تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۷۳۷
تعداد بازدید: ۱۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷
با افزایش آلودگی های اقیانوس ها و دریاهای کره زمین، تلاش برای پاکسازی آنها و نجات محیط زیست دریایی رو به افزایش است.
به گزارش مارین نیوز به نقل از دیجیتال ترندز، امروزه حجم زیادی از خرده پلاستیک ها، لکه های نفتی و دیگر زباله ها  اقیانوس های سطح کره زمین را آلوده کرده و این امر می تواند بر حیات انسان نیز تاثیر منفی بگذارد. اما یک موسسه غیرانتفاعی به نام Ocean Cleanup قصد دارد از فناوری های نوظهور برای پاکسازی اقیانوس ها استفاده کند.
موسسه یاد شده از یک تور تله ای بزرگ برای جمع آوری آلودگی و زباله های موجود در دریا و انتقال آن به خشکی برای جمع آوری و معدوم سازی استفاده خواهد کرد. هر چند برخی اقیانوس شناسان در مورد کارآیی چنین سیستمی تردید داشته و می گویند این روش می تواند به حیات موجودات دریایی لطمه بزند.
تورهای شناوری که به همین منظور طراحی می شوند از «پلی اورتان» فشرده تولید شده اند که از استحکام کافی برای جمع آوری و نگهداری توده های بزرگ و سنگین زباله برخوردار است و البته به اندازه کافی منعطف است تا خود را با نوسانات و موج های آب اقیانوس سازگار کند. در ازای این تورها به بیش از یک و نیم کیلومتر می رسد.
در سال های گذشته هم پیشنهاداتی به منظور پاکسازی آب اقیانوس ها از زباله با استفاده از تورهای بزرگ مطرح شده بود، اما نگرانی از استحکام و مشکل آفرینی این تورها برای موجودات دریایی مانع از اجرای طرح های یاد شده گردیده بود. اما تور جدید قادر به نگهداری زباله هایی در ابعاد یک سانتیمتر هم هست و شفافیت آن مشاهده آب های زیر دریا را نیز ممکن می کند. استحکام و پایداری طولانی مدت از جمله دیگر مزایای این تور شفاف است.
Ocean Cleanup امیدوار است با استفاده از این شیوه ظرف پنج سال از میزان آلودگی های اقیانوس آرام تا ۵۰ درصد کاسته شود. البته هزینه این کار بالغ بر ۳۱.۵ میلیون دلار است که تا به حال ۲۱.۷۷ میلیون دلار برای آن جمع آوری شده است. اجرای اولین مرحله این طرح از اواخر سال ۲۰۱۷ آغاز شده و تا اواسط سال ۲۰۱۸ ادامه دارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: