تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۸۷۷
تعداد بازدید: ۱۹۱۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
ایران نیازمند یک موزه ی ملی دریایی است که تمامی آداب دریانوردی و ساحل نشینان مختلف کشور را یکجا جمع کند و کجا بهتر از شهر بندرعباس.
به گزارش مارین نیوز، با توجه به موقعیت استراتژیک ایران و داشتن مرزهای آبی طویل، (با احتساب جزایر در خلیج فارس 1800 کیلومتر و در دریای کاسپین 900 کیلومتر و در مجموع 2700کیلومتر) دارای فرهنگ های متفاوت در دریا نوردی و زندگی و صنایع دستی ساحل نشینان، متاسفانه در گذر زمان بسیاری از وقایع مهم در پهنه ی دریا به فراموشی سپرده میشود. امروزه تمایل مردم به مدرنیزه شدن باعث شده که این فرهنگ وآداب قدیمی به مسسیر فراموشی هدایت شود. تاکنون هم عواملی باعث شده که بخشی از این فرهنگ به فراموشی سپرده شود. 


وظیفه ی دولتهاست که از این فرهنگها محافظت کند و اجازه ی فراموشی بیشتر را ندهد که این میسر نیست مگر در قالب محیطی به نام موزه. موزه در واقع بازتابی است از انسان و فعالیت های اوست. موزه ها درواقع از محیط طبیعی فرهنگی و اجتماعیِ یک جامعه به زبان ویژه ای سخن میگویند که زبان (شئ واقعی) است و چون واقعیات را بیان میکند میتواند به تمام قشرهایِ جامعه از (کوچک یا بزرگ) و از (با سواد یا کم سواد) به اندازه ی درک آنها اثر کند.


امروزه نقش موزه ها تنها در جنبه ی تفریحی آنها خلاصه نمیشود بلکه میتواند علوم گذشته را آموزش دهد و یا حتی تولید علم کند.
به طور خلاصه موزه های دریایی نمودی است از "دریا و دریانوردی"، " بندر و ساحل نشینان" و "موجودات و جاذبه های دیدنی دریا" و همچنین حفاظت و آموزش این موارد به دیگران. امروزه اکثر کشورهای دنیا به نقش موزه های دریایی در اعتلای صنایع مرتبط به دریا پی برده اند و برای رسیدن به این هدف اقدام کرده اند.


کشورهایی که در این زمینه پیشقدم شده اند مثل کشور انگلستان با موزه ی دریانودی گرینویچ یا موزه ی ملی دریانوردی پاریس در فرانسه یا موزه ی دریانوردی روتردام هلند و ... باعث شده که سالانه میلیون ها گردشگر را به خود جذب کند و منبع درآمد خوبی برای این کشورها هستند. البته همانطور که میدانیم درآمد، هدف اصلی موزه ها نیست و این کشورها با رونق موزه ی خود به حفظ و ترویج فرهنگ و هنر کشورشان کمک کرده اند. در این موزه ها اطلاعات زیر در دسترس عموم است :
  1. سیر پیشرفت ابزارها و تکنولوژی های استفاده شده برای ساخت و پیشرانش کشتی
  2. صنایع دستی مردم ساحل نشین;  خصوصا صنایع دستی برگرفته شده از دریا
  3. بخش موزه ی تاریخ طبیعی برای نمایش جانداران مومیایی شده ی دریایی منطقه
  4. بخش نگهداری از گونه های دریایی در حال انقراض
  5. کتابخانه ی مجهز مختص کتابهای مرتبط با دریا
  6. بخش آموزشی برای آشنایی دانشجویان رشته هایِ مرتبط به دریا با اصول کار صنایع گذشته و سیر امروزی شدن آنها
  7. ویترین هایی برای عکس ها، تمبرهای پستی، سکه ها،  یادگاری ها، نقشه ها و ... منقوش به طرح های مرتبط به دریا
  8. بخش مجسمه و عکس از دریانوردان معروف و کشتی سازان برتر و یا افراد مهم در حوزه ی دریا برای تجلیل از آنها
در کشور ایران متاسفانه تنها یک موزه تخصصی دریا در بندر بوشهر وجود دارد که همان موزه هم به شیوه ی سنتی اداره میشود و امکانات محدود آن نمیتواند جوابگوی نیازهای بازدید کنندگان باشد. در این موزه حدود 40 شناور سطحی و زیر سطحی قرار دارد که البته بیشتر اینها شناورهای جنگی هستند که از زمان قاجاریه تا کنون مورد استفاده قرار گرفته بودند و اکنون از رده خارج شده اند. علاوه بر موزه ی دریا و دریانوردی خلیج فارس بوشهر چند موزه ی مردم شناسی در شهرهای گوناگون از جمله بندر لنگه هم به مقوله ی دریا میپردازند که چون فعالیت آنها محدود است به بررسی آنها نمیپردازیم.


همانطور که بیان شد ایران نیازمند یک موزه ی ملی دریایی است که تمامی آداب دریانوردی و ساحل نشینان مختلف کشور را یکجا جمع کند و کجا بهتر از شهر بندرعباس.
با توجه به موقعیت خوب شهر بندرعباس که سالانه پذیرای گردشگران زیادی است و اینکه این شهر دارای مشاغل زیاد وابسته به دریاست از جمله وجود شرکتهای بزرگ کشتی سازی (مجتمع کشتی سازی ایزوایکو) و بزرگترین بندر تجاری ایران (بندر شهید رجایی)، ولی متاسفانه این شهر موزه ی مناسب دریایی ندارد. شهر بندرعباس دارای پنج موزه است که جا دارد با ایجاد یک موزه ی ملی دریایی به پیشرفت این شهر و حفظ ارزشهای ملی کمک کنیم. 
براین اساس می توان این موزه را به صورت آموزش محور اداره کرد، بدین صورت که ملوانان قدیمی و باتجربه که بازنشسته شده اند را به عنوان راهنما در موزه استخدام کنند تا برای بازدید کنندگان تجربیات خود را بازگو کنند. همچنین میتوانند از دانشجویان خلاقِ رشته های مرتبط با دریا برای انجام آموزش به کودکان و نوجوانان و ترغیب آنها به این رشته ها بهره گیرند که در دراز مدت میتواند سبب کشف استعدادهای جدید شود.

امیررضا یاقوتی 
دانشجوی کارشناسی مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ستاره سهیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
0
1
سلام
چطو میتونم با نویسنده ی مطلب در تماس باشم؟
این ایمیل منه
roshanak1345@gmail.com
سهیل آقایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
0
2
واقعا حیف که کشور ما یه موزه ی درست و حسابی ندارد. اگر میشد که یک موزه ی جدید و با امکانات خوب تاسیس کرد عالی میشد . با بندرعباس هم موافقم . ای کاش فرهنگ گذشتگان را حفظ میکردیم
محمد
|
Ukraine
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
0
1
ممنون از ارائه این مطلب و نویسنده محترم

به نظرم بجای ایجاد یکموزه جدید باید همان موزه بوشهر را تقویت کرد.ایراد ما ایرانی ها اینست که دائما خط عوض میکنیم و روی تقویت یک موضوع تمرکز نمی کنیم.

علاوه بر نیازهایی که نویسنده این مطلب گفتند باید حتما حتما یک ساختمان با فضای مناسب ومعماری زیبای دریایی ساخته شود.نمیتوان تجهیزات یک موزه را در فضای آزاد گرم ومرطوب رها کرد.

- توسعه موزه بوشهر به نمایشگاه دائمی تجهیزات دریایی به عنوان جاذبه منحصربفرد توریستی در سواحل جنوبی- شامل نمایشگاه مصنوعات واقعی و ماکت هایی از کشتی ها، شناورهافراساحلی، سکوهای دریایی ثابت ومتحرک، ماکت اسکله ها و بنادر موجود در ایران، ماکت نحوه استخراج و استحصال ازمیادین نفتی دریایی، ماکت اجزاء سازه ای بدنه کشتی ها، تجهیزات و ابزار آلات واقعی دریایی باستانی و غیرباستانی (جدید) و ...
محمد
|
Ukraine
|
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
0
1
یکی از کاربردهای مهم موزه دریایی میتواند کاربرد آموزشی باشد که سالانه صدها نفر ازدانشجویان رشته دریایی و دریانوردی و کشتی سازی را به این بازدید ترغیب کند که مواردی را در بالا ذکر کردم.

یک موضوع مهم دیگر هم مجاورت موزه به آب دریا یا رودخانه است برای انتقال ونمایش فصلی انواع کشتی ها.

این موزه چند بخش مجزا میتواند داشته باشد:
1- تاریخی و باستان شناسی
2- صیادی و جانور شناسی دریایی و گیاهان دریایی
3- صنایع دریایی:
الف- کشتی سازی و کشتیرانی
ب- صنایع فراساحل و سکوهای ثابت و متحرک- استخراج نفت وگاز از میادین نفتی و...

4- صنایع ساحلی و بندری واسکله ها و تخلیه وبارگیری و...

به امید داشتن یک موزه ملی آبرومند !
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: