مجری طرح توسعه فاز 13 از پیشرفت 65 درصدی ساخت جكت جایگزین 13A خبر داد و گفت: این سازه مردادماه سال جاری برای نصب به موقعیت 13A منتقل خواهد شد.
به گزارش مارین نیوز به نقل از شركت نفت و گاز پارس، مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با اشاره به حادثهای كه بر اثر برخورد نفتكش نروژی با پایه سكو و چاههای موقعیت دریایی SPD13A در فروردینماه سال 94 رخ داد، اظهار كرد: در آن زمان عملیات ایمنسازی چاه شماره 5 این موقعیت كه در هنگام حادثه فعال بود با انجام یكی از پیچیدهترین عملیاتهای دریایی در شرایط بسیار سخت و در عمق 40 متری از سطح دریا با موفقیت به پایان رسید و در ادامه نیز عملیات آواربرداری تحت نظارت شركت بیمهگر آغاز شد كه تا كنون به پیشرفت 95 درصدی رسیده است.
پیام معتمد افزود: با توجه به بروز این حادثه قبل از تحویل سازه و چاههای آن به شركت ملی نفت ایران، تمامی مسؤولیتهای فرآیند اخذ خسارت، مسائل حقوقی و قراردادی از جانب كنسرسیوم طرح توسعه فاز 13 به عهده پیمانكار و شركت بیمهگر طرف قرارداد با نفتكش نروژی است، لذا ساخ جكت جدید توسط یك شركت ایتالیایی و مونتاژ قطعات اصلی این جكت در یارد امارات نیز به سفارش شركت بیمهگر در حال ساخت است و شركت نفت و گاز پارس هیچ مسؤولیتی در این زمینه ندارد.
معتمد ضمن اشاره به اینكه شركت بیمهگر مكلف به تعمیر تأسیسات آسیبدیده مطابق شرایط قبل از حادثه بوده و در ارجاع كار به پیمانكاران خارجی یا داخلی مختار است، اظهار كرد: البته در زمان وقوع حادثه به دلیل شرایط تحریم، امكان عقد قرارداد شركت انگلیسی بیمهگر با پیمانكاران داخلی مقدور نبود.
این مقام مسؤول در شركت نفت و گاز پارس خاطرنشان كرد: با توجه به برنامهریزیهای فشرده و بر اساس زمانبندی، ساخت این سازه هماكنون به پیشرفت 65 درصدی رسیده است و مردادماه سال جاری برای نصب به موقعیت 13A در خلیج فارس منتقل خواهد شد.