینه تحقیق و تولید مستقل ناو هواپیمابر به دستاوردهای بزرگی رسیده است.

چین پیشتر اعلام کرده بود، در راستای حفاظت از منافع اقتصادی و همچنین مرزهای آبی خود در دریاهای جنوبی و شرقی توسط ناوگان دریایی اش، دومین ناو هواپیمابر خود را به آب می اندازد.
بر اساس این گزارش، قرار است در مرحله بعدی، آزمایش و نصب تجهیزات لازم بر روی این ناو صورت بگیرد.
پیش بینی می شود چین تا سال 2020 بتواند به طور کامل از این ناو در دریاها و رزمایش های نظامی بهره مند شود.
در مراسم به آب اندازی این ناو که در بندر دالیان در شمال شرق چین صورت گرفت، مسئولان شرکت CSIC و مقامات نظامی و دولتی، محققان و کارمندان و همچنین سربازان شرکت‌کننده در ساخت این ناو هواپیمابر حضور داشتند.
پیشتر برخی گزارش ها موید این موضوع بود که اندازه ناو جدید هواپیمابر چین با ناو 60 هزار تنی «لیائونینگ» یکسان است.
چین در حالی امروز دومین ناو هواپیمابر خود را به آب انداخته است که مقام های پکن در نظر دارند حداقل 4 فروند ناو هواپیمابر دیگر را طی سال های آینده در اختیار داشته باشند.
چین امسال بودجه نظامی خود را 7 درصد نسبت به سال قبل افزایش داد و رقم به 1.04 تریلیون یوان (حدود 152 میلیارد دلار) رساند.


به نوشته روزنامه گاردین، در پی انتشار اخبار و عکس های ماهواره ای درباره این ناو هواپیمابر ساخت چین، مقامات این کشور در اواخر سال 2015 وجود این ناو را مورد تایید قرار دادند.
این ناوهواپیمابر قابلیت جابه‌جایی تا 50 هزار تُن را دارد و جنگنده‌های چینی شنیانگ جی-15 بر روی آن می‌توانند عملیات نظامی انجام دهند.
کارشناسان چینی می‌گویند چین برای انجام عملیات نظامی خود نیازمند حداقل 6 ناوهواپیمابر و شبکه‌ای از پایگاه‌های نظامی سراسر جهان است.


همچنین بلومبرگ در گزارشی نوشت : به آب انداختن دومین ناو هواپیمابر چین در هفته اخیر لحظه‌ای بسیار مهم و همچنین ناراحت‌کننده برای هند است. ناو «Type 001A» که احتمالاً «Shandong» نامگذاری شود رقابت چین با رقیب آسیایی‌اش (هند) را تشدید می‌کند.
هند اوایل سال جاری یکی از ناوهای خود به نام Viraat را از سرویس خارج کرد و در حال حاضر این کشور فقط یک ناو (Vikramaditya) در دریا دارد.
نکته جالب توجه این است که Shandong بر خلاف ناو قبلی، ساخت خود چین است؛ اما Vikramaditya یک ناو روسی است که در دهه 80 تغییر کاربری داده شد و پیش از این با نام Admiral Gorshkov شناخته می‌شد.
استراتژیست‌های نیروی دریایی چین می‌گویند این کشور به دو ناوگروه در غرب اقیانوس آرام و دو ناوگروه در اقیانوس هند نیاز دارد. دولت هند نیز در تلاش است تا با تقویت روابط این کشور با آمریکا ارتش خود را احیا کند؛ اما این کار هزینه زیادی دارد.
از آنجایی که هند معتقد است باید بر اقیانوس هند تسلط داشته باشد و در این منطقه قدرتنمایی کند تمرکز بیشتری روی ناوهای جنگی دارد. در نتیجه این کشور پول بسیار زیادی را برای به دست آوردن Admiral Gorshkov هزینه کرد. تحویل این ناو روسی 6 سال دیرتر از موعد مقرر انجام شد و به سه برابر قیمت اولیه خریداری شد.
البته از هند انتظار نمی‌رود که پا به پای چین پیش برود. زیرا اقتصاد چین چهار برابر اقتصاد هند است. در نتیجه بودجه دفاعی جمهوری خلق چین نیز دست‌کم 3 برابر هند است. البته چین نیز نسبت به آمریکا همین موقعیت را دارد و بودجه نظامی آمریکا سه برابر بودجه ارتش چین است.
اما چین برای حل این مسئله یک استراتژی کاربردی را به کار گرفته است. چین به جای اینکه ناوهای هواپیمابر خود را با ناوگان آمریکا مقایسه کند سعی کرد روی سلاح‌هایی مانند موشک‌های بالستیک و زیردریایی‌ها تمرکز کند. این کار چین در واقع انعکاس استراتژی موفق اتحاد جماهیر شوروی در زمان جنگ سرد است و اکنون که منافع و قابلیت‌های چین افزایش یافته این کشور منابع بیشتری را به توسعه ناوهایش اختصاص داده است.
این در حالیست که هند با در اولویت قرار دادن ناوهای هواپیمابر تقریباً بودجه نیروی دریایی را به صفر رسانده و در حال حاضر فقط 13 زیردریایی معمولی دارد که 11 فروند از آنها بیش از 25 سال از عمرشان می‌گذرد. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: