تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۶۷۹
تعداد بازدید: ۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
اقتصادی که در حال توسعه است از یک‌سو و جمعیت در حال رشد از سوی دیگر باعث شده نیاز و مصرف منابع انرژی مانند زغال‌سنگ، نفت خام و گاز طبیعی در هند افزایش پیدا کند.
اقتصادی که در حال توسعه است از یک‌سو و جمعیت در حال رشد از سوی دیگر باعث شده نیاز و مصرف منابع انرژی مانند زغال‌سنگ، نفت خام و گاز طبیعی در هند افزایش پیدا کند. در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، مصرف اولیه انرژی در این کشور رشد ۵.۷درصدی را تجربه کرد که معادل ۶۳۸میلیون بشکه نفت خام است. اما سهم گاز طبیعی از ۱۰درصد در سال ۲۰۰۹ به ۷درصد در سال ۲۰۱۴ کاهش پیدا کرد. این در حالی است که متوسط جهانی در این زمان ۲۴درصد بوده‌است. بخش اصلی این ماجرا به کاهش شدید عرضه داخلی مربوط می‌شود.
به گزارش مارین نیوز، به نقل از گزارش «بازار گاز در هند»، تقاضا برای گاز طبیعی در هند، از دسترسیِ پایین و همچنین قیمت، متأثر است. در کنار آن مسائلی مانند وضعیت زیرساخت‌ها و کمبود امکانات برای واردات گاز نیز روی تقاضا برای گاز طبیعی در هند تأثیر می‌گذارد. سرانه مصرف گاز در هند نسبت به متوسط جهانی نیز بسیار پایین است. این رقم در هند ۳۹متر مکعب در ازای هر نفر است در حالی‌که متوسط سرانه جهانی، ۴۶۹متر مکعب است.
هند به تازگی در زمینه زیرساخت‌های خطوط لوله انتقال گاز دست‌به‌کار شده و هنوز راه زیادی تا توسعه کامل دارد. در این شرایط، ال‌ان‌جی نقش حیاتی را برای برآورده نیاز این کشور بازی می‌کند. هند در حال حاضر چهارمین واردکننده بزرگِ ال‌ان‌جی در سرتاسر جهان است. پیش از این کشور، ژاپن، کره‌جنوبی و چین قرار دارند. در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، واردات ال‌ان‌جی در هند رشد ۱۱.۱درصدی را تجربه کرده‌است. بر اساس آخرین خبرها، واردات ال‌ان‌جی در هند همچنان در حال افزایش است.
یکی از دلایل افزایش واردات ال‌ان‌جی در هند به کاهش هزینه‌های واردات مربوط می‌شود. این کشور در سال ۲۰۱۶ قراردادی با قطر بست که به لطف آن می‌تواند با هزینه کمی، ال‌ان‌جی را وارد کند. برخی از تحلیل‌گران ادعا کردند هندی‌ها در این قرارداد با قطر، موفق شدند سالانه ۳میلیارد دلار پس‌انداز کنند.
طبق گزارش اتحادیه بین‌المللی گاز، هند در سال ۲۰۱۶، چهارمین واردکننده ال‌ان‌جی بوده که سهم ۵.۸درصدی را در دنیا به خود اختصاص داده‌است. در این گزارش پیش‌بینی شده که هند بیشترین رشد را در بازار ال‌ان‌جی در جهان داشته‌باشد. هرچند این کشور در سال ۲۰۱۵ هیچ پایانه جدیدی راه‌اندازی نکرده اما موفق شده چند پروژه بزرگ را کامل کند. چشم‌اندازی که برای این کشور تا سال ۲۰۲۰ برآورد شده، باعث شده این کشور در کانون توجه قرار بگیرد.
از این لحاظ هند می‌تواند بازار خوبی برای ایران باشد. بر اساس گزارش ال‌ان‌جیِ سال ۲۰۱۶، ایران تا پیش از برداشته شدن تحریم‌ها، شرایط بسیار سختی در زمینه ال‌ان‌جی داشت. این کشور نمی‌توانست با بسیاری از کشورها و شرکت‌هایی که کسب‌وکار آن‌ها در رابطه با صنعت ال‌ان‌جی است ارتباط داشته‌باشد. علاوه بر آن، ایران به تکنولوژی‌های روز دنیا برای تبدیل ال‌ان‌جی نیز دسترسی نداشت. اکنون که تحریم‌ها برداشته‌شده، انتظار می‌رود ایران در بازار ال‌ان‌جی ظهور چشمگیری داشته‌باشد. در این شرایط، هند می‌تواند بازار خوبی برای ایران باشد که البته ایران برای ورود به این بازار باید با قطر رقابت کند.

منبع : انرژی امروز


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: