تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۹۰۳
تعداد بازدید: ۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
رییس سكوی رشادت از آغاز دور جدید فعالیت‌های بزرگ تعمیراتی برای تعمیر سازه زیر آب سكوی R4، میدان رشادت خبر داد.
به گزارش مارین نیوز به نقل از نفت فلات قاره ایران، رییس سكوی رشادت با اعلام این خبر اظهار داشت: میدان رشادت در سال 1965 كشف شد و از 1969 با سكوهای سرچاهی رشادت 3 و 4 و 7 به مركزیت سكوی R7 در تولید قرار گرفت. این روند تا زمان جنگ ادامه داشت تا اینكه سكوی R7 ابتدا توسط جنگنده‌های عراقی و سپس نیروی دریایی آمریكا مورد حمله قرار گرفت. در حمله آمریكا سكوی R7 به صورت كامل از بین رفت و چاه‌ها نیز به آتش كشیده شد، همچنین صدمات بسیاری به سكوی R4 از زیر و بالای آب وارد گردید. 
فریبرز ادراكی افزود: پس از پایان جنگ تحمیلی، سكوی R4 با تلاش  فراوان كاركنان و پشتیبانی بی‌نظیر منطقه لاوان و ستاد تهران، به صورت موقت با تولید از چا‌ه‌های نیمه شمالی میدان در سرویس قرار گرفت و سپس در اواخر سال 1385 قرارداد بازسازی و طرح توسعه آن با پیمانكاران منعقد و عملیات حفاری چاه‌ها، ساخت، نصب و راه‌اندازی سكوهای جدید آغاز شد و قرار بود در مدت زمان 33 ماه و در پاییز 88 پروژه تكمیل و سكوها راه‌اندازی شوند كه به دلیل بروز مشكلات عدیده و اختلال در امور بانكی و توان مالی ضعیف برخی از پیمانكاران، روند اجرایی طرح توسعه كند و پس از 4 سال متوقف شد. 
ادراكی افزود: در این میان سكوی R4 كه در طرح اولیه پس از راه‌اندازی سكوهای جدید، قرار بود به دلیل صدمات وارده در زمان جنگ در آب رها شود مجدداً مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد به منظور حفظ تولید از چاه‌ها و همچنین انجام تولید زودهنگام از تعدادی از چاه‌های جدید حفاری شده طرح توسعه، مشكلات آن برطرف و سكو حفظ شود. 
رییس سكوی رشادت گفت: در این راستا در سال 1390 طی پروژه‌ای، سازه زیرآب مورد بازرسی فنی قرار گرفت و پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده مشخص شد كه بیش از 55 نقطه بحرانی در آن وجود دارد و برای جلوگیری از سقوط سكو، نیاز به كاهش وزن روسازه و به صورت همزمان انجام اقدامات اصلاحی در قسمت زیر آب وجود داشت. به همین منظور فرآیند مناقصه برگزار و پیمانكاری توانمند برای انجام كارهای تعمیراتی سازه زیر آب (SMR) انتخاب شد. همچنین از نیمه دوم سال 94 عملیات تعمیراتی متعدد در قیچی‌بندها و عملیات پیشرفته مهندسی برای اندازه‌گیری، ساخت و نصب كلمس‌های نگهدارنده، پاك‌سازی جاكت، رفع اشكال از قیچی‌بندهای پر شده از آب و ... انجام شد و عملیات تكمیلی آن شامل شمع‌كوبی مجدد در پایه‌های كمكی با میزان نفوذ بیشتر، هم‌اكنون در دست انجام است و با پایان یافتن این عملیات، سازه زیر آب برای 25 سال آینده تضمین می‌شود.
وی گفت: در بخش روسازه با برداشتن دكل فرسوده حفاری و ادوات جانبی آن، بیش از 450 تن وزن روسازه كاهش داده شد و از سال 1392 در راستای فراهم نمودن بستر مناسب برای تولید از چاه‌ها، نیروگاه دیزلی سكو با مولدهای گازسوز تعویض شد و از این طریق در مصرف بیش از 8 تن گازوییل در روز صرفه‌جویی به عمل آمد.
ادراكی در پایان گفت: از این فرصت استفاده نموده و از مجموعه مدیریت شركت نفت فلات قاره ایران،  همكاران ستاد تهران، منطقه لاوان و كاركنان پرتلاش سكوی رشادت، كه در چند سال گذشته، با حمایت، پشتیبانی و تلاش بی‌نظیر خود، در شرایط اقتصاد مقاومتی، پروژه‌های حفظ و افزایش تولید از میدان رشادت را رقم زده‌اند تشكر و قدردانی می‌نمایم.
گفتنی است، سكوی رشادت در راستای انجام پروژه CMMSدر شركت، از سوی مسئولان منطقه لاوان و برنامه‌ریزی تعمیرات، به صورت پایلوت در سكوهای منطقه لاوان انتخاب و فعالیت‌های بسیاری نیز در این زمینه در دست انجام است. برنامه‌های مكانیزه نت (نگهداری تعمیرات) نیز به خوبی در این سكو اجرایی و از این طریق آمار تعمیرات اضطراری سكو بسیار كم شده است. همچنین كارهای تعمیراتی با برنامه‌ریزی‌های دقیق در دست انجام بوده كه این امر باعث تداوم تولید از این میدان نفتی شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: