تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۶۹۲
تعداد بازدید: ۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹
توجه به نخبگان و افزایش ظرفیت پذیرش پژوهشگران از جمله درخواست‌های جامعه علمی از دولت آتی است؛ به گونه‌ای که به گفته یکی از محققان حوزه دریا در حال حاضر بسیاری از نخبگان کشور به دلیل نبود شغل از کشور مهاجرت می‌کنند.
به گزارش مارین نیوز، دکتر وحید چگینی مشاور کمیسیون تخصصی طرح پرورش ماهی در قفس سازمان شیلات (طرح اقتصاد مقاومتی) در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد زیر ساخت‌های آموزشی و پژوهشی در کشور، گفت: در وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری،  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقداماتی برای ارتقا سطح علمی کشور انجام شده است و وضعیت علمی کشور نیز نشان می‌دهد که در این زمینه بهتر از حوزه اقتصاد عمل شده است.
وی با تاکید بر اینکه در 37 سال بعد از انقلاب وضعیت علمی و پژوهشی از رشد اقتصادی و حتی اجتماعی بهتر بوده است، اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد که نهادهای متولی در این حوزه عملکرد بهتری داشته و بهتر به وظایف خود عمل کرده‌اند.
چگینی به بیان رشد علمی ایران پرداخت و یادآور شد: در عین حال نگران کند شدن نرخ رشد علم در سال‌های اخیر بودیم که این نگرانی نیز مرتفع شده است و خوشبختانه شرایط خوبی حاکم است.
وی با بیان اینکه در حوزه دریا گام‌های خوبی برداشته شده است، خاطرنشان کرد: با توصیه‌های صورت گرفته در پژوهشگاه اقیانوس شناسی و همچنین انجمن‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای مرتبط با دریا گام‌های موثری در این زمینه برداشته شده است به گونه‌ای که در 4 سال اخیر شاهد ایجاد ستاد فناوری دریایی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شده است.
چگینی ایجاد این ستاد را زمینه‌ای برای افزایش شتاب رشد علوم دریایی و دریانوردی دانست و ادامه داد: ایجاد این ستاد نشان دهنده اهمیت این علم در کشور است و علاوه بر آن در معاونت پژوهشی وزارت علوم نیز کارگروه علوم دریایی را تشکیل داده است ضمن آنکه دانشگاه‌های دریایی در سال‌های اخیر توسعه زیادی یافته است.
رییس سابق پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی، طراحی و ساخت کشتی اقیانوس پیما را از دیگر اقدامات موثر در حوزه توسعه علوم در کشور نام برد و اضافه کرد: ما در حوزه دریا زیر ساخت مناسبی داریم.
وی با اشاره به انتظارات جامعه علمی،‌ گفت: توسعه علمی کشور بسیار اهمیت دارد و نباید این امر فدای مصالح دیگر شود و باید بودجه‌های این حوزه افزایش یابد.
چگینی افزایش ظرفیت اساتید و پژوهشگران را از دیگر انتظارات جامعه علمی در دولت آینده ذکر کرد و یادآور شد: ما باید از نخبگان چه در خارج و چه در داخل کشور استفاده کنیم. در حال حاضر شاهد این هستیم دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور توانایی جذب جوانانی که از دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل می‌شوند را ندارند.
این محقق حوزه دریا پایین بودن حقوق اساتید را از دیگر چالش‌های موجود در کشور نام برد و اضافه کرد: این امر موجب خواهد شد که نتوانیم نخبگان را جذب کنیم و به نظر می‌رسد دولت آینده به افزایش حقوق اعضای هیات علمی و بودجه‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها توجه کند.
به گفته وی علی رغم تلاش‌های صورت گرفته شاهد از دست دادن نخبگان جوان هستیم و شاهدیم که میزان بیکاری میان افراد تحصیلکرده بیشتر است.
وی با بیان اینکه برای افرادی که دارای مدرک پایین‌تر از دیپلم هستند، زمینه کاری بیشتری وجود دارد،‌ ابراز تاسف کرد که میزان بیکاری به نسبت جمعیت افراد تحصیلکرده بیشتر است و این در حالی است که برخی از آنها نخبه هستند و در هر کشوری که باشند می‌توانند در بهترین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مشغول به فعالیت شوند.
وی با ابزار تاسف از اینکه آمار مهاجرت‌ها رو به افزایش است، دلیل آن را بیکاری دانست و یادآور شد: از این رو از دولت آتی ضمن آنکه انتظار می رود اقدام به رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی می‌کند به توسعه علمی و فناوری کشور توجه ویژه داشته باشد؛ چرا که توجه به این حوزه باعث حل مسایل و مشکلات اقتصادی کشور شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: