تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۷۶۳
تعداد بازدید: ۱۵۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
در گفت‌وگو با مدیرعامل شركت مطرح شد
مدیرعامل شركت مهندسی ساخت تاسیسات دریایی ایران اگرچه کارهای ایجاد شده را به اندازه ظرفیت شرکت تحت مدیریتش‌ نمی‌داند، ولی معتقد است حداقل بخشی از ظرفیت شناورهای منحصر به فرد IOEC مورد بهره برداری قرار می‌گیرند؛ می‌تواند، دغدغه به كارگیری تمام توان تاسیسات دریایی را كاهش دهد.
به گزارش مارین نیوز، اگرچه هم اکنون پروژه‌های توسعه ای فعال قابل توجهی در مجموعه صنعت نفت كشور وجود ندارد و طرح‌ها اكثرا مراحل مطالعاتی را پشت سر می‌گذارند، اما با تلاش‌های صورت گرفته، شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران توانسته حجم كاری قابل توجهی را برای شناورهای خود در سال 96 ایجاد نماید.
مهندس ابوالقاسم رحمانی مدیرعامل این شركت فراساحلی اگرچه کارهای ایجاد شده را به اندازه ظرفیت شرکت تحت مدیریتش‌ نمی‌داند، ولی معتقد است حداقل بخشی از ظرفیت شناورهای منحصر به فرد IOEC مورد بهره برداری قرار می‌گیرند؛ می‌تواند، دغدغه به كارگیری تمام توان تاسیسات دریایی را كاهش دهد.
با این‌حال مدیرعامل شركت مهندسی  ساخت تاسیسات دریایی ایران؛ افق روشنی پیش روی این شركت متصور است كه با گرفتن پروژه‌های جدید محقق خواهد شد. آنچه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگویی با مدیرعامل این شركت فراساحلی است. 
  • جناب آقای مهندس با توجه به اینكه تاسیسات دریایی طی سال‌های فعالیت خود گام‌های بلندی را در اجرای پروژه‌های دریایی نفت و گاز كشور برداشته و به موفقیت‌های زیادی دست یافته است، عملکرد این شرکت را در سال 95 چگونه ارزیابی می‌کنید؟
همانطور که مطلع هستید، شركت تاسیسات دریایی در زمره شرکت‌های برتر منطقه در بخش دریایی و برترین شرکت فراساحل نفت و گاز در كشور است. در خصوص اهم فعالیت‌های این شركت در سال 95 باید بگویم همكاران ما در سال گذشته سکوهای فازهای 19A و 19Cرا نصب و به بهره‌برداری رساندند و سکوی فاز 19B را نیز به عنوان آخرین سکوی این فاز نصب كردند. همچنین با نصب و بهره‌برداری از سکوهای فازهای 20،21 پارس جنوبی، در مجموع شاهد افزایش تولید روزانه 100 میلیون مترمكعب گاز از چهار سکوی یاد شده بودیم. تحویل سکوهای فازهای 12 و 17 و 18 از دیگر فعالیت‌های شرکت در سال 95 بود كه در مجموع عملکرد شرکت تاسیسات دریایی را در سال 95 مورد پذیرش كارفرما قرار داد. 
  • با توجه به پایان یافتن فعالیت‌های ساخت سازه‌های دریایی پارس جنوبی، برنامه شركت تحت مدیریت جنابعالی در اجرای عملیات لوله‌گذاری در سال 96 چیست؟ 
با تلاش‌های صورت گرفته، خوشبختانه برای بخشی از شناورهای این شرکت در سال آینده کار ایجاد شده است. انجام 500 کیلومتر خط انتقال گاز توسط دو شناور سی‌مستر و اوشنیک می‌تواند بازار كار مناسبی را در بخش لوله‌گذاری رقم زند. گفتنی است بر اساس اقدامات صورت گرفته، لوله‌گذاری خط لوله فاز14، انعقاد قرارداد با شركت صدرا به منظور احداث خطوط فازهای 13A و 13B، ارائه پیشنهاد قیمت برای خط لوله فاز 23 این میدان مشترك از جمله فعالیت‌های IOEC  در سال جاری است. معتقدم متاسفانه در شرایط كنونی به اندازه ظرفیت تاسیسات دریایی خصوصا در زمینه ساخت عرشه ها کار وجود ندارد، ولی خوشبختانه دغدغه كاری جدی برای تعدادی شناورهای منحصر به فرد و گران قیمت این شركت نیز در صورت تحقق پروژه های یاد شده مطرح نیست. 
  • به اعتقاد جنابعالی این شركت در حال حاضر با چه چالش‌های جدی دست به گریبان است؟ 
معتقدم چالش‌های IOEC هم اکنون بیشتر به مباحث شرکت‌داری بازمی‌گردد. پیش از این هزینه‌های Over Head این شركت فراساحلی حدود 15 درصد هزینه‌های شرکت بود، این در حالی است كه اکنون به دلیل كاهش حجم پروژه‌ها، این رقم بالغ بر 28درصد رسیده است. تعداد نیروی انسانی و ناوگان دریایی قابل توجهی كه بعنوان یك ضرورت برای اجرای پروژه ها در زمان تحریم تامین شدند با حجم کار کم فعلی این چالش را ایجاد كرده است. 
هزینه‌های جاری گزاف شركت كه متناسب با پروژه های متعدد سال گذشته بوده است، می‌طلبد تا فعالیت‌های این شركت در جهت كاهش هزینه‌ها سوق یابد. از این بابت نیز اقدامات موثری انجام شده است كه از جمله آنها می‌توان به ساماندهی شركت‌های اقماری زیر مجموعه IOEC و كاهش هزینه اتمام پروژه های در دست اقدام اشاره کرد. 
  • آیا چشم‌انداز روشنی فراروی شركت با انجام فعالیت‌های در دست اجرا به منظور شفاف‌سازی مباحث مالی تاسیسات دریایی متصورید؟ 
بله. مبحثی که می‌تواند امیدوارکننده باشد، مربوط به موارد مصوب شده اضافه کار پروژه‌های در دست اجرای این شركت فراساحلی است. تثبیت ادعاها و كلیم‌های پروژه‌های فازهای 15، 16، 12، 14، 17 ، 18، 19، 20 و 21  از مباحثی است كه در صورت محقق شدن و تامین بودجه و پرداخت آنها می‌تواند چالش‌های مالی فراروی این شركت را تا حدی مرتفع کند. به آینده IOEC امیدواریم تا بتواند با گرفتن کار از وضعیت رکود فعلی خارج شود.
  • در راستای ارتقای سطح فعالیت‌های شرکت چه برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است؟
به منظور توسعه سطح فعالیت‌های شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، انجام اقدامات موثر در چند بخش ضروری به نظر می‌رسد. ضابطه‌مند کردن سیستم حقوق و دستمزد کارکنان یکی از این موارد است که حركت در مسیر ساماندهی این بخش در دستور کار قرار دارد.  همچنین مضاعف كردن تلاش‌ها به منظور افزایش كارآمدی عملیات دریایی و كاهش زمان و نیز تعدیل هزینه نگهداری شناورها در این خصوص قابل ذكر است.
از سوی دیگر، تنظیم سیستم ارزیابی همکاران به منظور ایجاد تحرک همراه با مكانیزم تشویق و تنبیه از دیگر فعالیت‌های مورد توجه است. معتقدم دستیابی به جایگاه واقعی IOEC نیازمند تلاش و یاری همه‌جانبه همكاران این شركت فراساحلی است. بر این اساس تلاش داریم از ظرفیت‌های موجود شرکت بهره جسته و کمترین تغییر را در بدنه ایجاد کنیم. نگاه ما باید شرکتی باشد؛ رویكردی که بتواند IOEC را به جایگاه واقعی خود برساند و معضلاتش را برطرف نماید.
  • لطفا اشاره‌ای به اهم فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده شركت تاسیسات دریایی در سال اقتصاد مقاومتی اشتغال و تولید داشته باشید.
در پاسخ به پرسش شما باید گفت، راه‌اندازی نهایی عرشه فاز 19B و تحویل عرشه‌های 19C و 19A‌ به كارفرما به همراه حمل، نصب و راه‌اندازی گوی شناور (SPM ) این فاز به عنوان فعالیت‌های تاسیسات دریایی در سال جاری قابل ذكر است. همچنین همكاران این شركت تحویل‌دهی بخش فراساحل فازها 21،20 به شركت نفت و گاز پارس و همچنین اتمام عملیات اجرایی خط لوله فاز 22 و تحویل آن به كارفرما را در برنامه دارند. پایان یافتن عملیات لوله‌گذاری هر دو خط لوله فاز 14 و بهره‌برداری از یك خط آن، اجرای عملیات لوله‌گذاری درون میدانی فازهای 22 به 24 و بهره‌برداری از آن نیز به عنوان اهم برنامه‌های این شركت فراساحلی قابل ذكر است. در این میان نیز برنامه‌ریزی مناسبی به منظور اتمام راه‌اندازی خط لوله درون میدانی فاز 17/18 و تحویل به كارفرما و نیز اجرای عملیات لوله‌گذاری درون میدانی فازهای 14A-14C و 14B-14D و بهره‌برداری از یك خط آن انجام شده است.
به عنوان برنامه‌های دیگر شركت IOEC در سال اقتصاد مقاومتی؛ اشتغال و تولید می‌توان به اجرای عملیات لوله‌گذاری درون میدانی فازهای 13A-13C و 13B-13D و بهره‌برداری از یك خط آن، همچنین ‌انجام عملیات لوله‌گذاری درون میدانی فازهای 23 به 24B و نهایتا احداث خطوط لوله فازهای A13، B13 و 23 در صورت ابلاغ و تامین هزینه از سوی كارفرما اشاره داشت.
كاركنان این شركت همچنین ادامه روند عملیات ساخت عرشه‌ تولید پروژه فروزان در یارد خرمشهر و انتقال قطعات ساخته شده عرشه‌ زیست این پروژه از كشور كره به ایران به همراه آغاز ساخت آن را با جدیت به عنوان وظیفه ملی و مهم دنبال می‌كنند.  همانطور كه می‌دانید، انتقال یكی از سكوهای میدان فروزان (از مجموع دو سكوی در دست ساخت در كشور كره) به یارد خرمشهر در سال گذشته صورت گرفت؛ موضوعی كه می‌تواند ظرفیت كاری موثری برای این منطقه ایجاد کند. انتظار داریم كارفرمای محترم نیز با تمدید قرارداد به اجرایی شدن میدان فروزان كه یك حوزه مشترك با كشور عربستان است، كمك نماید.
در نهایت نیز می‌توان به اتمام حفاری چاه های فاز 14 تا ابتدای مخزن و آغاز حفاری مخازن و عملیات تكمیل چاه‌ها و نهایتا تحویل‌دهی نهایی پروژه مطالعات مهندسی خط لوله ایران-عمان به كارفرما به عنوان برنامه‌های اصلی این شركت در سال 96 اشاره داشت.
  • با توجه به اینكه مشاركت‌های بین‌المللی به عنوان راهبرد اصلی شركت تحت مدیریت جنابعالی است، لطفا بفرمایید چه اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است؟ 
شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در راستای بهره‌گیری از فرصت‌ها در مسیر توسعه، فعالیت‌های قابل توجهی را به منظور حضور در پروژه‌های داخلی و بین‌المللی در دست اجرا داشته است؛ اقدامات متعددی كه حضور در مناقصات داخلی و بین‌المللی، ایجاد مشاركت با شركت‌های بین‌المللی، بهبود زیرساختارها به منظور توسعه بازارهای داخلی و خارجی و همچنین بهره‌گیری حداكثری از ظرفیت‌های شركت و صادرات خدمات فنی و مهندسی را شامل می‌شود. 
شركت تاسیسات دریایی با توجه به ظرفیت‌های موجود، قادر است تمام زنجیره خدمات پیمانكاری در حوزه نفت و گاز اعم از بالادستی، حفاری، پیمانكاری خشكی و دریایی را در تراز بین المللی به طور كامل ارائه کند؛ موضوعی كه موجب شده بسیاری از شركت‌های بزرگ پیمانكاری و نفتی جهان در سال 1395 مراجعات بسیاری به شركت داشته و در این ارتباط، مذاكرات متعددی صورت گیرد. به جرات می‌توان نتیجه این مذاكرات را تهیه بیش از 10 تفاهمنامه همكاری بین‌ المللی مشترك با موسسات و شركت های معتبر منطقه، جهانی و صاحب نام دانست كه بسیاری از آنها امضا شده و برخی نیز در دست امضا است. 
همچنین از نكات قابل توجه پس از امضای این تفاهمنامه‌ها می‌توان به تهیه و ارائه 3 الی4 مورد پیشنهاد توسعه میادین دریایی اشاره داشت كه به همراه پیشنهاد تامین مالی، در قالب قراردادهای EPCF‌ به وزارت نفت (در سال 1395 و در راستای چارچوب همكاری با شركت‌های بین‌المللی) مطرح بوده است در این میان نیز می توان از قرارداد EPDF و EPCF میدان فروزان یاد كرد.
شایان ذكر است که در این خصوص، شركت IOEC در انتظار پاسخ وزارت نفت و نهایی‌سازی است. امید نوید می‌رود كه امضای دو تفاهمنامه موجود در یك تا دو ماه آتی در دست اقدام قرار گیرد. 
از سوی دیگر، با توجه به اینكه انجام فعالیت‌های بالادستی و ورود به این حوزه، نیازمند ورود شركت‌ها به عرصه E&P (اكتشاف و تولید) است، لذا این شركت اقداماتی به منظور تایید و قرارگرفتن در لیست شركت‌های دارای توانمندی اكتشاف و تولید صورت داده است تا بتوانیم با شركت‌های بین‌المللی همكاری مشتركی را به منظور توسعه میادین جدید آغاز كنیم. به این منظور در طول سال گذشته 1395 مدارك متعددی جهت احراز صلاحیت E&P تهیه و جهت بررسی كارشناسی برای شركت ملی نفت ارسال شده است و موضوع در حال پیگیری مستمر است.
از دیگر فعالیت‌های مهم صورت گرفته در سال 1395، حضور پررنگ شركت تاسیسات دریایی ایران در مناقصات پروژه فاز 11 میدان پارس جنوبی بوده است كه در این خصوص، شركت تاسیسات دریایی، تنها شركتی است كه جهت حضور در هر چهار مناقصه مرتبط با پروژه یاد شده در مرحله نخست حائز صلاحیت شناخته شده است. 
باتوجه به این موضوع، تمامی مدارك مورد نیاز فنی و مالی در چهار مناقصه مختلف شركت توتال تهیه و در زمان مقرر برای این شركت ارسال شد. همانطور كه در بالا نیز بدان اشاره شد، شركت تاسیسات دریایی در سال 1395 اقدامات قابل توجهی در جهت توسعه همكاری‌های مالی و تكنولوژیكی با شركت‌های نفتی بین‌المللی داشته است. این فعالیت‌ها در جهت توسعه  همكاری‌های مشترك در بازارها هدفگذاری شده و همچنین در راستای افزایش توان مالی و تكنولوژی شركت در بخش‌های مختلف، صورت گرفته است.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: