تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۷۷۱
تعداد بازدید: ۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
دبیرستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی : هم افزایی بین دانشگاه و صنعت زنجیره ای است که علم را به هدف تبدیل میکند و لازم است تلاشهای پراکنده که در مراکز علمی و دانشگاه ها می شود به سمت یک هدف مشخص هدایت شوند، اگر نتوانیم انرژی و هم افزایی لازم را ایجاد نمائیم و این توانایی های پراکنده را در یک راستا قرار دهیم نمی توانیم انتظار کار خارق العاده ای داشته باشیم.
به گزارش مارین نیوز، در 2 روز هفتمین همایش بین الملی صنایع فراساحل که با حضور مقامات، مسئولین، کارشناسان داخلی و خارجی، اساتید و دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید، بسیاری از مسائل و نواقص دیده و آموخته شد. بسیار روشن بود اینکه ببینیم و بیاموزیم که ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه که بطور قطع و یقین از همین همایش ها و سمینارها حاصل می شود، چقدر می تواند در ایجاد خط مشی علمی برای جوامع علمی و پژوهشگران عزیزمان و حل مشکلات و مسائلی که کم و بیش صنایع فراساحلی ایران با آن مواجه است، تاثیر گذار و راهگشا باشد. 
دکتر محمد سعید سیف، دبیرستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر کمیته علمی هفتمین همایش بین الملی صنایع فراساحل در مراسم اختتامیه این همایش با اشاره به اینکه در برگزاری این همایش و برنامه های جانبی آن وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، بسیاری از سازمانها، ارگانها، شرکتهای نفتی و پیمانکاران، مهمانان خاجی، دانشگاه ها و ... کمک کردند تا خوشبختانه توانستیم این گردهمایی فراساحلی را برگزار نمائیم، گفت : شروع این همایش از 14 سال پیش بود، که بصورت 2 سالانه توانستیم این راه را ادامه دهیم و هفتمین همایش را هم برگزار نماییم و لازم است از فردا به فکر برنامه ریزی همایش هشتم برای 2 سال دیگر باشیم. 
وی در ادامه با بیان اینکه در ایران صنعت نفت و بخصوص صنعت فراساحل علی رغم آنکه باید بیشتر به آن توجه و پرداخته می شد، صنعتی بسیار جوان است، گفت : دهه 70 شروع فعالیت صنعت فراساحل کشور است و تا قبل از آن تمام سکوهای نفتی را پیمانکاران خارجی بالاخص آمریکایی و اروپایی ها طراحی و می ساختند و ما هیچ بزاعتی نداشتیم. با تاسیس شرکت های فراساحلی مثل تاسیسات دریایی و صدرا سکوهای ابوذر ساخته شد و بعد از آن پارس جنوبی شکل گرفت و فعالیت فراساحلی در این 2 الی 3 دهه اخیر منجر به آن شد که هم اکنون توانمندی بسیار خوبی داشته باشیم. 
دبیر کمیته علمی هفتمین همایش بین الملی صنایع فراساحل با بیان اینکه خوشبختانه این توانمندی در دانشگاه ها رسوخ کره است، اظهار داشت : علیرغم این که دانشگاه ها و صنعت همکاری خوبی نداشتند اما رتبه سال 2015 علمی ایران در دنیا نهم بوده است و طبیعاتا در یکسال اخیر با شیب رشدی که داشته است، می توانیم تجسم کنیم که در آمار سال 2016 که بزودی منتشر خواهد شد رتبه علمی ما چند پله رشد داشته باشد. 
محمد سعید سیف افزود : این طبیعاتا بخاطر فعالیت های علمی است که در دانشگاه ها انجام می شود و اساتید و دانشگاه های مختلفی فعال هستند. دانشجویان فوق لیسانس و دکترای متعدد داریم که طبیعتا کمک کرده که ما از لحاظ علمی بزاعتمان افزایش پیدا کند.  
وی ادامه داد : خوشبختانه شرکتها طی این 2 الی 3 دهه توانستند توانمندی های خوبی را کسب کنند و این 2 عامل می تواند عامل سوم و در حقیقت هم افزایی ایجاد کند که بتوانیم در بازارهای بین المللی و در عرصه منطقه هم حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم. 
این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه عملا می توان هدف همایش را ارتباط صنعت و دانشگاه ذکر کرد، گفت : می خواهیم دستاوردهای علمی که در دانشگاه ها داریم رنگ و بوی صنعتی پیدا بکند و صنعت هم دستاوردها و تجارب خود را عرضه نماید. قطعا تعداد 35 مقاله که ارائه شد و 20 کارگاه هایی که برگزار گردید کمک می کند که درک متقابل را پیدا کنیم. 
وی با اشاره به سخنرانی مقامات و میزگرد "بررسی وضعیت صنایع فراساحل کشور و فرصتهای پسابرجام" که روز اول همایش برگزار گردید، گفت : با حضور مدیران و کارشناسان ارشد این حوزه دغده های اصلی، مشکلات و مسائل مطرح شد و پیشنهادات آنها شنیده شد و طبیعتا اینها می تواند در برنامه ریزی های علمی و دانشگاهی هم استفاده شود و درک متقابل پررنگ تر و برنامه ها چه در سطح آموزش و چه در سطح تحقیقات و توسعه فناوری، شرکتهای دانش بنیان و پروژه های صنعتی هم راستا شوند و یکدیگر را تقویت کنند. 
محمدسعید سیف در ادامه با اشاره به اینکه عملا بزاعت مالی و سخت افزاری کشور محدود است و اگر نتوانیم انرژی و هم افزایی لازم را ایجاد نمائیم و این توانیی های پراکنده را در یک راستا قرار دهیم نمی توانیم انتظار کار خارق العاده ای داشته باشیم، افزود : امیدواریم با حسن نیتی که صنایع دارند و صحبت های مفیدی که در این همایش گردید بتوانیم این هم افزایی را بیشتر ایجاد نمائیم. 
وی بیان داشت : برای همایش هشتم فراساحل جلسه ای را با شرکت تاسیسات دریایی و صدرا داشتیم و علاقه مند هستند در برگزاری چنین همایشهایی سهم جدی تری داشته باشند، مشئولیت بپذیرند و عملا بخشی از همایش را به عهده بگیرند تا انشااله بتوانیم با کیفیت و کمیت بهتری همایش را در 2 سال آینده برگزار نمایئم و امیدواریم شاهد همکاری های بیشتر اینچنینی باشیم. 
دبیرستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با بیان اینکه در چنین همایش هایی تمام حلقه ها و اجزاء به رشد صنعت کمک و توجه می کنند، طبیعتا رشد شرکت های بزرگ بدون آنکه پشتوانه آموزشی و پژوهشی داشته باشند، ممکن است یک رشد نا متوازن و پاسخگویی نباشد، اظهار داشت : براین اساس در این همایش سعی شده دانشجویان، شرکتهای کوچک خصوصی و بزرگ دولتی و مسئولین وزارت خانه ها حضور پررنگتری داشته باشند زیرا حس می کنیم آنچه جواب خواهد داد هم افزایی آنها و زنجیره ای است که علم را به هدف تبدیل کند و انشاله بتواند تلاشهای پراکنده که در مراکز علمی و دانشگاه ها می شود را به سمت یک هدف مشخص هدایت نماید. 
سیف گفت : این مسیر یک مسیر جهشی نیست و نمی توانیم شاهد این باشیم که برگزاری همایش، کارگاه ها و ... به یکباره روند صنعت یا مشکلات آن را برطرف نماید، هر پدیده اجتماعی و هر تغییری به تدریج اتفاق می افتد و امیدواریم تدریجا شاهد رشد و حل مشکلات و بهره برداری بهتر و گسترده تر صنعت فراسحل باشیم. 
وی در پایان از تمامی کسانی که در برگزاری این همایش کمک کردند، دانشگاه صنعتی شریف، وزارت خانه ها، انجمن مهندسی دریایی ایران، انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران، سازمانها، ارگانها و شرکتهای دریایی و مهمانان خارجی که مسافت زیادی را طی کردند و کمک کردند به ارتباطات بین المللی که در مسیر بعد از برجام شروع شده و در حال گسترش است، تقویت شود و شاهد همکاریهای بین المللی باشیم و درک بهتری از پیشرفت های کشورهای دیگر داشته باشیم، تشکر کرد و گفت : امیدوارم این برنامه ریزی مفید بوده باشد و طبیعتا بتواند از لحاظ علمی به رشد کشور در حوزه دریا و بخصوص صنعت فراساحل کشور کمک نماید و در همایش بعدی هم همکاری بهتری داشته باشیم.  

در ادامه این مراسم از آزمایشگاه ملی خلیج فارس به عنوان نهادی که به همت پژوهشگران، مسئولین و کارشناسان آن، در مسیری پرچالش و نه چندان راحت، مفتخر به دریافت به روزترین سیستم نوع مدیریت کیفیت در صنعت و علوم دانشگاهی ایران شدند تقدیر و تشکر شد. 
همچنین در پایان این مراسم از مقالات برگزیده هفتمین همایش بین الملی صنایع فراساحل تقدیر گردید.


به گزارش مارین نیوز، در سخنرانی های این همایش دستاوردهای با ارزش صنایع فراساحلی ایران، نتایج اقتصاد مقاومتی، نتایج مسائل پسا تحریم و همتی که صنعتگران در سنوات گذشته به خرج داده اند به نمایش گذاشته شد و آموختیم چه نقاط ضعف و مشکلاتی همچنان پابرجا است، بدون تعارف برای حل مشکلات و مسائل آن دستی کمک دست همت پژوهشگران و صنعتگران ایرانی نیست. 


هفتمین همایش بین المللی صنایع فراساحل با حضور کارشناسان و مدیران حرفه ای از بخش های سیاست گذاری، کارفرمایی، شرکت های طراحی و مهندسی، پیمانکاران، سازندگان تاسیسات و تجهیزات، اساتید دانشگاهی و انجمن ها و دیگر تشکل های دریایی در دانشگاه صنعتی شریف یکم و دوم خرداد ماه سال جاری برگزار گردید. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: