تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۸۷۳
تعداد بازدید: ۱۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
مقامات هندی می‌گویند تولیدکنندگان غربی از ترس تحریم دوباره تهران، از تامین تجهیزات برای بندر چابهار که هند توسعه آن را بر عهده گرفته است، خودداری می‌کنند و شرکت دولتی هندی هنوز یک مناقصه برای تامین تجهیزات برگزار نکرده است.
به گزارش مارین نیوز به نقل از رویترز، مقامات هندی می‌گویند تولیدکنندگان غربی از ترس تحریم دوباره تهران، از تامین تجهیزات برای بندر چابهار ایران که هند توسعه آن را بر عهده گرفته است خودداری می‌کنند.
بندر چابهار که در دریای عمان و در امتداد تنگه هرمز واقع شده است، در مرکز آرزوهای هند برای ایجاد یک کریدور حمل و نقل به آسیای میانه و افغانستان بدون عبور از خاک پاکستان قرار دارد.
دولت هند پس از لغو تحریم‌های ایران متعهد شده است تا به منظور تسریع در توسعه این بندر مبلغ 500 میلیون دلار اعتبار اختصاص دهد. اما به گفته دو منبع دولتی هندی، شرکت دولتی که توسعه چابهار را برعهده گرفته است هنوز یک مناقصه برای تامین تجهیزات نظیر جرثقیل و لیفتراک برگزار نکرده است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که در جریان مبارزات انتخاباتی خود از برجام انتقاد کرده بود و از زمان روی کار آمدن در ماه ژانویه ایران را تهدیدی برای کشورهای خاورمیانه عنوان کرده است.
دو مقام هندی در مصاحبه‌ای جداگانه گفتند گروه مهندسی لیبهر سوئیس و شرکت‌های کانه کرینز و کارگوتک فنلاند به شرکت ایندیا پورتس گلوبال هند که در حال توسعه این بندر در آب‌های عمیق (چابهار) است، اعلام کرده است از آنجایی‌که بانک‌های کشورهایشان، به علت بلاتکلیفی و مشخص نبودن سیاست آمریکا در مورد ایران، آمادگی تسهیل تراکنش‌های مالی مرتبط با ایران را ندارند، این شرکت‌ها نمی‌توانند در مناقصه‌ها شرکت کنند.
بازار تامین تجهیزات برای توسعه اسکله‌ها و پایانه‌های کانتینری در دست این شرکت‌هاست. یک مقام رسمی در این رابطه گفت نخستین مناقصه این بندر در ماه سپتامبر منتشر شد اما به علت ترس از اعمال دوباره تحریم‌ها، تعداد اندکی در این مناقصات شرکت کردند. این نگرانی و ترس از ماه ژانویه شدت پیدا کرده است.
به گفته یک مقام هندی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «اکنون وضعیت اینگونه است که ما به دنبال تامین‌کنندگان تجهیزات می‌دویم.»
سخنگوی شرکت‌ کانه کرینز به جز تایید عدم مشارکت در این پروژه، از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرد. شرکت‌های کارگو تک و لیبهر نیز از اظهارنظر در این‌باره خودداری کردند.
برخی از مناقصه‌ها به دلیل عدم جذب شرکت‌کننده، 3 بار منتشر شده‌اند. این مقام هندی از پا پیش گذاشتن شرکت چینی زد‌پی‌ام‌سی برای تامین برخی از تجهیزات خبر داد.
عدم مشخص بودن سیاست آمریکا در قبال ایران، اکنون سبب تاخیرهای طولانی در قراردادهایی شده است که تهران به دنبال انعقاد آنها با شرکت‌های بین‌المللی بود تا میادین نفتی خود را توسعه دهد و برای ناوگان فرسوده خود،هواپیما بخرد.
اما بانکداران بزرگ بین‌المللی تمایلی با تسهیل قراردادهای ایران ندارند چراکه از مواجه شدن با تحریم‌های هنوز پابرجای آمریکا بیم دارند.
ساراب کوما، سفیر هند در ایران گفت فرآیند تهیه تجهیزات برای بندر چابهار در جریان است و ساخت برخی از جرثقیل های مورد نیاز 20 ماه زمان می‌برد. وی ادامه داد وضعیت بانکی به کندی در حال بهبود است.
وی افزود: «مناقصه‌ها به دلایل مختلفی نظیر اینکه مشخصات فنی مطابقت نداشت و برخی دلایل دیگر دوباره منتشر شدند. کانال‌های بانکی در ماه‌های اخیر در حقیقت تاحدی تسهیل شده‌اند... اگر برخی شرکت‌ها شرکت نکنند، این واقعا به خودشان ربط دارد.»


منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: