تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۷۵۱
تعداد بازدید: ۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات : در همایش فراساحل انتظار داریم گزارشهای تخصصی از اندازه گیری های میدانی را ببینیم و بشنویم. در واقع منابعی که در چنین همایشی منتشر میشوند باید در آینده مورد استناد تحقیقات بعدی باشند وگرنه ما عملاً وقت و منابع موجود را هدر داده ایم.
به گزارش مارین نیوز، هفتمین همایش بین المللی فراساحلی کشور خرداد ماه سال جاری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود. در این راستا با دکتر فرهود آذرسینا از اعضاء کمیته علمی این همایش به گفتگو نشستیم، فرهود آذرسینا عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات و دبیر کمیته های فنی سازمان استاندار ایران می باشد که همراهی و ارتباط مستمر دانشگاه ها، ارائه مقالات پژوهشی و تولید دانش کاربردی را همسوی نیازهای صنعت می داند. در ادامه این گفتگو را می خوانیم : 
  • طبق گزارشات طی 10 سال گذشته، هیچ شناور نصاب و لوله گذار خارجی به آب‌های کشورمان وارد نشده و در حال حاضر شناورهایی نظیر ابوذر 1200، سی مستر، HL-5000 و ... در صنعت فراساحل فعالیت دارند، اما شناورهای خدمات فراساحلی در میادین نفت و گاز ایران اغلب از شرکت‎های خارجی اجاره می‎شوند، با توجه به اینکه در آینده نزدیک تعداد پروژه‌های کشور در حوزه فراساحل افزایش یابد، نیاز کشور به خدمات لجستیک دریایی و بویژه شناورهای فراساحلی را چگونه ارزیابی می کنید ؟ 
به نظرم کشتی ها و سایر تجهیزات لازم در عملیات دریایی، گرچه باید ویژگی و قابلیت مشخص و تقریبا ثابتی داشته باشند، کاربردهای خاص منطقه ای نیز در طراحی آنها مهم است. چنین نگاهی به  بخش بازار لجستیک صنایع فراساحل به معنای طراحی مشترک میان شرکتهای ایرانی و خارجی خواهد بود.
  • حضور و رشد شرکتهای دانش بنیان در صنعت فراساحل کشور را چگونه ارزیابی می کنید و در این حوزه چه نواقصی داریم ؟
به نظرم واضح است که محصول دانش بنیان که حاصل دانش است همانا شناخت نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای صنعت است. اگر غیر از این باشد دانش ما نقص دارد و مطمئناً فراوانی شرکتهای دانش بنیان نخواهد توانست راهگشا باشد. آگاهی از این شرایط را گاهی به غلط رانت اطلاعات مینامیم. اینکه یک شرکت دانش بنیان بداند نیاز صنعت چیست رانت نیست، بلکه واسطه گری و واردات کالاها و خدماتی که توان داخلی دارند باعث آسیب میشود. بنابراین، شرکت پتروپارس وظیفه دارد که صفر تا صد جزئیات یک پروژه سکوی فراساحل در پارس جنوبی از طراحی، ساخت، نصب، بهره برداری و نهایتاً تعمیر و نگهداری و برچینش آنرا با برگزاری دوره های تخصصی به دانشجویان و استادان و پژوهشگران معرفی کند. در یک چنین همراهی و ارتباط مستمر، مقالات پژوهشی و تولید دانش کاربردی و همسوی نیازهای صنعت خواهد بود. به همین ترتیب وزارت نیرو وظیفه دارد که گزارش SWOT  مربوط به انرژی های نو دریایی را تدوین نموده و در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار دهد. اینکه پژوهشکده انرژی های نو از طیف امواج دریاهای ایران، وضعیت باد فراساحل و شاخصهای اقتصادی این حوزه بی اطلاع است و صرفاً وزارت نیرو میگوید برق تولیدی را با فلان قیمت میخرد غیرقابل قبول است و عملاً هرگونه فعالیت پژوهشی و تولیدی در این زمینه را مختل میکند.
  • با توجه به نام گذاری سال 96 به نام تولید و اشتغال، ظرفیت این حوزه برای ایجاد اشتغال چگونه است و چه میزان این صنعت می تواند به این معضل کمک کند ؟ 
این موضوع تخصص من نیست اما به نظر بنده، برای بهبود وضعیت تولید و اشتغال چاره اصلی ارتقای سطح درآمد مشاغل است. پایین بودن دستمزدها باعث چند پیشگی شده و در نتیجه تعداد فرصت های شغلی میان تعداد نیروی کار کمی تقسیم میشود که هم باعث بیکار ماندن عده دیگر و هم کاهش کیفیت مشاغل شده است. در ادامه هم این کیفیت غیراستاندارد باعث رکود تولید و بدتر شدن مضاعف بازار کار می شود. یک کارگر ماهر جوشکار در عسلویه چقدر درآمد داشته باشد منصفانه است؟ رعایت انصاف در تنظیم درآمد تمام مشاغل باعث خواهد شد افراد با آگاهی مناسب رشته تحصیلی انتخاب نمایند، با کیفیت درس بخوانند و سرانجام کار خود را با انگیزه و علاقه بهتر انجام دهند.
  • چه نیازهایی در حوزه فراساحل وجود دارد که می توان در هفتمین همایش بین المللی صنایع فراساحل به آن پرداخت و آن را مطرح کرد ؟ نظر شما در خصوص محورهای همایش چیست ؟ 
همایش صنایع فراساحل که یک همایش بین المللی منحصر بفرد در کشور است باید در سطحی برگزار شود که همه نویسندگان مقالات وکسانی که کارگاه ارائه میکنند و حتی شرکت کنندگان آزاد احساس کنند که در تراز اول این رشته مهندسی مسوولیت و جایگاه برتری یافته اند و حضور در این همایش باعث ارتقای دانش و شناخت ایشان شده است. بر این اساس مقالاتی که چاپ شده و موضوعاتی که طرح می شوند نباید تکرار مکررات باشد. باید پرسید چرا در این همایش اطلاعات جدید و کاملتری از شرایط محیطی دریاهای ایران از جمله طیف امواج، مشخصات خط ساحل، جزر و مد، شرایط خاک و زلزله اطلاع رسانی نمیشود. ما هنوز در تحلیل سازه های دریایی ناچار هستیم به اطلاعات ناقص بویه های سازمان بنادرو دریانوردی و ایستگاه های هواشناسی ساحلی بسنده می کنیم. در این همایش انتظار داریم گزارشهای تخصصی از اندازه گیری های میدانی ببینیم و بشنویم. در واقع منابعی که در چنین همایشی منتشر میشوند باید در آینده مورد استناد تحقیقات بعدی باشند وگرنه ما عملاً وقت و منابع موجود را هدر داده ایم.
  • به نظر حضرتعالی همایش فراساحل کمکی به جبران عقب ماندگی ها در حوزه فراساحل می کند ؟ 
باز در این مورد هم جوابی تقریباً تکراری و تا حدی غیرتخصصی میدهم. عقب ماندگی ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته مانند ژاپن و آلمان از چه نوع است؟ آیا این فاصله آنگونه که در حرف عوامانه گفته میشود ۲۰ سال یا ۵۰ سال یا ۱۰۰ سال است؟ در دنیایی که هر روز حجم داده های آن چند برابر میشود آیا اصلاً سال و ماه بیان درستی از فاصله ها هست؟ روشن است که این عقب ماندگی در نطفه از جنس علوم و تحقیقات است و بعد در حالت رشد یافته بیشتر به شکل مدیریتی نمایان میشود. هر چقدر ما از بودجه و تمهیدات تحقیق بزنیم در سمت دیگر برای کارهای صنعتی و مدیریتی هزینه بیشتری میپردازیم. این همایش میتواند سلامت هسته و دانه صنایع دریایی و فراساحل را مراقبت کند.
  • اگر بخواهید به صنایع فراساحل کشور نمره بدهید، چه نمره ای می دهید ؟ 
خدمت استادان اهل فن بی ادبی نشود ۱۳ از ۲۰ میدهم. این صنعت در ایران کنونی یک دانشجوی کارشناسی ارشد است – نمیگویم دانش آموز اول متوسطه چون در آنصورت نه من صلاحیت نمره دادن دارم و نه او عاقل و بالغ است که سرزنش بشنود – که به سختی نمره قبولی گرفته اما مشروط است و باید این درس و دوره را دوباره بگذراند تا اشتباهات قبلی جبران و درس برایش ملکه بشود. هیچ راه دیگر و هیچ روزنه ارفاق حتی نیم نمره هم ندارد. بنده که هشت سال عضو هیات علمی با متوسط ۱۰ ساعت تدریس در هفته، راهنمایی و مشاوره بیش از ۵۰ پایان نامه، ۴۰ مقاله نمایه شده در سیویلیکا و بیش از ۱۰ مقاله وب آوساینس هستم تنها یک طرح همکاری آن هم صرفاً مطالعاتی داشته ام پس همین نمره هم با ارفاق است. این آمار باید ۲۰ پایان نامه به جای ۵۰ تا و ۲۰ طرح همکاری با صنعت به جای یکی می بود. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: