تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۷۵۴
تعداد بازدید: ۳۱۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
با امضاء تفاهمنامه سه جانبه بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران، بازار شناور، تعمیر و ساخت کشتی از طریق شرکای داخلی تأمین می شود.
به گزارش مارین نیوز، کشتی‌ سازی در ایران هرچند قدمتی بیش از ۳۰ سال دارد؛ اما چالش‌ های موجود در کشور از جمله تحریم موجب شد تا این صنعت دستاورد قابل قبولی از خود به جای نگذارد؛ هرچند با عبور از تحریم‌ های بین‌ المللی شرایط برای رشد این صنعت پربازده فراهم شده است.
به گفته فعالان این حوزه «تاخیر زیاد در تحویل به موقع کشتی‌ های  سفارشی و نداشتن منابع مالی مورد نیاز» در سال‌ های تحریم بی‌ اعتمادی متقاضیان داخلی و سایر متقاضیان را به همراه داشت و موجب شد تا نیاز داخلی از طریق سازندگان جهانی تامین شود.
حال با عبور از تحریم‌ های بین‌ المللی و فراهم شدن شرایط برای همکاری با شرکت‌ های بزرگ کشتی‌ سازی، فعالان این صنعت معتقدند همکار شدن با کشتی‌ سازان بزرگ دنیا را می‌ توان یکی از راه‌ های توانمند سازی این صنعت در کشور دانست، زیرا کشتی‌ ‎سازان خارجی کشتی را طبق تعهدات در زمان مقرر تحویل می ‎دهند از سوی دیگر کل هزینه ساخت از طریق فاینانس (تامین مالی) می‎ کنند روندی که می‌ تواند توانمندی این صنعت را به همراه داشته باشد. علاوه بر ساخت طی کردن این روند می‌ تواند کشور را در بازسازی و تعمیر کشتی‌ های بزرگ نیز توانمند کند. 
به گفته فعالان این حوزه در حال حاضر توانمندی تعمیر کشتی‌ های کوچک در کشور وجود دارد و با توجه به قراردادی که میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش برای تاسیس شرکت مشترک ساخت و تعمیر کشتی‌های پهن پیکر اوایل هفته جاری منعقد شد، شرایط برای تعمیر و ساخت کشتی‌های پهن پیکر نیز در کشور فراهم شده است. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم انعقاد این قرارداد درباره اهمیت این توافق، تصریح کرد: اهمیت این مشارکت از یک سو در توان تولیدی و طراحی و مهندسی شرکت ایزوایکو و از سوی دیگر دو مشتری داخلی شرکت کشتیرانی ج.ا.ا و شرکت ملی نفتکش است. 
محمدرضا نعمت زاده با بیان اینکه در این مشارکت منافع تولید کننده و مصرف کننده ادغام شده و قرارداد برد- برد است، اظهار امیدواری کرد : این تفاهمنامه الگوی خوبی برای سایر همکاری ها باشد .
در این خصوص منصور معظمی رئیس هیات عامل ایدرو با اشاره به اینکه حدود چهار ماه پیش توافق‌ نامه‌ ای با شرکت DSME کره برای ساخت و تعمیر کشتی‌ های غول پیکر در کشور منعقد شد، گفت : ذی نفع و سهامداران شدن شرکت‌ های ایرانی در یکی از بند‌های این توافق‌ نامه این مورد مدنظر قرار گرفته بود که با موافقت شرکت کشتیرانی ج.ا.ا و شرکت ملی نفتکش و عقد توافق‌ نامه با این شرکت‌ ها شرایط برای تحقق بند پیش بینی شده در این قرارداد فراهم شد. 
معظمی با اشاره به اینکه دو شرکت کشتیرانی ج.ا.ا و شرکت ملی نفتکش از مصرف‌کنندگان بزرگ کشتی محسوب می‌شوند، عنوان کرد: این دو شرکت نیاز خود را از شرکت‌ های سازنده خارجی تامین می‌ کنند این در حالی است که توان ساخت کشتی و تعمیر در کشور وجود دارد به همین دلیل با مدیران این دو شرکت رایزنی‌ هایی صورت گرفت و با توجه به موافقت آنها استارت تاسیس شرکت مشترک ساخت و تعمیر کشتی‌ های پهن پیکر زده شد. 
مدیر عامل شرکت ایدرو ادامه داد: ۲ شرکت خارجی سهامدار این مشارکت خواهند بود که به طرف های قرارداد مشارکت افزوده می شوند.
به گفته رئیس هیات عامل ایدرو در این توافق‌ نامه بندی برای حضور شرکت‌ های خارجی فعال در این حوزه نیز در نظر گرفته شده که براساس آن دو شرکت خارجی سهامدار این مشارکت خواهند شد و به طرف‌های قرارداد مشارکت امروز افزوده خواهند شد که در این خصوص مذاکرات با شرکت کره‌ای به اتمام رسیده و رایزنی با دومین شرکت خارجی برای حضور در این توافق‌نامه ادامه دارد. 
به گفته منصور معظمی، امروز شاهد مشارکت بسیار خوبی در صنعت کشتی سازی کشور هستیم زیرا روحیه تقابل به روحیه تعامل و مشارکت تبدیل شده است.
معظمی درخصوص زمان اجرایی شدن این توافق‌ نامه نیز گفت : استارت کار زده شده و از ماه آینده احتمالا به مرحله اجرایی خواهد رسید. 
وی درخصوص اینکه آیا اقداماتی برای عقد قرارداد ساخت یا تعمیر کشتی پهن پیکر در کشور صورت گرفته نیز افزود: مطالعات در خصوص ساخت و تعمیر کشتی صورت گرفته اما هنوز قراردادی منعقد نشده و با استقرار شرکت دوم خارجی قراردادهای ساخت و تعمیر نیز منعقد خواهد شد.
با امضاء این تفاهمنامه سه جانبه بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران، بازار شناور، تعمیر و ساخت کشتی از طریق شرکای داخلی تأمین می شود. 



منابع : دنیای اقتصاد، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
0
1
کشتی کاشان که بعد از 15 سال هنوز به اتمام نرسیده ، فقط برای عکس انداختن از اون استفاده می کنید .
واقعا حیف بیت المال که دست افراد نالایق است
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: