تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۹۰۰
تعداد بازدید: ۱۰۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی: هندی‌ها دو قرارداد درچابهار دارند یکی به صورت فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری که فرایند آن بدون هیچ محدودیتی درحال انجام است جز اینکه فرایند انتخاب پیمانکار، سازنده و مشخصات فنی مورد بحث است.
به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بعد از امضا تفاهم‌نامه همکاری با وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران در زمینه ارتقا بهداشت بنادر کشور گفت: لازم است که بنادر کشور مورد بازرسی و کنترل جدی قرار گیرد تا بیماری خاصی از طریق بنادر وارد کشور نشود.
محمد سعید نژاد با اعلام اینکه تاکنون هیچ‌گونه بیماری از طریق بنادر وارد کشور نشده است گفت: این مهم نشان‌دهنده همکاری مشترک سازمان بنادر با وزارت بهداشت و همچنین عضویت این دو سازمان در سازمان‌های جهانی مربوطه از قبیل سازمان جهانی کار دریایی و همچنین سازمان جهانی دریانوردی است که مقررات سخت‌گیرانه‌ای در خصوص کنترل ایمنی و بهداشت دارند.
سعیدنژاد با اعلام اینکه در راستای این هدف تمامی کالاهای وارده به کشور نمونه‌گیری و آزمایش می‌شوند گفت: برای اینکه بتوانیم بنادر کشور را به عناوین مبادی ورودی امن بهداشتی داشته باشیم علاوه بر کنترل‌های HSE که در بنادر انجام می‌شود تمام کشتی‌ها قبل از پهلوگیری مورد  بازرسی قرار می‌گیرند. این بازرسی‌ها به کالا و اقلامی مرتبط می‌شوند که از طریق کشتی‌ها وارد کشور می‌شود.
وی ورود دام و طیور و همچنین مواد غذایی ازجمله کالاهای مهمی دانست که موردبررسی مسئولان سازمان قرنطینه قرار می‌گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای تکمیل این فرایند دولت در سال 90 مصوبه‌ای به وزارت بهداشت و باهدف ارتقا سطح بهداشتی در بنادر داشت که پس از یک سال گفتگو منجر به انعقاد این تفاهم‌نامه شد.
سعید نژاد تأکید کرد این تفاهم‌نامه با دو هدف امن کردن بنادر کشور از نظر بهداشتی و همچنین سرعت دادن به عملیات حمل‌ونقلی انجام می‌شود.
به گفته سعید نژاد بر اساس این تفاهم‌نامه کمیسیون‌های دائمی بین وزارت بهداشت و سازمان بنادر تشکیل می‌شود تا علاوه بر اینکه همه فرایندهای لازم در بنادر مورد مانیتورینگ قرار گیرد مراقبت‌های ویژه‌ای هنگام ورود برخی کالاها، کشتی‌ها و بازرسی نیروی انسانی کشتی‌هایی که از برخی نقاط خاص دنیا وارد ایران می‌شوند انجام شود.
همچنین محمد سعید نژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص سرویس‌دهی بنادر ایران به قطر بعد از قطع ارتباط با عربستان و کویت گفت: خوشبختانه تمام بنادر جتوبی ایران از امکانات و ظرفیت مناسبی درزمینه حمل و نقل کالا مسافر و خودرو برخوردار هستند که برخی بنادر حوزه خلیج فارس از قبیل امارات، کویت و قطر که تردد بیشتری دارند از این امکانات استفاده می‌کنند.
وی سرویس‌دهی به بنادر کشورهای حوزه خلیج فارس را کار جدیدی ندانست و گفت: با این حال ایران آمادگی دارد که به هرکدام از کشورهای عربی از جمله قطر که بخواهد کالاهای خود را از طریق بنادر ایران حمل کند سرویس دهد.
وی سرویس‌دهی به کالاهای ترنزیتی کشورهای عربی را نیز از جمله آمادگی‌های ایران دانست و گفت: خوشبختانه فاصله برخی بنادر ما با بنادر قطربه هفت - هشت ساعت می‌رسد و این کوتاهی مسیر امکان ارتباط را آسان‌تر کرده است.
سعید نژاد گفت: بنادر بوشهر، کنگان، لنگه و دیر از جمله بنادر آماده برای سرویس‌دهی به قطر است.
وی ادامه داد: این عملیات به صورت روزانه انجام می‌شود و درآینده نیز ادامه خواهد داشت و به همین دلیل مشکلی برای سرویس‌دهی به قطر وجود ندارد.
سعیدنژاد درپاسخ به پرسش دیگری درخصوص آخرین وضعیت همکاری هند در چابهار گفت: هندی‌ها دو قرارداد درچابهار دارند یکی به صورت فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری که فرایند آن بدون هیچ محدودیتی درحال انجام است جز اینکه فرایند انتخاب پیمانکار، سازنده و مشخصات فنی مورد بحث است.
وی توضیح داد: رویکرد ایران این است که بتواند بخش قابل توجهی از این عملیات با صنایع داخی کشور انجام شود و این مهمترین هدف ماست که درحال پیگیر آن هستیم.
وی خبر داد: از ۱۵۰ میلیون دلار ۸۰ میلیون دلار قرارداد انتخاب پیمانکار بسته شده است و درحال گشایش اعتبار هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی به قرارداد دوم هندی‌ها در چابهار اشاره کرد و گفت: قرارداد دوم سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار است که درواقع باید خرید تجهیزات کنند.
وی با بیان اینکه در برخی اقلام انتخاب پیمانکتار انجام شده و برخی تجهیزات خریداری شده است، گفت: مهمترین نکته‌ای که درخصوص قرارداد هندی‌ها وجود دارد سخت‌گیری ایران از نظر مشخصات فنی است. ما در تنظیم مشخصات فنی برگزاری مناقصه و انتخاب سازنده مشارکت داشتیم به نحوی که بهترین تجهیزات ممکن با خریداری و وارد بندر چابهار شوند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: موضوع مهم دیگر درخصوص چابهار که به اقدام عملی ایران منجر شد این بود که بتوانیم کالاهای هندی را به سمت بندر چابهار جذب کنیم. درهمین راستا بعد از سال‌ها خط مستقیم بین بندر چابهار و یکی از بنادر هند کشیده شد و روز گذشته دومین کشنی کانتینری مستقیم از هند وارد چابهار شد.
سعید نژاد گفت: این درحالی است که درگذشته کالاهای هندی از طریق یکی از بنادر جنوبی خلیج فارس وارد ایران می‌شد.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد وافری
|
Netherlands
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
0
2
مقایسه خود با خود! 80 میلیون دلار فاینانس خرید در برابر سرمایه گذاری 45 میلیارد دلاری مستقیم و غیر مستقیم چینی ها در گوادر شوخی است.
دنبال شرکای استراتژیک قابل اطمینان در منطقه بروید که در مدل های اقتصادی ضرورت و انگیزه حضورشان در بنادر ایران بشدت بالاتر از هندی هاست . آن هم هندی که به یک اخم آمریکایی ها سال ها پول نفت ما رار بلوکه کرده است . هندی ها هرگز نتوانسته و نمی توانند شرکای قابل اطمینانی باشند. اندازه و حجم معاملات هندی ها با بازار آمریکا نسبت به بازار ایران به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. حتی از منظر افزایش رقابت پذیری بنادر هندی نیز نیمی توان آن را درایور خوبی برای حضور هندی ها دانشت. منافع ملی را به منافع شرکت های وابسته به سازمان باید ترجیح داد تا بتوان سرمایه گذار بزرگ آورد.
فکر می کنید زیرساخت های حمل و نقل کریدور آسیی میانه از طریق گوارد فراهم شود هندی که یک کشور با ظرفیت دموکراسی بالاست نمی تواند به خاطر منافع ملی و از طریق پا در میانی چین سطح اختلافات خود با پاکستان را پایین آورده و از این طریق جبران مافات در اتصال بنادر خود به بازارهای هدف را انجام دهد؟ آخر هم هندی ها دستمان را در پوست گردو می گذارند و بایست بنشینیم نظاره گر فرصت سوزی تاریخی باشیم. با شعار نمی شود مملکت داری کرد. سواد و از خودگذشتگی در برابر حفظ منافع ملی می خواهد.

با احترام ،
محمد وافری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: