تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۶۵۶
تعداد بازدید: ۲۱۶۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
یکی از معضلات گریبانگیر جامعه دریایی، بیکاری دریانوردان ایرانی باتجربه و متعهد با ورود بیش از حد دریانوردان خارجی به ناوگان دریایی کشور است که متاسفانه مسئولین به آن توجهی ندارند.
به گزارش مارین نیوز، بحث اشتغال و پیچیدگیهای آن در جهان پرشتاب امروز توجه بسیاری از سیاست‌گذاران، دولتمردان و كارشناسان را به خود جلب نموده است. بدیهی است تركیب جمعیت جوان كشور و سیل متقاضیان كار، ضرورت پرداختن بیشتر به این مسئله را توسط مسئولین در تمامی بخشهای صنعتی کشور ایجاب می نماید که صنعت دریایی با توجه به ظرفیت بالایی که در بحث اشتغالزایی دارد از این قاعده مستثنا نمی باشد.
با توجه به اینکه سال 96 به نام سال اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید نامگذاری گردیده، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی سی ام فروردین ماه سال جاری در بیست و ششمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت : در سال گذشته سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شد که به معنی مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر حوادث بیرونی است، در سال جاری نیز بحث اقتصاد مقاومتی با رویکرد تولید و اشتغال مطرح است.
محمد سعیدنژاد با بیان اینکه شعار امسال بر اساس واقعیت‌های روز جامعه مطرح شده است، گفت: سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به افراد جویای کار در کشور اضافه می‌شود، در حالی که سال گذشته در اقتصاد ایران ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شد. 
وی با بیان اینکه نبود شغل از چالش‌های جدی در اقتصاد کشور است، گفت: ایجاد اشتغال پایدار در حوزه دریایی یکی از برنامه‌های ما در سال جاری است، که در این ارتباط برای رونق معیشت ساحل نشینان اجرای برنامه‌‎های توسعه دریامحور در دستور کار قرار دارد.
سعیدنژاد یکی از مشکلات پیش‌روی صنعت حمل و نقل دریایی، را بیمه ملوانان شناورهای سنتی دانست، گفت: در حال حاضر ملوانان و نیروی انسانی که در شناورهای متفرقه کار می‌کنند، تحت پوشش بیمه نیستند.
در همین راستا یادداشتی از سوی پژمان رفیعی، سرمهندس کشتی و نماینده 400 دریانورد ایرانی به تحریریه ارسال شده است که قابل تامل بوده و عینا آن را در ادامه می خوانید. 
با نگاهی به اوضاع اقتصادی دنیا، اولویت های نظامهای حاکم بر کشورها بر پایه و اساس اشتغال زایی با توجه به منابع موجود آن کشور میباشد. یکی از معضلاتی که مدتی است گریبانگیر جامعه دریایی ما گردیده بیکاری دریانوردان ایرانی باتجربه و متعهد با ورود بیش از حد دریانوردان خارجی به ناوگان دریایی کشور از ملیت های مختلف اعم از هندی، فیلیپینی، میانماری بنگلادشی، پاکستانی، روسی ... است که بر روی شناورهایی با تناژ زیر 500 و زیر3000 تن و حتی کشتیهای اقیانوس پیما در شرکتهای بزرگ و کوچک بخش خصوصی و دولتی مشغول به کار میباشند. 
اکثریت مالکین محترم شناورهای ایرانی بنا به دلایلی مانند عدم نیاز پرداخت بیمه تامین اجتماعی نیروی خارجی، تهیه نکردن آذوغه غذایی مناسب، پرداخت نکردن حقوق به موقع و دستمزد بسیار پایین، عدم نیاز به پرداخت عیدی و سنوات، نیاز نداشتن به مرخصی حین قرار داد یکساله و نیاز نداشتن به هزینه ایاب و ذهاب و ... بکارگیری نیروهای خارجی را به نیروهای داخلی ترجیح می دهند. 
حال این سوال پیش می آید که چرا پرسنل خارجی با این شرایط سخت کار میکنند ؟ 
برای یک سال سابقه دریایی و (سیتایم دریایی) بعد از گذراندن این مدت و اتمام قراردادشان میروند در شرکتهای اروپایی و بزرگ با حقوق های بالا و بین المللی کار میکنند. عوامل فوق باعث گردیده که تمایل به استفاده و بکارگیری نیروی خارجی در شناورها  بیشتر شده و به همین دلیل اقدام به حذف نیروی ایرانی  میکنند و اعلام می نمایند نیروی ایرانی برایمان به صرفه نمیباشد، این موضوع آمار بیکاری دریانوردان ایرانی آماده به کار را بیش از اندازه بالا برده تا جایی که دیگر برای دریانوردان رده های پایین (ملوان دک و ملوان موتورخانه) به سختی و با مشکلات فراوان و دستمزد پایین کار پیدا میشود. 
مالکین محترم با توجه به این موضوع از رد کردن بیمه دریایی امتناع ورزیده و با عنایت به اینکه شغل دریانوردی جزو مشاغل سخت محسوب میشود بیمه تامین اجتماعی را نیز که شامل حال نفرات خشکی میگردد به سختی برای نفرات رد مینمایند و بعضاً از رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی نیز دریغ کرده و میگویند در صورت اعتراض جایگزینتان نفر خارجی است که باصرفه تر از شما میباشد؛ اکثر شرکتها به دریانورد ایرانی با تاخیر 3 یا 4 ماه و گاهی بیشتر حقوق پرداخت مینمایند البته آنهم گاهاً نیز با شکایت به مقامات بندری، اداره کار و دادگاه که البته این را نیز باید ذکر کرد که اداره کار یا دادگاه از قوانین و حقوق دریایی در رده های مختلف هیچ گونه اطلاعاتی نداشته و به سختی مالک محکوم میگردد؛ زیرا قوانین حقوقی و مرخصی .... از هیچ ارگانی به آنها ارایه نشده است و در صورت شکایت، هم باید ساعتها از وقت کار زده شود و هم چندین ماه به دنبال حق و حقوق خود بود. 
آیا دریانوردان که شغل آنان جزو مشاغل سخت به شما میرود و ماهها از خانه و خانواده خود دور هستن باید در ماه  2.5 روز مرخصی داشته باشند ؟ یعنی مرخصی نفرات دریایی با خشکی یکسان میباشد ؟ آیا بعد از چند ماه دوری از خانواده زمان برگشت به مرخصی (اندک) که خانواده چشم به راه او میباشد با دست خالی و بدون حقوق و شرمندگی دوران چند روزه مرخصی را سپری نماید ؟ آیا دریانورد بعد از چندین سال کار کردن در دریا با بیمه تامین اجتماعی که آن هم به طور منظم رد نمیشود و روزهای مرخصی نیز اکثرا جزو بیمه محسوب نمی گردد. چگونه میتواند بازنشسته گردد؟ به کار گیری نیروی کار خارجی هم باعث خروج ارز زیادی از کشور عزیزمان ایران میگردد که محاسبه آن با توجه به تعداد بالای نفرات در ماه و سال رقم قابل توجهی میشود و هم از طرفی باعث بیکاری نیروی ایرانی ماهر و آماده به کار شده است. 
در اینجا لازم به ذکر است دریانوردان ایرانی برای دریافت گواهینامه و مدرک دریایی خود بعد از گذراندن ماهها دوره های مختلف آموزشی، صرف وقت و پرداخت هزینه های دوره و کسب موفقیت در امتحانات و دریافت مدارک دریایی و آمادگی حضور در شناورها جهت کار، تازه متوجه میشوند که از کار خبری نیست. با توجه به اینکه مدارک دریانوردان از طریق سازمان بنادر و دریانوردی صادر میگردد و دوره های دریانوردی نیز زیر نظر این سازمان می باشد؛ متاسفانه هیچ گونه حمایتی از سوی این سازمان در خصوص رفع مشکلات فوق انجام نمی گیرد.  
با توجه به عضویت ایران در کنوانسیون های دریانوردی و ملزم به انجام تعهدات به آنها، سوالی در اینجا به وجود می آید که آیا تمام تعهدات انجام شده است ؟ در غیر اینصورت مسئول اجرای آن تعهدات کدام سازمان یا ارگان میباشد ؟ در مقابل به کارگیری عوامل خارجی در شناورهای ایرانی که موجب تخریب و ضررهای فراوانی به پیکره تجارت و اقتصاد حمل و نقل دریای ما میشود، اما دلیل این دست اقدامات چیست ؟ چرا باید اینگونه باشد؟ آیا ما کمبود نیروی متخصص داریم ؟ پس این همه نیروی بیکار متعهد و متخصص چرا ؟ در حالیکه همه این مشکلات به وجود آمده از طریق سندیکای دریانوردان، 300 نفر شکایت دریانوردان تقدیم به وزارت کار و امور اجتماعی و اداره اتباع خارجه ایران تحویل داده شد و حدود یکسال از این موضوع میگذرد که تا به امروز متاسفانه مسئولین محترم هیچگونه اقدام و جوابی ارائه نداده اند. 
با توجه به نامگذاری چند سال اخیر به نام اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در باب بومی کردن اقتصاد و همچنین تحکیم بنیاد خانواده که مورد تاکید حضرت آیت اله خامنه ای نیز میباشد از مسئولین محترم نیز بارها در فرمایشاتشان خواسته اند که معضل بیکاری جامعه را سامان بخشند، ولی متاسفانه عملکرد مسئولین با منویات مقام معظم رهبری در منافات است. حال اینکه ملت ایران تحت رهبری فرزانه، ملزم به حرکت در راه تعیین شده توسط ایشان هستیم و هم از جهت امر به معروف و نهی از منکر و هم به جهت رساندن صدای این قشر زحمتکش کشور، از مسئولین محترم، وزیر محترم کار و امور اجتماعی، مدیرعامل محترم سازمان بنادر و دریانوردی ایران، مدیر کل محترم اتباع خارجه کشور و دبیر کل محترم اتحادیه مالکان کشتی های تجاری و خصوصی کشور عاجزانه تقاضا داریم نسبت به لغو مجوز کار اتباع خارجی در صنعت دریانوردی کشتی های خصوصی و دولتی داخلی و بهبود اوضاع کار معیشتی دریانوردان قراردادی، اقدام متقضی را صورت دهند تا همگی در کنار هم شعار اصلی انقلاب (نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی) را به بهترین وجه ممکن تحقق بخشیم و در راستای اشتغالزایی جوانان غیور این مرزوبوم گام برداریم. 

با نهایت سپاس و تشکر فراوان از شما مسئولین محترم 
دریانورد سرمهندس پژمان رفیعی، نماینده 400 دریانورد ایرانی


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سیدمحمود مصطفوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
0
1
ممنونم از مهندس پژمان رفیعی و امیدوارم که مشکلات دریانوردان رسیدگی شود
سهیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
0
1
خداییش دیگه ما موندیم چیکار کنیم
اومدیم جنوب با هزار امید به عنوان آشپز مشقول به کار شدم. گفتن بهم سر ماه حقوق وبیمه تو میدیم . هنوز ن حقوق گرفتیم ن بیمه شدیم . حتی قرار داد هم نبست.فقط وعده های دروغین داد.چجوری باید صدامونو به ملت ایران برسونیم که آخه یه هندی اگ جنگ بشه میاد واسه ملت جمهوری اسلامی ایران میجنگه. من ۲سال خدمت کردم واسه این ملت واسه جهموری اسلامی. ۲ سال از عمرمو گذاشتم. مگه هندی اومده واسه ایران خدمت کرده . حالا مایی که ۲ سال زندگیمونو واسه ملتمون گذاشتیم باید بیکار باشیم بعد یه هندی بیاد تو ایران کار داشته باشه. واقعا این یه ظلم بزرگ به ملت ایران. به همه جوانان. ۱۰ تن جوانای سرباز ما تو مرز ایران پاکستان کشته شدند. اینا شهید شدند. پس ما جوانان ایران هستیم که از خاک ایران به ارزش از دست دادن جونمون داریم مبارزه میکنیم. الان این حق ما جوانان هستش که بیکار باشیم.

خدایییش خودتون قضاوت کنید
آیا کسی صدای منو میشنوه . فک نکنم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
0
0
متاسفانه شرکتهای دولتی مثل نفتکش و شرکتهای تابعه آن مثل اطلس همچنان از نفرات خارجی بی کیفیت با حقوقهای بسیار بالا به دلایلی مشخص ...استفاده میکنند که بایستی برخورد شده و متوقف گردد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: