تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۷۴۳
تعداد بازدید: ۱۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
مدیر عامل کشتیرانی ج.ا.ا : با پیگیری های شرکت کشتیرانی، بعد از رفع مشکلات کشتی ایران-کاشان امیدواریم ظرف هفته آینده این کشتی تحویل نهایی شود.
به گزارش مارین نیوز، مدیر عامل کشتیرانی جمهوی اسلامی ایران در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران اظهار داشت : در قرارداد بین ایران و کره جنوبی که در سال ۲۰۰۸ منعقد شد، قرار بر خرید ۱۷ فروند کشتی بود که به دلیل تحریم ها این قرارداد مسکوت ماند و شرکت مربوطه با مراجعه به محاکم بین المللی، ادعای خسارت ۱۷۸ میلیون دلاری از ایران کرد، اما با مذاکراتی که با این شرکت انجام شد، همان قرارداد به ۱۰ فروند کشتی که 4 فروند از این کشتی ها ظرفیت 14500 TEUدارند و 6 فروند دیگر شناورهای MRT برای حمل محصولات شیمیایی و پتروشیمی می باشند تقلیل یافت و مبلغ ۱۵۷ میلیون دلار پرداختی ایران به عنوان پیش پرداخت ساخت و تحویل این ۱۰ فروند محاسبه شد.
محمد سعیدی با بیان اینکه اولین فروند از این شناورها فروردین سال آینده تحویل کشتیرانی خواهد شد و پس از تحویل اولین شناور، هر ماه یک فروند و در مجموع طی ۱۰ ماه ۱۰ فروند تحویل کشتیرانی می شود، افزود: حجم این قرارداد ۶۷۰ میلیون دلار بوده است.
وی در پاسخ به سوالی از سوی خبرنگاران در خصوص ظرفیت ساخت کشتی در داخل کشور و استفاده از دانش داخلی گفت: ما پتانسیل های بالایی در صنعت کشتی سازی داریم اما ملاحظاتی باعث می شود تا نتوانیم از این پتانسیل بهره برداری کنیم؛ بر این اساس یکی از محدودیت ها منابع مالی کشور است؛ اما با توجه به اولویت های اصلی دولت، این منابع صرف ضرورت های اصلی ملت می شود. اگر ضروریات و تامین الزامات زندگی مردم را در نظر بگیریم، دیگر منابعی برای هزینه های ساخت کشتی در دسترس نیست.
محمد سعیدی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی دیگر در خصوص آخرین وضعیت انتقال فناوری ساخت کشتی های مگاسایز به داخل اظهار کرد: یکی از برنامه کشتیرانی با هدف نوسازی ناوگان و افزایش قدرت رقابت پذیری احیای قراردادهای تعلیق شده در دوران تحریم بود.
وی امضای قرارداد با شرایط مورد نظر ایران در راستای توانمندسازی یاردهای کشتی سازی داخلی را یکی از مزیت های احیای قرارداد تعلیق شده با هیوندای اعلام کرد و گفت: در قرارداد مذکور بر سه موضوع انتقال فناوری از مرحله طراحی مفهومی تا راه اندازی کشتی، امکان سنجی تولید تجهیزات داخلی و الزام هیوندای برای آموزش 30 نفر از پرسنل کشتیرانی و شیب یاردها تاکید شده است.
مدیر عامل کشتیرانی از معرفی شرکت ایزوایکو به شرکت سازنده جهت انتقال فناوری خبر داد و با اشاره به امضای قرارداد ۲میلیارد دلاری تامین فاینانس خارجی گفت: عصر امروز در وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت خبر تاسیس شرکت مشترک بین ایدرو، کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش توسط وزیر اعلام خواهد شد. بر این اساس شرکت ایزوایکو در اختیار این شرکت مشترک برای تعمیر و ساخت شناور با ظرفیت های پایین قرار می گیرد.
سعیدی در پاسخ سوالی دیگر مبنی بر این که آیا بنادر ایران زیرساخت پهلوگیری کشتی های مگاسازی را دارند، اظهار کرد: خوشبختانه در فاز یک و 2 بندر شهید رجایی این امکان فراهم است.
وی با اشاره به کشتی ایران- کاشان با ظرفیت 2200 TEU که پس از 14 سال طی هفته جاری به کشتیرانی جمهوری ایران تحویل می شود، بیان کرد : ایران ظرفیت ارزشمندی در حوزه صنایع دریایی دارد و باید از این پتانسیل ها به نحو شایسته ای استفاده شود. یکی از موانع استفاده از ظرفیت ها محدود بودن منابع مالی است و منابع مالی باید صرف اولویت های اصلی دولت و ضرورت های اصلی ملت شود.
مدیرعامل کشتیرانی ج.ا.ا بیان کرد: شیب یاردهای ایرانی علاوه بر پیشنهاد ساخت باید پیشنهادات تامین مالی را مانند سازندگان خارجی به بهره برداران حوزه حمل ونقل دریایی ارائه دهند.
وی درادامه از توان تعمیرات کشتی در خزر توسط شرکت صدرا خبر داد و گفت : علیرغم اینکه هزینه های تعمیرات توسط صدرا بسیار بالاتر از شرکت های خارجی است اما با دستور اکید مسئولان برای حمایت از صدرا ما سفارشات خود را از طریق این شرکت انجام خواهیم داد
وی افزود: در دوره تحریم، کشتیرانی ایران دچار محدودیت فراگیر و تحریم همه جانبه قرار گرفت و افرادی که تحریم‌ها را طراحی کردند، به درستی می‌دانستند اهرم اصلی صادرات را هدف گرفتند.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: آنها می‌دانستند اگر مسیرهای صادراتی مسدود شود، مشکلات اقتصادی بسیاری برای کشور ایجاد خواهد شد؛ به نحوی که محصولات پتروشیمی، نفت و کالاهای غیرنفتی، در صادرات و واردات با مشکلات زیادی مواجه بود؛ اما در همین دوران تحریم، محدودیت‌های جدی در زمینه بیمه وجود داشت و تمام شرکتهای بیمه دنیا، ارتباط خود را برای بیمه اتکایی با ایران قطع کردند.
وی تصریح کرد: در این میان، مشکلات فراوانی در خصوص نوسازی خطوط کشتیرانی ایجاد شد که ما را با چالش فراوانی مواجه کرد؛ به نحوی که در نبود بیمه های اتکایی، امکان خروج از کشور و پهلوگیری در بنادر دنیا را نداشتیم.
مدیرعامل کشتیرانی ج.ا.ا، در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت شرکت مشترک ایران و هند گفت: این شرکت ۴۰ سال قبل یعنی پیش از انقلاب، با سرمایه مشترک شرکت کشتیرانی ایران و هند تاسیس شد که بعد از انقلاب هم، فعالیت آن ادامه داشت، اما در دوران تحریم های ظالمانه علیه ایران، هند در مصوبه ای اعلام کرد این شرکت باید منحل شود؛ ما با طرف هندی وارد مذاکره شدیم و بر این اساس، در دیداری با نخست وزیر هند به اهمیت این شرکت اشاره و از آن، به عنوان نماد رابطه دریایی دو کشور حمایت شد که در نهایت، با نظر مساعد نخست وزیر هند، این مصوبه لغو و پس از سرمایه گذاری هندی ها در منطقه چابهار می تواند فعالیت حمل و نقلی خود را ادامه دهد.
سعیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر ظرفیت های گردشگری در حوزه دریایی اظهار کرد: ما در حوزه دریایی با وجود مرز آبی جنوب و شمال کشور، ظرفیت های گردشگری بسیاری داریم؛ ولی طی این سالها توجهی به آن نکرده ایم؛ این در حالی است که آبادترین و پر رفت و آمدترین شهرهای دنیا شهرهای بندری هستند، اما در کشور ما دقیقا همین شهرها جزو شهرها و استان های محروم با اقتصاد ضعیف هستند، در حالیکه رشد گردشگری دریایی می تواند به ارتقای اقتصاد این شهرهای بندری کمک کرده و درآمدزایی بسیاری نیز برای کشور داشته باشد.
وی ادامه داد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با سازمان های مرتبط با گردشگری و همچنین مناطق آزاد واقع در خلیج فارس مذاکره و برنامه ریزی هایی انجام داده است تا بتوان از ظرفیت های این مناطق برای جذب گردشگر خارجی و به خصوص گردشگران خارجی برای آشنایی با جزایر جنوبی مانند تنب کوچک، تنب بزرگ و سایر دارایی های ارزشمند کشور در خلیج فارس استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص وضعیت بیمه کشتیرانی در دنیا گفت: ما در دوران تحریم از طریق دو شرکت، امور بیمه ای کشتیرانی را انجام می دادیم، اما با توجه به عدم پوشش ریسک، نمی توانستیم در وضعیت آرامی به فعالیت خود ادامه دهیم. ناوگان کشتیرانی بعد از رفع تحریم ها با پوشش بیمه ۷۵ میلیون دلاری که به ۴۵۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد فعالیت خود را آغاز کرد. ماه گذشته توانستیم حجم بیمه های اتکایی کشتیرانی را به مبلغ یک میلیارد دلار برسانیم.
به گفته سعیدی، در حال حاضر شرکت کشتیرانی ایران شامل ۱۵۲ فروند شناور با ۱۲۰ هزار TEU ظرفیت کانتینر و ۵ میلیون تن  ظرفیت حمل فله است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: