تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۹۰۱
تعداد بازدید: ۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
کمیته حقوقی و قانون اساسی مجلس نمایندگان مصر با توافقنامه تعیین مرزهای دریایی با عربستان سعودی در مورد واگذاری جزایر «تیران» و «صنافیر» واقع در دریای سرخ به دولت ریاض موافقت و آن را برای تصویب به مجلس ارائه کرد.
به گزارش مارین نیوز به نقل از شبکه خبری الجزیره، موافقت روز سه شنبه این کمیته در حالی است که کوتاه آمدن دولت قاهره در قبال حق حاکمیتی مصر در ارتباط با این دو جزیره به عربستان، با اعتراض های گسترده‌ مردمی و محافل سیاسی رو به رو شده است.
35 نماینده از مجموع 44 نماینده عضو این کمیته با این توافقنامه موافقت و تنها 8 عضو با آن مخالفت کردند.
کمیته حقوقی مجلس مصر این توافقنامه را برای تصویب به مجلس ارائه کرد. زمان دقیقی برای این موضوع تعیین نشده است.
در پی مخالفت برخی نمایندگان با واگذاری این دو جزیره به عربستان، «علی عبدالعال» رئیس مجلس مجبور شد به بررسی و گفت و گو در باره این موضوع پایان دهد. شماری از نمایندگان با بیان اینکه این جزایر متعلق به مصر است، شعارهایی در مخالفت با واگذاری آنها به عربستان سر دادند.
منابع پارلمانی می گویند که پیش بینی می شود این توافقنامه در کمیته دفاعی و امنیت ملی مجلس نیز بررسی شود.
درپی تصویت این توافقنامه در کمیته حقوقی مجلس مصر نیروهای امنیتی خیابان های منتهی به انجمن روزنامه نگاران واقع در مرکز قاهر را از بیم تظاهرات بستند.
شماری از احزاب و گروه های سیاسی مصر اعلام کرده‌اند که در مخالفت با واگذاری این جزایر تظاهرات و تحصن خواهند کرد. آنها یادآورشدند که این توافقنامه خیانت ملی است.
دولت مصر پیشتر اعلام کرد که این جزایر متعلق به عربستان است، اما از دهه 1950به این طرف، برای محافظت در برابر حمله احتمالی رژیم صهیونیستی در کنترل مصر بوده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: