تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۷۳۴
تعداد بازدید: ۱۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
در حالی معاون وزیر راه و شهرسازی اوایل اردیبهشت امسال از معرفی اپراتور نهایی بندر شهید رجایی طی دو هفته خبر داده بود که با وجود گذشت مدت مذکور هنوز این وعده محقق نشده است.قرار بود تا پایان سال گذشته برنده نهایی مناقصه ترمینال۱و ۲ این بندر مشخص شود.
به گزارش مارین نیوز، تسنیم امروز 23 اردیبهشت در گزارشی نوشت : مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی 9 اردیبهشت ماه امسال با اعلام وعده‌ای جدید برای  انتخاب اپراتور نهایی بندر شهید رجایی گفته بود: یکی از دلایل طولانی شدن این کار سرمایه‌گذاری توام خارجی‌ها با اپراتور داخلی بوده است تا به یک کار مشترک ایرانی و خارجی تبدیل شود. 
محمد سعیدنژاد تاکید کرد: بهره‌برداران ارزیابی شدند و تا دو هفته آینده از آنها درخواست قیمت خواهیم کرد تا براساس آن اپراتور نهایی انتخاب شود. 
وی با بیان اینکه در فاز دو بندر شهیدرجایی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نداریم، افزود: میزان سرمایه‌گذاری فاز 3 حدود 300 میلیون دلار است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به تعویق افتتاح بندر شهیدبهشتی چابهار گفت:  قرار بود این بندر با حضور مقامات ارشد منطقه افتتاح شود اما با توجه به اینکه این افتتاح مقارن با انتخابات با ریاست جمهوری شد بندر مذکور پس از رفع محدودیت‌ها و پس از انتخابات افتتاح می‌شود. 
سعیدنژاد با بیان اینکه در بندر چابهار مجموعا 850 میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، اظهار کرد: از محل منابع داخلی سازمان 300 میلیون دلار، از محل سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی و سازمان بنادر 430 میلیون دلار، از محل قرارداد تامین فاینانس با هندی‌ها 150 میلیون دلار و از محل قرارداد BOK با هندی‌ها 85 هشتاد و پنج میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بخشی از تجهیزات این بندر خریداری شده و در حال ورود به بندر است، بخشی در حال حمل بوده و بخشی دیگر در حال امضای قرارداد است اما به طور کلی فرایند خرید تجهیزات تا آخر سال زمان می‌برد.
بر اساس این گزارش، 6 دیماه سال گذشته مدیر اداره بندر و دریانوردی استان هرمزگان از انتخاب اپراتور ترمینال یک و دو بندر شهید رجایی تا 2 ماه آینده خبر داده و گفته بود:‌ مقدمات تشریفات برگزاری مزایده ترمینال دو بندر شهید رجایی انجام شده و امیدواریم تا پایان سال جاری برنده آن مشخص شود.
الله مراد عفیفی پور یادآور شد: بر اساس فراخوان عمومی اولیه‌ای که برای مزایده اپراتوری ترمینال دو بندر شهید رجایی انجام گرفت شرکت های متقاضی به سازمان بنادر و دریانوردی رجوع کردند تا سوالات خود را در این زمینه برای پاسخگویی مطرح کنند.
وی با اشاره به این‌که بر اساس تصمیمات سازمان بنادر  این ترمینال قرار است با مشارکت خارجی راهبری شود، افزود: شریک خارجی باید بحث سرمایه گذاری در بندر را مد نظر قرار دهد چرا که اولویت سازمان بنادر تنها انتخاب اپراتور بندری نیست، چراکه همین حالا هم شرکت های داخلی توان این کار را دارند به همین دلیل اساسا دلیل حرکت به سمت انتخاب شریک خارجی متناظر بر سرمایه گذاری در بندر بوده است که شاخص های آن تعیین شده و در مدل ارائه شده وجود دارد و در جلسات توجیهی برای متقاضیان شفاف سازی شده است.
وی ادامه داد: حداقل سرمایه گذاری 50 میلیون دلار و حداقل مشارکت در حدود 29 درصد از جمله شاخص‌های انتخاب شریک خارجی است، ضمن آن‌که شریک خارجی باید در سطح بین المللی و در رنکینگ جهانی جایگاهی در خور داشته باشد و در حوزه های سرمایه گذاری، اپراتوری و تجهیزات دارای سابقه خوب و حسن شهرت باشد.
عفیفی پور با اشاره به این‌که امیدواریم شریک خارجی ترمینال دو بندر شهید رجایی با تمام شاخص های اعلام شده جذب شود به مانا گفت: تشریفات اداری ترمینال یک قبل تر از ترمینال دو آغاز شده اما مقدمات تشریفات برگزاری مزایده ترمینال دو بندر شهید رجایی نیز انجام شده و امیدواریم تا پایان سال جاری برنده آن مشخص شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: