تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۶۶۱
تعداد بازدید: ۲۲۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس گرامی باد
خلیج همیشه فارس را مظهر حماسه های دلیرمردان ایرانی در طول تاریخ می شناسند، آبراهی که به واسطه رشادت ها، نامش سندی جاودان و پرافتخار برای دلیرمردان و شیر زنان ایرانی است.
به گزارش مارین نیوز، تیر سال 1384 شورای انقلاب فرهنگی، با توجه‌ به‌ هدف‌ قراردادن‌ هویت‌ فرهنگی‌ و تاریخی‌ ملت‌ ایران از سوی‌ ایادی‌ استکبار جهانی‌ به‌ خصوص‌ برخی‌ از کشورهای‌ همسایه‌ و تلاش‌ آنان‌ برای‌ تحریف‌ نام‌ تاریخی‌ خلیج‌ فارس، به‌ پیشنهاد شورای‌ فرهنگ‌ عمومی‌ روز اخراج‌ پرتغالی‌ها دهم اردیبهشت از تنگه هرمز را به‌ عنوان‌ روز ملی‌ خلیج فارس نامگذاری‌ کرد.
خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان با وسعت 240 هزار کیلومتر به شمار می رود که جزایر ایرانی «خارک، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، کیش، قشم و لاوان» را در خود جای داده است. از این رو این خلیج پهناور به دلیل موقعیت جغرافیایی و دسترسی به آب های آزاد جهان، اهمیت بسزایی نزد کشورها و دولت های گوناگون دارد به همین دلیل برخی از آنان در طول تاریخ بارها برای سلطه بر این خلیج مهم به طرف آن لشگرکشی کرده اند. در این میان پرتغالی ها به مدت 117 سال بر سواحل جنوبی ایران تسلط داشتند و به بهره برداری از آن می پرداختند تا اینکه در تهایت پس از تلاش های بسیار «امام قلی‌خان» امیر فارس توانست در 10 اردیبهشت 1031 هجری خورشیدی بر متجاوزان چیره شود و آنان را از تنگه هرمز و خلیج فارس اخراج کند. 
خلیج فارس ایران در طول تاریخ مدّون خود از اهمیت ویژه‌ای در سیاست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برخوردار بوده و هست، از جمله ویژگی‌های قابل ذکر خلیج فارس، موقعیت خاص جغرافیایی آن می‌باشد، ارتباط این آبراه با اقیانوس هند و آب‌های آزاد، باعث شده تا منطقه از لحاظ تجاری و نظامی، به خلیج فارس وابسته شود.
اکتشافات نفتی و غنای آب خلیج فارس از لحاظ مواد معدنی و غذایی، آن را به نگینی بی همتا تبدیل کرده و چشم طمع بسیاری از کشورهای منطقه و قدرت‌های فرا منطقه‌ای را به سوی خود جلب نموده است.
ارزش‌های عظیم اقتصادی و موقعیت سوق الجیشی و سیاسی خلیج فارس از قدیم الایام تا امروز، استعمارگران را تشنه حضور و سلطه طلبی در منطقه کرده و باعث شده تا آنها بکوشند همواره سیاست خود را بر این منطقه تحمیل کند.
از این رو خلیج فارس، همیشه صحنه کشمکش و نبرد بوده و سرزمین‌های حاشیه آن نیز از این کشمکش‌ها متأثر شده، به گونه‌ای که زندگی سیاسی و اقتصادی این کشورها با توجه به مسائل و جریان‌های جاری در خلیج فارس جهت و سمت و سو می‌گیرد.
سال های اخیر مستکبران با دسیسه های گوناگون و با همکاری برخی کشورها سعی در تحریف نام خلیج فارس داشته که باوجود تلاش های زیاد با شکست روبرو شده اند زیرا نام خلیج فارس ریشه در تاریخ کهن این گیتی پهناور دارد و قابل تغییر نیست.


«بزرگ بن شهریار» ناخدای رامهرمزی در کتاب «شگفتی های هند، خشکی ها، دریاها، و جزیره هایش» می نویسد: «از شگفتی های دریای پارس چیزی است که مردمان به شب هنگام بینند، در آنگاه، چون موج ها بر هم خورند و بر یکدیگر شکسته شوند، از آنها آتش برجهد و آنکه بر کشتی سوار است پندارد که بر دریایی از آتش روان باشد.»
دکتر محمد عجم، که در زمینه مطالعات مربوط به تاریخ خلیج فارس صاحب نظر است در مقاله‌ای نوشته است: در مـتون تمامی قراردادهای چند قرن گذشته که بین دولت‌های عربی منطقه یا بین کشورهای اروپایی و کشـورهای مـنطقه مـنعقد شـده اسـت هر جا نامی از پهنه آبی جنوب ایران به میان آمده است با نام خلـیج فـارس همـراه بوده است. از سال ١٥٠٧ تا ١٩٦٠ در تمامی قراردادها و معاهده‌هایی که پرتغالی‌ها، اسـپانیایی‌ها، انگلیسی‌ها، هلندی‌ها، فرانسوی‌ها،بلژیکی‌ها، روس‌ها و آلمانی‌ها با دولت ایران یا هر کشور یـا پدیده سیاسی یا امرای تحت الحمایه خود در منطقه امضا کرده‌اند، در زبان‌های مختلف واژه‌های مـترادف بـا خلـیج فارس به کار برده‌اند. حداقل در ١٠ مورد از این‌گونه قراردادها که میان کشورهایی همانند کویـت، عربسـتان، عثمانـی، عمـان و امـارات متصالحه منعقد شده هم به زبان عربی و هم انگلیسی خلیج فارس به کار رفته است.
این مشی مستكبرانه و منافقانه تا به امروز نیز از جانب این قدرت ها اعمال می شود به صورتی كه درج نام‌های جعلی خلیج‌ فارس، نشات‌گرفته از سیاست‌های خصمانه شبكه‌های فرهنگی- تبلیغاتی غرب است كه با در نظر داشتن رویكرد دوران استعماری سعی در شكاف و اختلاف افكنی بین كشورهای حوزه‌ی خلیج فارس را دارند؛ چراكه این منطقه از نظر ژئوپولیتیكی‌ ممتاز است و وحدت و همگرایی كشورها و ملت های منطقه مانع از رسیدن كشورهای استعماری به اهداف شوم استکباری انها می شود و هرگونه فرصت‌طلبی را در این زمینه خنثی خواهد نمود.
برای ترسیم خط تئوریك و عملیاتی دشمنان فرهنگ و تمدن ایران در دوران معاصر قرن بیست یكم گواه و نشانه های بسیاری است: دشمنان و مستكبران عالم در طی هشت سال جنگ تحمیلی هویت تاریخی ایران اسلامی را در معرض تعدی قرار دادند كه با شكست مواجه شد و در ادامه سیاست های خصمانه كه بوی دوران استعمار را می دهد، به حریم تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران اسلامی نظر سوء دارند.
برای نمونه به تلاش مؤسسه آمریكایی نشنال جغرافی (National geographic) برای مصطلح كردن نامی دروغین برای خلیج فارس در اطلس جهانی این موسسه یا تلاش سایت google برای تغییر وجعل نام خلیج فارس می توان اشاره كرد. نام خلیج فارس، با نام ایران برای همیشه در تاریخ گره خورده است.

اين ارتباط عميق و پايدار ايران با خليج فارس در اشكال و حوزه های مختلف قابل ترسيم، تائيد و تاكيد است و استمرار آن تا دوران معاصر و حال نيز به تصویركشيده شده است. سير تحولات دوران معاصر بيانگر اقتدار ايرانيان در خليج فارس بوده و در حال حاضر نيز جمهوری اسلامی ایران تضمین کننده ثبات خلیج فارس و آرامش در این منطقه می باشد.
جمهوری اسلامی ایران با داشتن یک حکومت سیاسی مقتدر بر پایه مردم سالاری دینی به عنوان قدرت بزرگ و تصميم ساز در منطقه است و سهم مهم و اساسی در شکل گیری و تضمين ثبات منطقه دارد.
شكست طرح هایی چون خاورمیانه جدید كه برای ترسيم و تدوين منطقه سیاسی خاورميانه بدون حضور ايران صورت می گيرد، بیانگر اقتدار ايران در سیاست، فرهنگ و امنیت منطقه خليج فارس است و الگوبرداري كشورهاي منطقه از نقش و جايگاه ايران مي تواند جهان اسلام را به مثابه قلب لجستيكی و سياسی راهبردی با توجه به ظرفیت بالا و ممتاز از نظر ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیک تبدیل به یک قدرت بزرگ وتاثيرگذار جهانی كند.
امروز نیز مردانی از جنس فولاد پرچم پرافتخار ایران اسلامی را بر پهنه بیکران خلیج همیشه فارس پاسداری می کنند و با نگاه تیز خود دشمنان بزرگ و کوچک را زیر ذربین دارند تا اگر خطایی از آنان سر بزند پاسخ کوبنده نثارشان کنند. خلیج فارس همیشه فارس است زیرا دشمنان بارها در این آبراه طعم تلخ شکست را از دلیران مردان ایرانی چشیده اند و هرگز به خود اجازه نمی دهند کوچکترین تعرضی به این آبراه داشته باشند. و دست آخر اینکه خلیج فارس نامی به بلندای تاریخ است که پیوندی ناگسستنی با تاریخ، فرهنگ و جغرافیای ایران سربلند و مردمان پارس دارد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مدیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
0
1
خلیج همیشگی فارس
درود بر شما
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: