تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۷۹۲
تعداد بازدید: ۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
یک پایگاه اینترنتی بین المللی که تحولات بازار نفت و گاز را تحلیل می کند روز شنبه نوشت: ایران در حال بررسی جایگزین کردن روسیه به جای هند در طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی است.
به گزارش مارین نیوز، اویل پرایس که به عنوان پر بیننده ترین پایگان اینترنتی جهان به رصد فعالیتهای صنعت نفت و گاز می پردازد به سخنان بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اشاره کرد که گفته بود اگر هند از بلوک گاز طبیعی فرزاد بی عقب نشینی کند شرکت های روسی پا پیش خواهند گذاشت تا خلاء را پر کنند.
این پایگاه اینترنتی نوشت: اوایل به نظر می رسید که ایران این میدان گازی واقع در خلیج فارس را به هند واگذار خواهد کرد اما پس از آنکه دهلی نو یک برنامه سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری به ایران ارائه داد معلوم شد از همان زمان تهران به دنبال پیشنهادی های بهتر بوده است.
کنسرسیومی از شرکت های هندی که دراصل در سال 2008 یعنی قبل از اینکه ایران به خاطر برنامه هسته ای خود با تحریم های بین المللی روبرو شود این میدان گازی را کشف کرد.
به نوشته اویل پرایس، از هفته گذشته نشانه هایی مشاهده شد که گویی گفتگو بین ایران وهند درباره این معامله وارد مراحل جدیدی شده است.
بخش خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی هند روند کسب حق توسعه میدان گازی فرزاد بی در خلیج فارس را سال گذشته یعنی زمانی که تحریم ها علیه ایران برداشته شد آغاز کرد.
تخمین زده می شود این بلوک گازی حاوی بیش از 350 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و عمر بهره وری سی ساله می باشد.
وبسایت مذکور در ادامه افزود ایران می گوید پیشنهاد سه میلیارد دلاری این شرکت هندی به اندازه کافی جذاب نیست.
بر اساس این گزارش، هیات های ایرانی و هندی روز بیست و ششم اردیبهشت، راه حل های توسعه میدان گازی فرزاد بی و پرداخت باقیمانده بدهی پالایشگاه های هندی به ایران را بررسی کردند.
در این دیدار دو طرف درباره پیشنهاد شرکت او.ان.جی.سی ویدش (او.وی.ال-OVL) برای توسعه میدان گازی فرزادبی و بررسی مشکلاتی که میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت هندی بر سر مدل تامین مالی این طرح وجود دارد، مذاکره کردند.
معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی عنوان کرد: مذاکره درباره بدهی برخی شرکت‎های پالایشگر بخش خصوصی هند به ایران و پیشنهاد راه های جایگزین برای رساندن گاز طبیعی ایران به هند از دیگر محورهای دیدار بود.
اوایل خرداد ماه سال 1395 در سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به تهران، جمهوری اسلامی ایران و هند برای تحکیم و تعمیق مناسبات خود 12 سند و موافقت‌نامه همکاری در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، توسعه بنادر، امور فرهنگی، علمی و دانشگاهی امضا کردند.
هند یکی ازمشتریان بزرگ آسیایی نفت خام ایران به شمار می‎آید که پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پالایشگران هندی خرید نفت خام از ایران را افزایش دادند.
پس از کشف میدان گازی فرزاد بی، قرار بود شرکت های هندی، پس از اکتشاف، توسعه آن را بر عهده گیرند، اما پس از تشدید تحریم ها، فعالیت خود را در ایران متوقف کردند.
با رفع تحریم ها، هندی ها باردیگر خواستار توسعه میدان گازی فرزاد بی شدند. وزارت نفت هند امیدوار است ایران را متقاعد کند تا امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد بی را به شرکت هندی «او.ان.جی.سی. ویدش» واگذار کند.
براساس توافق هند و ایران قرار بود که هندی ها ابتدا پیشنهاد فنی و سپس پیشنهاد مالی خود برای توسعه این میدان را ارایه کنند که بر اساس گفته های مسئولان وزارت نفت ایران، پیشنهادهای مالی طرف هندی، با موافقت روبرو نشده است.
در صورت عدم توافق ایران و هند، طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی به صورت مناقصه بین المللی اجرا می شود.
این میدان، یکی از بزرگ ترین منابع گازی است که تاکنون هند در خارج از این کشور کشف کرده است.
بلوک فارسی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد بی می شود.
این بلوک دارای 21.68 تریلیون فوت مکعب ذخایر درجا شامل ١٢.٨ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ٢١٢ میلیون بشکه میعانات گازی قابل برداشت است.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: